Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la Andragogía
Firstly, this article seeks to examine the literature around the theory of andragogy, which is understood as the science that studies adult education, as well as examining who has contributed to its conceptualisation and what principals are at its foundation. Secondly, the technological competencies...
- Autores:
-
Morales-Pacavita, Olga Sofía
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/5378
- Palabra clave:
- Andragogy
Information and Communications Technology (ICT) Competencies
Teacher Training
Andragogía
competencias TIC
formación docente
Andragogía
compétences TIC
formation enseignante
Andragogia
competências TIC
formação docente
- Rights
- License
- Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id |
SantoToma2_9a155b9d31cfead6a27a7968997b4f04 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/5378 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la Andragogía |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Development of Technological Competencies in Teachers: A Look from the Perspective of Andragogy |
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv |
Développement de compétences technologiques chez les enseignants. Un regard depuis l’andragogía |
dc.title.alternative.por.fl_str_mv |
Desenvolvimento das competências tecnológicas nos docentes. Um olhar desde a andragogia |
title |
Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la Andragogía |
spellingShingle |
Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la Andragogía Andragogy Information and Communications Technology (ICT) Competencies Teacher Training Andragogía competencias TIC formación docente Andragogía compétences TIC formation enseignante Andragogia competências TIC formação docente |
title_short |
Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la Andragogía |
title_full |
Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la Andragogía |
title_fullStr |
Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la Andragogía |
title_full_unstemmed |
Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la Andragogía |
title_sort |
Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la Andragogía |
dc.creator.fl_str_mv |
Morales-Pacavita, Olga Sofía |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Morales-Pacavita, Olga Sofía |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Andragogy Information and Communications Technology (ICT) Competencies Teacher Training |
topic |
Andragogy Information and Communications Technology (ICT) Competencies Teacher Training Andragogía competencias TIC formación docente Andragogía compétences TIC formation enseignante Andragogia competências TIC formação docente |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Andragogía competencias TIC formación docente |
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv |
Andragogía compétences TIC formation enseignante |
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv |
Andragogia competências TIC formação docente |
description |
Firstly, this article seeks to examine the literature around the theory of andragogy, which is understood as the science that studies adult education, as well as examining who has contributed to its conceptualisation and what principals are at its foundation. Secondly, the technological competencies in teacher training are looked at, seen as a fundamental aspect of an adult population, whilst also looking at the aspects that justify its relevance as a method. To conclude, it puts forward the perspective of research which has linked the development of said competencies in an adult population, using the principals that underpin the andragogic model whilst examining the results. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2016-01-01 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1053 |
url |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1053 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1053/1007 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 9 Núm. 18 (2016): Quaestiones Disputatae Vol. 9; 229-250 2011-0472 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Quaestiones Disputatae: temas en debate |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786405445599232 |
spelling |
Morales-Pacavita, Olga Sofía2016-01-01http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1053Firstly, this article seeks to examine the literature around the theory of andragogy, which is understood as the science that studies adult education, as well as examining who has contributed to its conceptualisation and what principals are at its foundation. Secondly, the technological competencies in teacher training are looked at, seen as a fundamental aspect of an adult population, whilst also looking at the aspects that justify its relevance as a method. To conclude, it puts forward the perspective of research which has linked the development of said competencies in an adult population, using the principals that underpin the andragogic model whilst examining the results.El presente artículo busca en primera instancia hacer una revisión de literatura desde la perspectiva de la teoría andragógica, entendida como la ciencia que estudia la educación de adultos. Revisar quienes han intervenido en su conceptualización y los principios que la fundamentan. Posteriormente se da un vistazo a las competencias tecnológicas en la formación docente, como parte fundamental de la población adulta y los aspectos que las justifican como relevantes en sus prácticas. Por último brinda una perspectiva de investigaciones que han vinculado el desarrollo de dichas competencias en poblaciones adultas, utilizando los fundamentos que constituyen el modelo andragógico y cuáles han sido los resultados.L’’article présent cherche dans une première instance à faire une révision de littérature depuis la perspective de la théorie andragógica, entendue comme la science qui étudie l’éducation d’adultes. Réviser ceux qui sont intervenus à son conceptualización et les principes qui la fondent. Par la suite un coup d’oeil est donné aux compétences technologiques dans la formation enseignante, comme partie fondamentale de la population adulte et des aspects qui les justifient comme éminents en ses pratiques. L’article offre finalement une perspective de recherches qui ont lié le développement des dites compétences dans des populations adultes, en utilisant les fondements qui constituent le modèle andragógico et lesquels ont été les résultats.O presente artigo busca num primeiro momento fazer uma revisão da literatura a partir da perspectiva da teoria andragogica, entendida como uma ciência que estuda a educação dos adultos. Rever aqueles que tem feito investimentos na sua conceptualização e os pressupostos que a fundamentam. Seguido disto lança-se um olhar às competências tecnologias na formação dos docentes, como elemento fundamental da população adulta e aspetos que a justificam como relevantes em suas práticas. Finalmente, oferece uma perspectiva sobre as pesquisas que tem vinculado o desenvolvimento das mencionadas competências nas populações adultas, fazendo uso dos fundamentos que constituem o modelo andragogico e quais tem sido os resultados obtidos.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1053/1007Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 9 Núm. 18 (2016): Quaestiones Disputatae Vol. 9; 229-2502011-0472Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la AndragogíaDevelopment of Technological Competencies in Teachers: A Look from the Perspective of AndragogyDéveloppement de compétences technologiques chez les enseignants. Un regard depuis l’andragogíaDesenvolvimento das competências tecnológicas nos docentes. Um olhar desde a andragogiainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1AndragogyInformation and Communications Technology (ICT) CompetenciesTeacher TrainingAndragogíacompetencias TICformación docenteAndragogíacompétences TICformation enseignanteAndragogiacompetências TICformação docente11634/5378oai:repository.usta.edu.co:11634/53782023-07-14 16:27:46.555metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |