EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIAL

The present article aims to address the myth of territorial decentralization from a detailed analysis of the constitutional reformism; to this end, there will be a brief analysis of benefits and counterbalances of the flexible 1991 Constitution, constitutional reformism in terms of administrative de...

Full description

Autores:
amírez Hernández, Natalia Elisa
Silva Ruiz, Andrea
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/17353
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1671
Palabra clave:
Decentralization
Constitutional Reformism
Administrative Autonomy
Descentralización
reformismo constitucional
autonomía administrativa
décentralisation
réformisme constitutionnel
autonomie administrative
Descentralização
Reformismo Constitucional
Autonomia Administrativa
Rights
License
Derechos de autor 2019 Principia Iuris
id SantoToma2_8dabb48dc31edd35e7ecf468a761147c
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/17353
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIAL
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv THE MYTH OF TERRITORIAL DECENTRALIZATION
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv LE MYTHE DE LA DÉCENTRALISATION TERRITORIALE
dc.title.alternative.por.fl_str_mv O MITO DA DESCENTRALIZAÇÃO TERRITORIAL
title EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIAL
spellingShingle EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIAL
Decentralization
Constitutional Reformism
Administrative Autonomy
Descentralización
reformismo constitucional
autonomía administrativa
décentralisation
réformisme constitutionnel
autonomie administrative
Descentralização
Reformismo Constitucional
Autonomia Administrativa
title_short EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIAL
title_full EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIAL
title_fullStr EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIAL
title_full_unstemmed EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIAL
title_sort EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIAL
dc.creator.fl_str_mv amírez Hernández, Natalia Elisa
Silva Ruiz, Andrea
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv amírez Hernández, Natalia Elisa
Silva Ruiz, Andrea
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Decentralization
Constitutional Reformism
Administrative Autonomy
topic Decentralization
Constitutional Reformism
Administrative Autonomy
Descentralización
reformismo constitucional
autonomía administrativa
décentralisation
réformisme constitutionnel
autonomie administrative
Descentralização
Reformismo Constitucional
Autonomia Administrativa
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Descentralización
reformismo constitucional
autonomía administrativa
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv décentralisation
réformisme constitutionnel
autonomie administrative
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv Descentralização
Reformismo Constitucional
Autonomia Administrativa
description The present article aims to address the myth of territorial decentralization from a detailed analysis of the constitutional reformism; to this end, there will be a brief analysis of benefits and counterbalances of the flexible 1991 Constitution, constitutional reformism in terms of administrative decentralization, the high level of intergovernmental dependence, the phenomenon of tacit reform and their involvement in local and regional life and how the administrative autonomy of territorial entities, municipalities and departments has been diminished by the recentralizing phenomenon of the last governments. On the other hand, some brief recommendations will be determined, which, in any case, do not exhaust the institutional measures that must be addressed to save decentralization.
publishDate 2019
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2019-02-20
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1671
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1671
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1671/1519
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Principia Iuris; Vol. 15 Núm. 30 (2018); 104-119
0124-2067
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Principia Iuris
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Principia Iuris
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunja
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786412935577600
spelling amírez Hernández, Natalia ElisaSilva Ruiz, Andrea2019-02-20http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1671The present article aims to address the myth of territorial decentralization from a detailed analysis of the constitutional reformism; to this end, there will be a brief analysis of benefits and counterbalances of the flexible 1991 Constitution, constitutional reformism in terms of administrative decentralization, the high level of intergovernmental dependence, the phenomenon of tacit reform and their involvement in local and regional life and how the administrative autonomy of territorial entities, municipalities and departments has been diminished by the recentralizing phenomenon of the last governments. On the other hand, some brief recommendations will be determined, which, in any case, do not exhaust the institutional measures that must be addressed to save decentralization.El presente artículo pretende abordar el mito de la descentralización territorial a partir de un análisis pormenorizado del reformismo constitucional; para ello, se analizarán brevemente las bondades y contrapesos de la Constitución flexible de 1991, el reformismo constitucional en materia de descentralización administrativa, el alto nivel de dependencia intergubernamental, el fenómeno de la reforma tácita y su implicación en la vida local y regional y como la autonomía administrativa de las entidades territoriales, municipios y departamentos se ha visto mermada por el fenómeno recentralizador propio de los últimos gobiernos. Por otro lado, se determinarán algunas breves recomendaciones, que en todo caso, no agotan las medidas institucionales que se deben abordar para salvar la descentralización.Cet article a l´intention d’aborder le mythe de la décentralisation territoriale à partir d’une analyse détaillée du réformisme constitutionnel. Pour ce faire, on analysera brièvement les bontés et les contrepoids de la Constitution flexible de 1991, le réformisme constitutionnel en termes d’une décentralisation administrative, le grand niveau de dépendance intergouvernementale, le phénomène de réforme tacite et leur implication dans la vie locale et régionale. De plus, savoir comment L’autonomie administrative des entités territoriales, des municipalités et des départements a été réduite par le phénomène de recentralisation de derniers gouvernements. D’ailleurs, quelques brèves recommandations qui n’épuisent pas les mesures institutionnelles seront définies, afin de sauver la décentralisation.O presente artigo pretende abordar o mito da descentralização territorial a partir de uma análise detalhada do reformismo constitucional; para o efeito, serão brevemente analisados os benefícios e contrapesos da flexível Constituição de 1991, o reformismo constitucional em matéria de descentralização administrativa, o alto nível de dependência intergovernamental, o fenômeno da reforma tácita e sua implicação na vida local e regional e como autonomia administrativa das entidades territoriais, municípios e departamentos tem se encontrado comprometidos por o fenômeno da recentralização próprio dos últimos governos. Por outro lado, algumas recomendações breves serão determinadas, as quais, em qualquer caso, não esgotam as medidas institucionais que devem ser abordadas para salvar a descentralização.application/pdfspaUniversidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1671/1519Principia Iuris; Vol. 15 Núm. 30 (2018); 104-1190124-2067Derechos de autor 2019 Principia Iurishttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2EL MITO DE LA DESCENTRALIZACIÓN TERRITORIALTHE MYTH OF TERRITORIAL DECENTRALIZATIONLE MYTHE DE LA DÉCENTRALISATION TERRITORIALEO MITO DA DESCENTRALIZAÇÃO TERRITORIALinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1DecentralizationConstitutional ReformismAdministrative AutonomyDescentralizaciónreformismo constitucionalautonomía administrativadécentralisationréformisme constitutionnelautonomie administrativeDescentralizaçãoReformismo ConstitucionalAutonomia Administrativa11634/17353oai:repository.usta.edu.co:11634/173532023-07-14 16:27:14.813metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co