EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIAL
The present article aims to address the myth of territorial decentralization from a detailed analysis of the constitutional reformism; to this end, there will be a brief analysis of benefits and counterbalances of the flexible 1991 Constitution, constitutional reformism in terms of administrative de...
- Autores:
-
amírez Hernández, Natalia Elisa
Silva Ruiz, Andrea
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/17353
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1671
- Palabra clave:
- Decentralization
Constitutional Reformism
Administrative Autonomy
Descentralización
reformismo constitucional
autonomía administrativa
décentralisation
réformisme constitutionnel
autonomie administrative
Descentralização
Reformismo Constitucional
Autonomia Administrativa
- Rights
- License
- Derechos de autor 2019 Principia Iuris
id |
SantoToma2_8dabb48dc31edd35e7ecf468a761147c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/17353 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIAL |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
THE MYTH OF TERRITORIAL DECENTRALIZATION |
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv |
LE MYTHE DE LA DÉCENTRALISATION TERRITORIALE |
dc.title.alternative.por.fl_str_mv |
O MITO DA DESCENTRALIZAÇÃO TERRITORIAL |
title |
EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIAL |
spellingShingle |
EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIAL Decentralization Constitutional Reformism Administrative Autonomy Descentralización reformismo constitucional autonomía administrativa décentralisation réformisme constitutionnel autonomie administrative Descentralização Reformismo Constitucional Autonomia Administrativa |
title_short |
EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIAL |
title_full |
EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIAL |
title_fullStr |
EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIAL |
title_full_unstemmed |
EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIAL |
title_sort |
EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIAL |
dc.creator.fl_str_mv |
amírez Hernández, Natalia Elisa Silva Ruiz, Andrea |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
amírez Hernández, Natalia Elisa Silva Ruiz, Andrea |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Decentralization Constitutional Reformism Administrative Autonomy |
topic |
Decentralization Constitutional Reformism Administrative Autonomy Descentralización reformismo constitucional autonomía administrativa décentralisation réformisme constitutionnel autonomie administrative Descentralização Reformismo Constitucional Autonomia Administrativa |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Descentralización reformismo constitucional autonomía administrativa |
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv |
décentralisation réformisme constitutionnel autonomie administrative |
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv |
Descentralização Reformismo Constitucional Autonomia Administrativa |
description |
The present article aims to address the myth of territorial decentralization from a detailed analysis of the constitutional reformism; to this end, there will be a brief analysis of benefits and counterbalances of the flexible 1991 Constitution, constitutional reformism in terms of administrative decentralization, the high level of intergovernmental dependence, the phenomenon of tacit reform and their involvement in local and regional life and how the administrative autonomy of territorial entities, municipalities and departments has been diminished by the recentralizing phenomenon of the last governments. On the other hand, some brief recommendations will be determined, which, in any case, do not exhaust the institutional measures that must be addressed to save decentralization. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2019-02-20 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1671 |
url |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1671 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1671/1519 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Principia Iuris; Vol. 15 Núm. 30 (2018); 104-119 0124-2067 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Principia Iuris |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Principia Iuris http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunja |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786412935577600 |
spelling |
amírez Hernández, Natalia ElisaSilva Ruiz, Andrea2019-02-20http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1671The present article aims to address the myth of territorial decentralization from a detailed analysis of the constitutional reformism; to this end, there will be a brief analysis of benefits and counterbalances of the flexible 1991 Constitution, constitutional reformism in terms of administrative decentralization, the high level of intergovernmental dependence, the phenomenon of tacit reform and their involvement in local and regional life and how the administrative autonomy of territorial entities, municipalities and departments has been diminished by the recentralizing phenomenon of the last governments. On the other hand, some brief recommendations will be determined, which, in any case, do not exhaust the institutional measures that must be addressed to save decentralization.El presente artículo pretende abordar el mito de la descentralización territorial a partir de un análisis pormenorizado del reformismo constitucional; para ello, se analizarán brevemente las bondades y contrapesos de la Constitución flexible de 1991, el reformismo constitucional en materia de descentralización administrativa, el alto nivel de dependencia intergubernamental, el fenómeno de la reforma tácita y su implicación en la vida local y regional y como la autonomía administrativa de las entidades territoriales, municipios y departamentos se ha visto mermada por el fenómeno recentralizador propio de los últimos gobiernos. Por otro lado, se determinarán algunas breves recomendaciones, que en todo caso, no agotan las medidas institucionales que se deben abordar para salvar la descentralización.Cet article a l´intention d’aborder le mythe de la décentralisation territoriale à partir d’une analyse détaillée du réformisme constitutionnel. Pour ce faire, on analysera brièvement les bontés et les contrepoids de la Constitution flexible de 1991, le réformisme constitutionnel en termes d’une décentralisation administrative, le grand niveau de dépendance intergouvernementale, le phénomène de réforme tacite et leur implication dans la vie locale et régionale. De plus, savoir comment L’autonomie administrative des entités territoriales, des municipalités et des départements a été réduite par le phénomène de recentralisation de derniers gouvernements. D’ailleurs, quelques brèves recommandations qui n’épuisent pas les mesures institutionnelles seront définies, afin de sauver la décentralisation.O presente artigo pretende abordar o mito da descentralização territorial a partir de uma análise detalhada do reformismo constitucional; para o efeito, serão brevemente analisados os benefícios e contrapesos da flexível Constituição de 1991, o reformismo constitucional em matéria de descentralização administrativa, o alto nível de dependência intergovernamental, o fenômeno da reforma tácita e sua implicação na vida local e regional e como autonomia administrativa das entidades territoriais, municípios e departamentos tem se encontrado comprometidos por o fenômeno da recentralização próprio dos últimos governos. Por outro lado, algumas recomendações breves serão determinadas, as quais, em qualquer caso, não esgotam as medidas institucionais que devem ser abordadas para salvar a descentralização.application/pdfspaUniversidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1671/1519Principia Iuris; Vol. 15 Núm. 30 (2018); 104-1190124-2067Derechos de autor 2019 Principia Iurishttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIALTHE MYTH OF TERRITORIAL DECENTRALIZATIONLE MYTHE DE LA DÉCENTRALISATION TERRITORIALEO MITO DA DESCENTRALIZAÇÃO TERRITORIALinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1DecentralizationConstitutional ReformismAdministrative AutonomyDescentralizaciónreformismo constitucionalautonomía administrativadécentralisationréformisme constitutionnelautonomie administrativeDescentralizaçãoReformismo ConstitucionalAutonomia Administrativa11634/17353oai:repository.usta.edu.co:11634/173532023-07-14 16:27:14.813metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |