Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas

Given the lack of clarity exerted by philosophy as scholar learning, this investigation look for identify the underlying pedagogical practices in philosophy, in order to analize the didactic problems of teaching philosophy or teaching philosophizing. The qualitative aproach of the investigative exer...

Full description

Autores:
Nieto Bravo, Johan Andrés
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/41817
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4747
http://hdl.handle.net/11634/41817
Palabra clave:
catholic school
didactic
philoslophy
pedagogical practice
sense
escuela católica
didáctica
filosofía
práctica pedagógica
sentido
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SantoToma2_8ee7946e842510defe5cb01a2328ecfd
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/41817
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Nieto Bravo, Johan Andrés2022-01-18T21:57:50Z2022-01-18T21:57:50Z2017-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/474710.15332/s1657-107X.2017.0001.07http://hdl.handle.net/11634/41817Given the lack of clarity exerted by philosophy as scholar learning, this investigation look for identify the underlying pedagogical practices in philosophy, in order to analize the didactic problems of teaching philosophy or teaching philosophizing. The qualitative aproach of the investigative exercise, has made possible an approach to three catholic schools contexts, and to the comprehension of students and teachers that share a philosophical academical space. The epistemological and hermeneutical perspective, conciliates the distant relationships among protagonists that are at the philosophical classroom, in order to propose a didactic of sense, where the significance of philosophy, meet whith the signifiers, in other words with the philosophers students, to built a full of sense knowledge. This text shows the first category of investigations developement , which names philosophy's didact.Ante la poca claridad del papel que ejerce la filosofía como aprendizaje escolar, la presente investigación buscó identificar las didácticas que subyacen de las prácticas pedagógicas en filosofía, a fin de analizar la problemática didáctica del enseñar filosofía o enseñar a filosofar. El enfoque cualitativo de ejercicio investigativo, ha propiciado una aproximación al contexto de tres instituciones educativas católicas y a las comprensiones de estudiantes y docentes que comparten el Espacio Académico de Filosofía. La perspectiva epistemológica hermenéutica, concilia las relaciones de distancia entre los protagonistas que se encuentran en el aula filosófica, a fin de proponer una didáctica del sentido, en donde los significados de la filosofía, se encuentre con los significantes, es decir con los filósofos estudiantes, a fin de construir un conocimiento con sentido. El presente texto presenta el desarrollo de la primera categoría de la investigación, a la cual se le denomina didáctica de la filosofía.application/pdfspaCoedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4747/4485Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 10 Núm. 1 (2017); 173 - 195Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 10 n. 1 (2017); 173 - 195Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 10 No. 1 (2017); 173 - 1952500-54211657-107XHacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicasTowards a didactics of meaning. Emerging didactics of pedagogical practices of philosophy in three Catholic schoolsinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1catholic schooldidacticphiloslophypedagogical practicesenseescuela católicadidácticafilosofíapráctica pedagógicasentidohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/41817oai:repository.usta.edu.co:11634/418172023-07-14 16:16:26.666metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Towards a didactics of meaning. Emerging didactics of pedagogical practices of philosophy in three Catholic schools
title Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas
spellingShingle Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas
catholic school
didactic
philoslophy
pedagogical practice
sense
escuela católica
didáctica
filosofía
práctica pedagógica
sentido
title_short Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas
title_full Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas
title_fullStr Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas
title_full_unstemmed Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas
title_sort Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas
dc.creator.fl_str_mv Nieto Bravo, Johan Andrés
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Nieto Bravo, Johan Andrés
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv catholic school
didactic
philoslophy
pedagogical practice
sense
topic catholic school
didactic
philoslophy
pedagogical practice
sense
escuela católica
didáctica
filosofía
práctica pedagógica
sentido
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv escuela católica
didáctica
filosofía
práctica pedagógica
sentido
description Given the lack of clarity exerted by philosophy as scholar learning, this investigation look for identify the underlying pedagogical practices in philosophy, in order to analize the didactic problems of teaching philosophy or teaching philosophizing. The qualitative aproach of the investigative exercise, has made possible an approach to three catholic schools contexts, and to the comprehension of students and teachers that share a philosophical academical space. The epistemological and hermeneutical perspective, conciliates the distant relationships among protagonists that are at the philosophical classroom, in order to propose a didactic of sense, where the significance of philosophy, meet whith the signifiers, in other words with the philosophers students, to built a full of sense knowledge. This text shows the first category of investigations developement , which names philosophy's didact.
publishDate 2017
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2017-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T21:57:50Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T21:57:50Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4747
10.15332/s1657-107X.2017.0001.07
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/41817
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4747
http://hdl.handle.net/11634/41817
identifier_str_mv 10.15332/s1657-107X.2017.0001.07
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4747/4485
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 10 Núm. 1 (2017); 173 - 195
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 10 n. 1 (2017); 173 - 195
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 10 No. 1 (2017); 173 - 195
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-5421
1657-107X
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Coedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomás
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786346983292928