Análisis de contenido de la representación del cuerpo en un libro de texto de Educación Preescolar

Bodies are naturally and socially constructed. The social construction of the body influences the perception of self and others. Textbooks transmit a society’s cultural capital to its youngest citizens. The aim of the study was to describe how the body is portrayed in images featured in a Preschool...

Full description

Autores:
Martínez Bello, Vladimir
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2012
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35824
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/143
http://hdl.handle.net/11634/35824
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SantoToma2_7cfc22384f71e8dd279c7cd6305fa7a7
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35824
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Martínez Bello, Vladimir2021-09-24T13:03:37Z2021-09-24T13:03:37Z2012-07-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/14310.15332/erdi.v2i2.143http://hdl.handle.net/11634/35824Bodies are naturally and socially constructed. The social construction of the body influences the perception of self and others. Textbooks transmit a society’s cultural capital to its youngest citizens. The aim of the study was to describe how the body is portrayed in images featured in a Preschool textbook for the first grade of early childhood education. A content analysis of the images was performed using a coding frame based on previous studies. Girls and boys appeared nearly twice than adolescents, adults and older people. There was an equal representation of women and men regardless of age. It was found noticeable representation of a whole body dressed with street clothing. The activity level was predominantly static and in more than half of the images was not possible to distinguish the space where the bodies were located. The textbook as a conventional curricular material should be analyzed in terms of the hidden curriculum in order to provide alternative forms of understanding the body as a social and cultural construction. The results suggest the need for further analysis of the textbooks in early childhood education system.La construcción social y cultural del cuerpo influye en el conocimiento personal y de los otros. Los libros de texto transmiten el capital cultural de una sociedad a sus ciudadanos más pequeños. El objetivo del estudio consiste en describir la forma en que se representa el cuerpo en las imágenes de un libro de texto de educación preescolar. Se realizó un análisis de contenido de las imágenes a través de un código elaborado en estudios previos. Las niñas y niños son representados con gran diferencia respecto a otros sectores poblacionales y se observó igualdad de presencia de mujeres y hombres independientemente de su edad. Con gran diferencia se representa un cuerpo entero vestido con ropa de calle. Se representa un nivel de actividad motriz estático y no es posible en un gran porcentaje de ellas distinguir la ubicación del cuerpo en un entorno físico determinado. Se espera que éste estudio pueda inspirar una lectura atenta y crítica de los libros de texto de educación preescolar y una mayor profundización en este campo de la investigación pedagógica. Se invita a la comunidad educativa preescolar a generar un ejercicio crítico sobre los materiales curriculares que se incorporan a sus aulas. application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/143/174Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 2 Núm. 2 (2012); 9-182389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Análisis de contenido de la representación del cuerpo en un libro de texto de Educación PreescolarContent analysis of the body representation in a textbook of Early Childhood Educationinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35824oai:repository.usta.edu.co:11634/358242023-07-14 16:28:46.138metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Análisis de contenido de la representación del cuerpo en un libro de texto de Educación Preescolar
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Content analysis of the body representation in a textbook of Early Childhood Education
title Análisis de contenido de la representación del cuerpo en un libro de texto de Educación Preescolar
spellingShingle Análisis de contenido de la representación del cuerpo en un libro de texto de Educación Preescolar
title_short Análisis de contenido de la representación del cuerpo en un libro de texto de Educación Preescolar
title_full Análisis de contenido de la representación del cuerpo en un libro de texto de Educación Preescolar
title_fullStr Análisis de contenido de la representación del cuerpo en un libro de texto de Educación Preescolar
title_full_unstemmed Análisis de contenido de la representación del cuerpo en un libro de texto de Educación Preescolar
title_sort Análisis de contenido de la representación del cuerpo en un libro de texto de Educación Preescolar
dc.creator.fl_str_mv Martínez Bello, Vladimir
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Martínez Bello, Vladimir
description Bodies are naturally and socially constructed. The social construction of the body influences the perception of self and others. Textbooks transmit a society’s cultural capital to its youngest citizens. The aim of the study was to describe how the body is portrayed in images featured in a Preschool textbook for the first grade of early childhood education. A content analysis of the images was performed using a coding frame based on previous studies. Girls and boys appeared nearly twice than adolescents, adults and older people. There was an equal representation of women and men regardless of age. It was found noticeable representation of a whole body dressed with street clothing. The activity level was predominantly static and in more than half of the images was not possible to distinguish the space where the bodies were located. The textbook as a conventional curricular material should be analyzed in terms of the hidden curriculum in order to provide alternative forms of understanding the body as a social and cultural construction. The results suggest the need for further analysis of the textbooks in early childhood education system.
publishDate 2012
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2012-07-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:37Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:37Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/143
10.15332/erdi.v2i2.143
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35824
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/143
http://hdl.handle.net/11634/35824
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v2i2.143
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/143/174
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 2 Núm. 2 (2012); 9-18
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786389754707968