Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, Mosquera
The objective of this article is to show evidence of the agricultural marketing center project at the Agricultural Biotechnology Center - C.B.A. of the National Learning Service - SENA in Mosquera, through the analysis of the application of an expert survey. A quantitative study of analytical, descr...
- Autores:
-
Cruz Páez, Fabio Orlando
Lechuga Cardozo, Jorge Isaac
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/29546
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1968
http://hdl.handle.net/11634/29546
- Palabra clave:
- Agriculture
marketing
development projects
Agricultura
marketing
proyectos de desarrollo
Agriculture
marketing
projets de développement
Agricultura
marketing
projetos de desenvolvimento
- Rights
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
id |
SantoToma2_9400647b50417f7cd0625b5913e6e8b8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/29546 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, Mosquera |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Evaluation of the agricultural marketing center: national learning service Mosquera agricultural biotechnology center |
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv |
Évaluation du centre de commercialisation agricole: service national d'apprentissage centre de biotechnologie agricole Mosquera |
dc.title.alternative.por.fl_str_mv |
Avaliação do centro de marketing agrícola: serviço nacional de aprendizagem centro de biotecnologia agrícola de Mosquera |
title |
Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, Mosquera |
spellingShingle |
Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, Mosquera Agriculture marketing development projects Agricultura marketing proyectos de desarrollo Agriculture marketing projets de développement Agricultura marketing projetos de desenvolvimento |
title_short |
Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, Mosquera |
title_full |
Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, Mosquera |
title_fullStr |
Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, Mosquera |
title_full_unstemmed |
Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, Mosquera |
title_sort |
Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, Mosquera |
dc.creator.fl_str_mv |
Cruz Páez, Fabio Orlando Lechuga Cardozo, Jorge Isaac |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Cruz Páez, Fabio Orlando Lechuga Cardozo, Jorge Isaac |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Agriculture marketing development projects |
topic |
Agriculture marketing development projects Agricultura marketing proyectos de desarrollo Agriculture marketing projets de développement Agricultura marketing projetos de desenvolvimento |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Agricultura marketing proyectos de desarrollo |
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv |
Agriculture marketing projets de développement |
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv |
Agricultura marketing projetos de desenvolvimento |
description |
The objective of this article is to show evidence of the agricultural marketing center project at the Agricultural Biotechnology Center - C.B.A. of the National Learning Service - SENA in Mosquera, through the analysis of the application of an expert survey. A quantitative study of analytical, descriptive, non-experimental, transactional and field type was defined. A Delphi-type questionnaire was designed and applied to a sample of 22 agribusiness experts who were chosen from among technicians and professionals, SENA instructors, and small and medium entrepreneurs in the municipality of Mosquera. The questionnaire contained 6 items, 2 for the marketing variable and 4 for the project evaluation variable. Thus, it became evident that the development of a production accentuated in innovation and development in a collaborative way with the agricultural communities, can potentiate inter-institutional chains for the commercialization of agricultural products from SENA. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2019-09-06 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2020-09-04T21:19:48Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2020-09-04T21:19:48Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1968 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/29546 |
url |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1968 http://hdl.handle.net/11634/29546 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1968/1738 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
In Vestigium Ire; Vol. 13 Núm. 2 (2019); 28-41 2422-2151 2011-9836 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás Tunja |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786376306720768 |
spelling |
