Estrategias para la formación de capacidades en ciencia, tecnología e innovación en educación superior

The development of an analytical study at the Santo Tomás University generated a Program for Capacities in Science, Technology and Innovation (CTeI) consisting of eight strategies. The proposed strategies correspond to study groups, academic groups, work groups, research hotbeds, an institutional pr...

Full description

Autores:
Ostos-Ortiz, Olga-Lucía
Cuartas-Méndez, Diana María
González-Gil, Eduardo
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/41905
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6140
http://hdl.handle.net/11634/41905
Palabra clave:
Capacities
competences
science
technology
innovation
groups
study
thesis
scientist
talent
culture
research
capacidades
competencias
ciencia
tecnología
innovación
grupos
estudio
tesis
científico
talento
cultura
investigación
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SantoToma2_9c1089c9a534211cfb9bf13f4f06bf3a
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/41905
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Ostos-Ortiz, Olga-LucíaCuartas-Méndez, Diana MaríaGonzález-Gil, Eduardo2022-01-18T22:03:18Z2022-01-18T22:03:18Z2019-07-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/614010.15332/25005421.6140http://hdl.handle.net/11634/41905The development of an analytical study at the Santo Tomás University generated a Program for Capacities in Science, Technology and Innovation (CTeI) consisting of eight strategies. The proposed strategies correspond to study groups, academic groups, work groups, research hotbeds, an institutional program for young researchers, a program for research managers, an institutional program for scientific vocations and graduate work. The Program enables 100% of students to train science, technology and innovation skills, articulate substantive and adjective functions, appropriate the culture of research and innovation, encourage the participation of students and graduates in the development of research projects and innovation with the participation of the State, the productive sector and civil society, consolidate the active lines of research, the institutional fields of action with the participation of students and graduates, enhancing the capacities and abilities of students and graduates to improve their professional profile from the research and innovation perspective.Las tendencias específicas de la disciplina (apps, IoT, web, IA y Mediante el desarrollo de un estudio analítico en la Universidad Santo Tomás se generó un programa institucional para la Formación de Capacidades en Ciencia Tecnología e Innovación (CTeI), constituido por ocho estrategias. Las estrategias propuestas corresponden a: grupos de estudio, colectivos académicos, grupos de trabajo, semilleros de investigación, programa institucional de jóvenes investigadores, programa de gestores de investigación, programa institucional de vocaciones científicas y trabajos de grado. El programa permite formar capacidades en ciencia, tecnología e innovación en el 100 % de los estudiantes; articular las funciones universitarias; apropiar la cultura de la investigación y la innovación; fomentar la participación de estudiantes y egresados en el desarrollo de proyectos de investigación e innovación con participación del Estado, el sector productivo y la sociedad civil; consolidar las líneas activas de investigación y los campos de acción institucionales en articulación con los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS), con participación de estudiantes y egresados, potencializando sus capacidades y habilidades para mejorar su perfil profesional desde la perspectiva de investigación e innovación.application/pdfspaCoedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6140/5802Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 13 Núm. 2 (2020); 13-32Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 13 n. 2 (2020); 13-32Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 13 No. 2 (2020); 13-322500-54211657-107XEstrategias para la formación de capacidades en ciencia, tecnología e innovación en educación superiorStrategies for capacity building in science, technology and innovation in higher educationinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Capacitiescompetencessciencetechnologyinnovationgroupsstudythesisscientisttalentcultureresearchcapacidadescompetenciascienciatecnologíainnovacióngruposestudiotesiscientíficotalentoculturainvestigaciónhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/41905oai:repository.usta.edu.co:11634/419052023-07-14 16:16:49.913metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Estrategias para la formación de capacidades en ciencia, tecnología e innovación en educación superior
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Strategies for capacity building in science, technology and innovation in higher education
title Estrategias para la formación de capacidades en ciencia, tecnología e innovación en educación superior
spellingShingle Estrategias para la formación de capacidades en ciencia, tecnología e innovación en educación superior
Capacities
competences
science
technology
innovation
groups
study
thesis
scientist
talent
culture
research
capacidades
competencias
ciencia
tecnología
innovación
grupos
estudio
tesis
científico
talento
cultura
investigación
title_short Estrategias para la formación de capacidades en ciencia, tecnología e innovación en educación superior
title_full Estrategias para la formación de capacidades en ciencia, tecnología e innovación en educación superior
title_fullStr Estrategias para la formación de capacidades en ciencia, tecnología e innovación en educación superior
title_full_unstemmed Estrategias para la formación de capacidades en ciencia, tecnología e innovación en educación superior
title_sort Estrategias para la formación de capacidades en ciencia, tecnología e innovación en educación superior
dc.creator.fl_str_mv Ostos-Ortiz, Olga-Lucía
Cuartas-Méndez, Diana María
González-Gil, Eduardo
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Ostos-Ortiz, Olga-Lucía
Cuartas-Méndez, Diana María
González-Gil, Eduardo
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Capacities
competences
science
technology
innovation
groups
study
thesis
scientist
talent
culture
research
topic Capacities
competences
science
technology
innovation
groups
study
thesis
scientist
talent
culture
research
capacidades
competencias
ciencia
tecnología
innovación
grupos
estudio
tesis
científico
talento
cultura
investigación
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv capacidades
competencias
ciencia
tecnología
innovación
grupos
estudio
tesis
científico
talento
cultura
investigación
description The development of an analytical study at the Santo Tomás University generated a Program for Capacities in Science, Technology and Innovation (CTeI) consisting of eight strategies. The proposed strategies correspond to study groups, academic groups, work groups, research hotbeds, an institutional program for young researchers, a program for research managers, an institutional program for scientific vocations and graduate work. The Program enables 100% of students to train science, technology and innovation skills, articulate substantive and adjective functions, appropriate the culture of research and innovation, encourage the participation of students and graduates in the development of research projects and innovation with the participation of the State, the productive sector and civil society, consolidate the active lines of research, the institutional fields of action with the participation of students and graduates, enhancing the capacities and abilities of students and graduates to improve their professional profile from the research and innovation perspective.
publishDate 2019
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2019-07-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T22:03:18Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T22:03:18Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6140
10.15332/25005421.6140
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/41905
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6140
http://hdl.handle.net/11634/41905
identifier_str_mv 10.15332/25005421.6140
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6140/5802
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 13 Núm. 2 (2020); 13-32
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 13 n. 2 (2020); 13-32
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 13 No. 2 (2020); 13-32
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-5421
1657-107X
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Coedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomás
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786335353536512