El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxi
In the article the validity and significance of liberating cultural project for Latin America José Martí holds. It is analyzed from the moment he was conceived in the late nineteenth century to today. The determination and defense of the views presented, it has been possible by analyzing the masterp...
- Autores:
-
Escribano Ervis, Elmys
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/40812
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/2557
http://hdl.handle.net/11634/40812
- Palabra clave:
- Jose Marti
Latin American
liberating cultural project
education
José Martí
América Latina
proyecto cultural liberador
educación.
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SantoToma2_7caae0081a9a3282e9c7da68efb76357 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/40812 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Escribano Ervis, Elmys2022-01-18T17:52:02Z2022-01-18T17:52:02Z2016-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/255710.15332/s1794-3841.2016.0025.03http://hdl.handle.net/11634/40812In the article the validity and significance of liberating cultural project for Latin America José Martí holds. It is analyzed from the moment he was conceived in the late nineteenth century to today. The determination and defense of the views presented, it has been possible by analyzing the masterpiece of José Martí contained in the 28 volumes published in 1963 by the National Publishing House of Cuba. Textual analysis of these sources is completed by its contrast with the conditioning context of the last decades of the nineteenth century, especially in Cuba, Mexico, Guatemala, Venezuela and the United States, its contradictions and development trends. The presentation of the content of the article is structured in three sections or sections: the first, Latin America until the late nineteenth century; the second, José Martí, knowledge and Latin American vocation; and the third Marti liberating cultural project for Latin America at all times. The idea of freedom in José Martí as a vital center of the project of change and development for Latin America in which coherently it integrated cultural discourse that education, science, media and art, various manifestations integrates holds.En el artículo se sostiene la validez y significación del proyecto cultural liberador de José Martí para América Latina. Se analiza desde el momento en que fue concebido a fines del siglo xix y para la actualidad. La determinación y defensa de los puntos de vista que se presentan han sido posibles mediante el análisis de la obra completa de José Martí recogida en los 28 tomos editados en 1963, por la Editorial Nacional de Cuba. El análisis textual de dichas fuentes lo completa su contrastación con el contexto condicionante de las últimas décadas del siglo xix, especialmente en Cuba, México, Guatemala, Venezuela y Estados Unidos, sus contradicciones y tendencias de desarrollo. La exposición del contenido del artículo se ha estructurado en tres apartados: el primero es titulado “América Latina hasta fines del siglo XIX”; el segundo, “José Martí, su conocimiento y vocación latinoamericana”; y el tercero, “El proyecto cultural liberador martiano para América Latina en todos los tiempos”. Se sostiene la idea de la libertad en José Martí como centro vital del proyecto de cambio y desarrollo para América Latina, en la que vertebró coherentemente su discurso cultural al que se integra la educación, la ciencia, la prensa y el arte, en distintas manifestaciones.application/pdftext/htmlspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá-Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/2557/2489https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/2557/html4Hallazgos; vol. 13, n.º 25 (enero-junio 2016); 65-87Hallazgos; Hallazgos No.25 (January-June 2016); 65-872422-409X1794-3841El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxiThe cultural project release José Martí for his time and for the xxi centuryinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Jose MartiLatin Americanliberating cultural projecteducationJosé MartíAmérica Latinaproyecto cultural liberadoreducación.http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40812oai:repository.usta.edu.co:11634/408122023-07-14 15:30:04.278metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxi |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The cultural project release José Martí for his time and for the xxi century |
title |
El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxi |
spellingShingle |
El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxi Jose Marti Latin American liberating cultural project education José Martí América Latina proyecto cultural liberador educación. |
title_short |
El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxi |
title_full |
El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxi |
title_fullStr |
El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxi |
title_full_unstemmed |
El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxi |
title_sort |
El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxi |
dc.creator.fl_str_mv |
Escribano Ervis, Elmys |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Escribano Ervis, Elmys |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Jose Marti Latin American liberating cultural project education |
topic |
Jose Marti Latin American liberating cultural project education José Martí América Latina proyecto cultural liberador educación. |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
José Martí América Latina proyecto cultural liberador educación. |
description |
In the article the validity and significance of liberating cultural project for Latin America José Martí holds. It is analyzed from the moment he was conceived in the late nineteenth century to today. The determination and defense of the views presented, it has been possible by analyzing the masterpiece of José Martí contained in the 28 volumes published in 1963 by the National Publishing House of Cuba. Textual analysis of these sources is completed by its contrast with the conditioning context of the last decades of the nineteenth century, especially in Cuba, Mexico, Guatemala, Venezuela and the United States, its contradictions and development trends. The presentation of the content of the article is structured in three sections or sections: the first, Latin America until the late nineteenth century; the second, José Martí, knowledge and Latin American vocation; and the third Marti liberating cultural project for Latin America at all times. The idea of freedom in José Martí as a vital center of the project of change and development for Latin America in which coherently it integrated cultural discourse that education, science, media and art, various manifestations integrates holds. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2016-01-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T17:52:02Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T17:52:02Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/2557 10.15332/s1794-3841.2016.0025.03 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/40812 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/2557 http://hdl.handle.net/11634/40812 |
identifier_str_mv |
10.15332/s1794-3841.2016.0025.03 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/2557/2489 https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/2557/html4 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Hallazgos; vol. 13, n.º 25 (enero-junio 2016); 65-87 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Hallazgos; Hallazgos No.25 (January-June 2016); 65-87 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2422-409X 1794-3841 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá-Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786365866049536 |