Cruz Páez, Fabio OrlandoLechuga Cardozo, Jorge Isaac2020-09-04T21:19:48Z2020-09-04T21:19:48Z2019-09-06http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1968http://hdl.handle.net/11634/29546The objective of this article is to show evidence of the agricultural marketing center project at the Agricultural Biotechnology Center - C.B.A. of the National Learning Service - SENA in Mosquera, through the analysis of the application of an expert survey. A quantitative study of analytical, descriptive, non-experimental, transactional and field type was defined. A Delphi-type questionnaire was designed and applied to a sample of 22 agribusiness experts who were chosen from among technicians and professionals, SENA instructors, and small and medium entrepreneurs in the municipality of Mosquera. The questionnaire contained 6 items, 2 for the marketing variable and 4 for the project evaluation variable. Thus, it became evident that the development of a production accentuated in innovation and development in a collaborative way with the agricultural communities, can potentiate inter-institutional chains for the commercialization of agricultural products from SENA.El objetivo de este artículo es mostrar evidencia del proyecto del centro de mercadeo agropecuario en el Centro de Biotecnología Agropecuaria - C.B.A. del Servicio Nacional de Aprendizaje - SENA de Mosquera, a través del análisis de la aplicación de una encuesta a expertos. Se definió un estudio cuantitativo de tipo analítico, descriptivo no experimental, transaccional y de campo. Se diseñó un cuestionario tipo Delphi, y se aplicó a una muestra de 22 expertos en agronegocios los cuales fueron escogidos entre técnicos y profesionales, instructores del SENA, pequeños y medianos empresarios del municipio de Mosquera. Dicho cuestionario presenta 6 ítems, 2 para la variable mercadeo y 4 para la evaluación de proyectos. Así, se evidenció que el desarrollo de una producción acentuada en la innovación y desarrollo de forma colaborativa con las comunidades agrícolas, puede potencializar encadenamientos interinstitucionales para la comercialización de productos agropecuarios desde el SENA.L'objectif de cet article est de montrer la preuve du projet de centre de commercialisation agricole au Centre de biotechnologie agricole - C.B.A. du Service national d'apprentissage - SENA à Mosquera, par l'analyse de l'application d'une enquête d'experts. Une étude quantitative de type analytique, descriptive, non expérimentale, transactionnelle et de terrain a été définie. Un questionnaire de type Delphi a été conçu et appliqué à un échantillon de 22 experts de l'agro-industrie qui ont été choisis parmi des techniciens et des professionnels, des instructeurs du SENA et des petits et moyens entrepreneurs de la municipalité de Mosquera. Le questionnaire contenait 6 items, 2 pour la variable "marketing" et 4 pour la variable "évaluation du projet". Ainsi, il est devenu évident que le développement d'une production accentuée dans l'innovation et le développement de manière collaborative avec les communautés agricoles, peut potentialiser les chaînes interinstitutionnelles pour la commercialisation des produits agricoles de la région SENA.O objetivo deste artigo é mostrar evidências do projeto do centro de marketing agrícola do Centro de Biotecnologia Agrícola - C.B.A. do Serviço Nacional de Aprendizagem - SENA em Mosquera, através da análise da aplicação de uma pesquisa especializada. Foi definido um estudo quantitativo de tipo analítico, descritivo, não-experimental, transacional e de campo. Um questionário do tipo Delphi- foi elaborado e aplicado a uma amostra de 22 especialistas em agronegócios que foram escolhidos entre técnicos e profissionais, instrutores do SENA e pequenos e médios empresários do município de Mosquera. O questionário continha 6 itens, sendo 2 para a variável marketing e 4 para a variável avaliação do projeto. Assim, ficou evidente que o desenvolvimento de uma produção acentuada em inovação e desenvolvimento de forma colaborativa com as comunidades agrícolas, pode potencializar cadeias interinstitucionais para a comercialização de produtos agrícolas do SENA.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1968/1738In Vestigium Ire; Vol. 13 Núm. 2 (2019); 28-412422-21512011-9836https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, MosqueraEvaluation of the agricultural marketing center: national learning service Mosquera agricultural biotechnology centerÉvaluation du centre de commercialisation agricole: service national d'apprentissage centre de biotechnologie agricole MosqueraAvaliação do centro de marketing agrícola: serviço nacional de aprendizagem centro de biotecnologia agrícola de Mosquerainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Agriculturemarketingdevelopment projectsAgriculturamarketingproyectos de desarrolloAgriculturemarketingprojets de développementAgriculturamarketingprojetos de desenvolvimento11634/29546oai:repository.usta.edu.co:11634/295462023-07-14 16:28:11.924metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |