Las TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en Montería
This paper analyzes the subjectivities that are being generated in the university students in Monteria on these technologies and the educational transits that occur with it. Therefore, a case study was carried out, from known subject epistemology perspective. Information collection was done by means...
- Autores:
-
Álvarez Quiroz, Glenis Bibiana
Vélez de la Calle, Claudia del Pilar
Londoño-Vásquez, David Alberto
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/41885
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5802
http://hdl.handle.net/11634/41885
- Palabra clave:
- Information Technologies
Communication
Learning and Knowledge (ICT/ACT)
youth
subjectivities
Higher Education
tecnologías de la información
comunicación
aprendizaje y conocimiento (TIC/TAC)
jóvenes
subjetividades
educación superior
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SantoToma2_8f6e6384131a2fd248368662fa7399d3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/41885 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Álvarez Quiroz, Glenis BibianaVélez de la Calle, Claudia del PilarLondoño-Vásquez, David Alberto2022-01-18T22:03:15Z2022-01-18T22:03:15Z2020-09-14https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/580210.15332/25005421.5802http://hdl.handle.net/11634/41885This paper analyzes the subjectivities that are being generated in the university students in Monteria on these technologies and the educational transits that occur with it. Therefore, a case study was carried out, from known subject epistemology perspective. Information collection was done by means of participant observation, focus groups, life relates-histories and digital narrations. Participants were 28 young students between 18 and 23 years from different undergraduate programs. Among conclusions, ICT/ACT have a preponderant role in the construction of subjectivities of young people; therefore, they could foster the development of a critical subject with access to a large amount of information that, in certain circumstances, would turn knowledge into knowledge; nevertheless, they also could generate a passive subject to information, consumer and with few intellectual processes. In this sense, some subjects are being replicated, copied, transferred, indeed, Young Cyber-homogenized, which are connected by cyberspace, but which are simultaneously homogenized through their dress, body building, and ways of relating.El presente artículo analiza las subjetividades que se están generando en los jóvenes universitarios de Montería sobre las tecnologías y los tránsitos educativos que se dan allí. Para ello, se realizó un estudio de caso desde la perspectiva epistemológica del sujeto conocido. La recolección de la información se hizo a través de observación participante, grupos focales, relatos-historias de vida y narrativas digitales. Los participantes fueron 28 jóvenes de dos universidades, de entre 18 y 23 años, de diferentes pregrados. Entre las conclusiones se tiene que las TIC/TAC tienen un papel preponderante en la construcción de subjetividades de los jóvenes, pues podrían propiciar el desarrollo de un sujeto crítico con acceso a gran cantidad de información que eventualmente, y en ciertas condiciones, convertiría en conocimiento; no obstante, también podrían generar un sujeto pasivo a la información, consumidor y con pocos procesos intelectuales. En ese sentido, se están gestando unos sujetos replicados, copiados, trasladados; es decir, jóvenes ciberhomogeneizados, que están conectados por el ciberespacio pero que, a la vez, son homogeneizados a través de su vestimenta, construcción corpórea y formas de relacionarse.application/pdfspaCoedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5802/5806Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 13 Núm. 2 (2020); 109-149Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 13 n. 2 (2020); 109-149Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 13 No. 2 (2020); 109-1492500-54211657-107XLas TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en MonteríaICT/ACT: Young University Students’ Subjectivities in Monteriainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Information TechnologiesCommunicationLearning and Knowledge (ICT/ACT)youthsubjectivitiesHigher Educationtecnologías de la informacióncomunicaciónaprendizaje y conocimiento (TIC/TAC)jóvenessubjetividadeseducación superiorhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/41885oai:repository.usta.edu.co:11634/418852023-07-14 16:16:45.304metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Las TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en Montería |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
ICT/ACT: Young University Students’ Subjectivities in Monteria |
title |
Las TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en Montería |
spellingShingle |
Las TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en Montería Information Technologies Communication Learning and Knowledge (ICT/ACT) youth subjectivities Higher Education tecnologías de la información comunicación aprendizaje y conocimiento (TIC/TAC) jóvenes subjetividades educación superior |
title_short |
Las TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en Montería |
title_full |
Las TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en Montería |
title_fullStr |
Las TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en Montería |
title_full_unstemmed |
Las TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en Montería |
title_sort |
Las TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en Montería |
dc.creator.fl_str_mv |
Álvarez Quiroz, Glenis Bibiana Vélez de la Calle, Claudia del Pilar Londoño-Vásquez, David Alberto |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Álvarez Quiroz, Glenis Bibiana Vélez de la Calle, Claudia del Pilar Londoño-Vásquez, David Alberto |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Information Technologies Communication Learning and Knowledge (ICT/ACT) youth subjectivities Higher Education |
topic |
Information Technologies Communication Learning and Knowledge (ICT/ACT) youth subjectivities Higher Education tecnologías de la información comunicación aprendizaje y conocimiento (TIC/TAC) jóvenes subjetividades educación superior |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
tecnologías de la información comunicación aprendizaje y conocimiento (TIC/TAC) jóvenes subjetividades educación superior |
description |
This paper analyzes the subjectivities that are being generated in the university students in Monteria on these technologies and the educational transits that occur with it. Therefore, a case study was carried out, from known subject epistemology perspective. Information collection was done by means of participant observation, focus groups, life relates-histories and digital narrations. Participants were 28 young students between 18 and 23 years from different undergraduate programs. Among conclusions, ICT/ACT have a preponderant role in the construction of subjectivities of young people; therefore, they could foster the development of a critical subject with access to a large amount of information that, in certain circumstances, would turn knowledge into knowledge; nevertheless, they also could generate a passive subject to information, consumer and with few intellectual processes. In this sense, some subjects are being replicated, copied, transferred, indeed, Young Cyber-homogenized, which are connected by cyberspace, but which are simultaneously homogenized through their dress, body building, and ways of relating. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020-09-14 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T22:03:15Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T22:03:15Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5802 10.15332/25005421.5802 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/41885 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5802 http://hdl.handle.net/11634/41885 |
identifier_str_mv |
10.15332/25005421.5802 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5802/5806 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 13 Núm. 2 (2020); 109-149 |
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 13 n. 2 (2020); 109-149 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 13 No. 2 (2020); 109-149 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2500-5421 1657-107X |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Coedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomás |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786425361203200 |