Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la Andragogía

Firstly, this article seeks to examine the literature around the theory of andragogy, which is understood as the science that studies adult education, as well as examining who has contributed to its conceptualisation and what principals are at its foundation. Secondly, the technological competencies...

Full description

Autores:
Morales-Pacavita, Olga Sofía
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/5378
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1053
Palabra clave:
Andragogy
Information and Communications Technology (ICT) Competencies
Teacher Training
Andragogía
competencias TIC
formación docente
Andragogía
compétences TIC
formation enseignante
Andragogia
competências TIC
formação docente
Rights
License
Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id SantoToma2_9a155b9d31cfead6a27a7968997b4f04
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/5378
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la Andragogía
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Development of Technological Competencies in Teachers: A Look from the Perspective of Andragogy
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv Développement de compétences technologiques chez les enseignants. Un regard depuis l’andragogía
dc.title.alternative.por.fl_str_mv Desenvolvimento das competências tecnológicas nos docentes. Um olhar desde a andragogia
title Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la Andragogía
spellingShingle Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la Andragogía
Andragogy
Information and Communications Technology (ICT) Competencies
Teacher Training
Andragogía
competencias TIC
formación docente
Andragogía
compétences TIC
formation enseignante
Andragogia
competências TIC
formação docente
title_short Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la Andragogía
title_full Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la Andragogía
title_fullStr Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la Andragogía
title_full_unstemmed Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la Andragogía
title_sort Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la Andragogía
dc.creator.fl_str_mv Morales-Pacavita, Olga Sofía
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Morales-Pacavita, Olga Sofía
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Andragogy
Information and Communications Technology (ICT) Competencies
Teacher Training
topic Andragogy
Information and Communications Technology (ICT) Competencies
Teacher Training
Andragogía
competencias TIC
formación docente
Andragogía
compétences TIC
formation enseignante
Andragogia
competências TIC
formação docente
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Andragogía
competencias TIC
formación docente
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv Andragogía
compétences TIC
formation enseignante
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv Andragogia
competências TIC
formação docente
description Firstly, this article seeks to examine the literature around the theory of andragogy, which is understood as the science that studies adult education, as well as examining who has contributed to its conceptualisation and what principals are at its foundation. Secondly, the technological competencies in teacher training are looked at, seen as a fundamental aspect of an adult population, whilst also looking at the aspects that justify its relevance as a method. To conclude, it puts forward the perspective of research which has linked the development of said competencies in an adult population, using the principals that underpin the andragogic model whilst examining the results.
publishDate 2016
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2016-01-01
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1053
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1053
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1053/1007
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 9 Núm. 18 (2016): Quaestiones Disputatae Vol. 9; 229-250
2011-0472
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786405445599232
spelling Morales-Pacavita, Olga Sofía2016-01-01http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1053Firstly, this article seeks to examine the literature around the theory of andragogy, which is understood as the science that studies adult education, as well as examining who has contributed to its conceptualisation and what principals are at its foundation. Secondly, the technological competencies in teacher training are looked at, seen as a fundamental aspect of an adult population, whilst also looking at the aspects that justify its relevance as a method. To conclude, it puts forward the perspective of research which has linked the development of said competencies in an adult population, using the principals that underpin the andragogic model whilst examining the results.El presente artículo busca en primera instancia hacer una revisión de literatura desde la perspectiva de la teoría andragógica, entendida como la ciencia que estudia la educación de adultos. Revisar  quienes han intervenido en su conceptualización y los principios que la fundamentan. Posteriormente se da un vistazo a las competencias  tecnológicas en la formación docente, como parte fundamental de la población adulta  y los aspectos que las justifican como relevantes en sus prácticas. Por último brinda una perspectiva de investigaciones que han vinculado el desarrollo de dichas competencias en poblaciones adultas, utilizando los fundamentos que constituyen el modelo andragógico y cuáles han sido los resultados.L’’article présent cherche dans une première instance à faire une révision de littérature depuis la perspective de la théorie andragógica, entendue comme la science qui étudie l’éducation d’adultes. Réviser ceux qui sont intervenus à son conceptualización et les principes qui la fondent. Par la suite un coup d’oeil est donné aux compétences technologiques dans la formation enseignante, comme partie fondamentale de la population adulte et des aspects qui les justifient comme éminents en ses pratiques. L’article offre finalement une perspective de recherches qui ont lié le développement des dites compétences dans des populations adultes, en utilisant les fondements qui constituent le modèle andragógico et lesquels ont été les résultats.O presente artigo busca num primeiro momento fazer uma revisão da literatura a partir da perspectiva da teoria andragogica, entendida como uma ciência que estuda a educação dos adultos. Rever aqueles que tem feito investimentos na sua conceptualização e os pressupostos que a fundamentam. Seguido disto lança-se um olhar às competências tecnologias na formação dos docentes, como elemento fundamental da população adulta e aspetos que a justificam como relevantes em suas práticas. Finalmente, oferece uma perspectiva sobre as pesquisas que tem vinculado o desenvolvimento das mencionadas competências nas populações adultas, fazendo uso dos fundamentos que constituem o modelo andragogico e quais tem sido os resultados obtidos.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1053/1007Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 9 Núm. 18 (2016): Quaestiones Disputatae Vol. 9; 229-2502011-0472Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Desarrollo de competencias tecnológicas en docentes. Una mirada desde la AndragogíaDevelopment of Technological Competencies in Teachers: A Look from the Perspective of AndragogyDéveloppement de compétences technologiques chez les enseignants. Un regard depuis l’andragogíaDesenvolvimento das competências tecnológicas nos docentes. Um olhar desde a andragogiainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1AndragogyInformation and Communications Technology (ICT) CompetenciesTeacher TrainingAndragogíacompetencias TICformación docenteAndragogíacompétences TICformation enseignanteAndragogiacompetências TICformação docente11634/5378oai:repository.usta.edu.co:11634/53782023-07-14 16:27:46.555metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co