Las TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en Montería

This paper analyzes the subjectivities that are being generated in the university students in Monteria on these technologies and the educational transits that occur with it. Therefore, a case study was carried out, from known subject epistemology perspective. Information collection was done by means...

Full description

Autores:
Álvarez Quiroz, Glenis Bibiana
Vélez de la Calle, Claudia del Pilar
Londoño-Vásquez, David Alberto
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/41885
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5802
http://hdl.handle.net/11634/41885
Palabra clave:
Information Technologies
Communication
Learning and Knowledge (ICT/ACT)
youth
subjectivities
Higher Education
tecnologías de la información
comunicación
aprendizaje y conocimiento (TIC/TAC)
jóvenes
subjetividades
educación superior
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SantoToma2_8f6e6384131a2fd248368662fa7399d3
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/41885
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Álvarez Quiroz, Glenis BibianaVélez de la Calle, Claudia del PilarLondoño-Vásquez, David Alberto2022-01-18T22:03:15Z2022-01-18T22:03:15Z2020-09-14https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/580210.15332/25005421.5802http://hdl.handle.net/11634/41885This paper analyzes the subjectivities that are being generated in the university students in Monteria on these technologies and the educational transits that occur with it. Therefore, a case study was carried out, from known subject epistemology perspective. Information collection was done by means of participant observation, focus groups, life relates-histories and digital narrations. Participants were 28 young students between 18 and 23 years from different undergraduate programs. Among conclusions, ICT/ACT have a preponderant role in the construction of subjectivities of young people; therefore, they could foster the development of a critical subject with access to a large amount of information that, in certain circumstances, would turn knowledge into knowledge; nevertheless, they also could generate a passive subject to information, consumer and with few intellectual processes. In this sense, some subjects are being replicated, copied, transferred, indeed, Young Cyber-homogenized, which are connected by cyberspace, but which are simultaneously homogenized through their dress, body building, and ways of relating.El presente artículo analiza las subjetividades que se están generando en los jóvenes universitarios de Montería sobre las tecnologías y los tránsitos educativos que se dan allí. Para ello, se realizó un estudio de caso desde la perspectiva epistemológica del sujeto conocido. La recolección de la información se hizo a través de observación participante, grupos focales, relatos-historias de vida y narrativas digitales. Los participantes fueron 28 jóvenes de dos universidades, de entre 18 y 23 años, de diferentes pregrados. Entre las conclusiones se tiene que las TIC/TAC tienen un papel preponderante en la construcción de subjetividades de los jóvenes, pues podrían propiciar el desarrollo de un sujeto crítico con acceso a gran cantidad de información que eventualmente, y en ciertas condiciones, convertiría en conocimiento; no obstante, también podrían generar un sujeto pasivo a la información, consumidor y con pocos procesos intelectuales. En ese sentido, se están gestando unos sujetos replicados, copiados, trasladados; es decir, jóvenes ciberhomogeneizados, que están conectados por el ciberespacio pero que, a la vez, son homogeneizados a través de su vestimenta, construcción corpórea y formas de relacionarse.application/pdfspaCoedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5802/5806Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 13 Núm. 2 (2020); 109-149Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 13 n. 2 (2020); 109-149Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 13 No. 2 (2020); 109-1492500-54211657-107XLas TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en MonteríaICT/ACT: Young University Students’ Subjectivities in Monteriainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Information TechnologiesCommunicationLearning and Knowledge (ICT/ACT)youthsubjectivitiesHigher Educationtecnologías de la informacióncomunicaciónaprendizaje y conocimiento (TIC/TAC)jóvenessubjetividadeseducación superiorhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/41885oai:repository.usta.edu.co:11634/418852023-07-14 16:16:45.304metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Las TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en Montería
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv ICT/ACT: Young University Students’ Subjectivities in Monteria
title Las TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en Montería
spellingShingle Las TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en Montería
Information Technologies
Communication
Learning and Knowledge (ICT/ACT)
youth
subjectivities
Higher Education
tecnologías de la información
comunicación
aprendizaje y conocimiento (TIC/TAC)
jóvenes
subjetividades
educación superior
title_short Las TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en Montería
title_full Las TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en Montería
title_fullStr Las TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en Montería
title_full_unstemmed Las TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en Montería
title_sort Las TIC/TAC: subjetividades de los jóvenes universitarios en Montería
dc.creator.fl_str_mv Álvarez Quiroz, Glenis Bibiana
Vélez de la Calle, Claudia del Pilar
Londoño-Vásquez, David Alberto
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Álvarez Quiroz, Glenis Bibiana
Vélez de la Calle, Claudia del Pilar
Londoño-Vásquez, David Alberto
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Information Technologies
Communication
Learning and Knowledge (ICT/ACT)
youth
subjectivities
Higher Education
topic Information Technologies
Communication
Learning and Knowledge (ICT/ACT)
youth
subjectivities
Higher Education
tecnologías de la información
comunicación
aprendizaje y conocimiento (TIC/TAC)
jóvenes
subjetividades
educación superior
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv tecnologías de la información
comunicación
aprendizaje y conocimiento (TIC/TAC)
jóvenes
subjetividades
educación superior
description This paper analyzes the subjectivities that are being generated in the university students in Monteria on these technologies and the educational transits that occur with it. Therefore, a case study was carried out, from known subject epistemology perspective. Information collection was done by means of participant observation, focus groups, life relates-histories and digital narrations. Participants were 28 young students between 18 and 23 years from different undergraduate programs. Among conclusions, ICT/ACT have a preponderant role in the construction of subjectivities of young people; therefore, they could foster the development of a critical subject with access to a large amount of information that, in certain circumstances, would turn knowledge into knowledge; nevertheless, they also could generate a passive subject to information, consumer and with few intellectual processes. In this sense, some subjects are being replicated, copied, transferred, indeed, Young Cyber-homogenized, which are connected by cyberspace, but which are simultaneously homogenized through their dress, body building, and ways of relating.
publishDate 2020
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2020-09-14
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T22:03:15Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T22:03:15Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5802
10.15332/25005421.5802
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/41885
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5802
http://hdl.handle.net/11634/41885
identifier_str_mv 10.15332/25005421.5802
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5802/5806
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 13 Núm. 2 (2020); 109-149
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 13 n. 2 (2020); 109-149
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 13 No. 2 (2020); 109-149
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-5421
1657-107X
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Coedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomás
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786425361203200