El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxi

In the article the validity and significance of liberating cultural project for Latin America José Martí holds. It is analyzed from the moment he was conceived in the late nineteenth century to today. The determination and defense of the views presented, it has been possible by analyzing the masterp...

Full description

Autores:
Escribano Ervis, Elmys
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/40812
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/2557
http://hdl.handle.net/11634/40812
Palabra clave:
Jose Marti
Latin American
liberating cultural project
education
José Martí
América Latina
proyecto cultural liberador
educación.
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SantoToma2_7caae0081a9a3282e9c7da68efb76357
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/40812
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Escribano Ervis, Elmys2022-01-18T17:52:02Z2022-01-18T17:52:02Z2016-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/255710.15332/s1794-3841.2016.0025.03http://hdl.handle.net/11634/40812In the article the validity and significance of liberating cultural project for Latin America José Martí holds. It is analyzed from the moment he was conceived in the late nineteenth century to today. The determination and defense of the views presented, it has been possible by analyzing the masterpiece of José Martí contained in the 28 volumes published in 1963 by the National Publishing House of Cuba. Textual analysis of these sources is completed by its contrast with the conditioning context of the last decades of the nineteenth century, especially in Cuba, Mexico, Guatemala, Venezuela and the United States, its contradictions and development trends. The presentation of the content of the article is structured in three sections or sections: the first, Latin America until the late nineteenth century; the second, José Martí, knowledge and Latin American vocation; and the third Marti liberating cultural project for Latin America at all times. The idea of freedom in José Martí as a vital center of the project of change and development for Latin America in which coherently it integrated cultural discourse that education, science, media and art, various manifestations integrates holds.En el artículo se sostiene la validez y significación del proyecto cultural liberador de José Martí para América Latina. Se analiza desde el momento en que fue concebido a fines del siglo xix y para la actualidad. La determinación y defensa de los puntos de vista que se presentan han sido posibles mediante el análisis de la obra completa de José Martí recogida en los 28 tomos editados en 1963, por la Editorial Nacional de Cuba. El análisis textual de dichas fuentes lo completa su contrastación con el contexto condicionante de las últimas décadas del siglo xix, especialmente en Cuba, México, Guatemala, Venezuela y Estados Unidos, sus contradicciones y tendencias de desarrollo. La exposición del contenido del artículo se ha estructurado en tres apartados: el primero es titulado “América Latina hasta fines del siglo XIX”; el segundo, “José Martí, su conocimiento y vocación latinoamericana”; y el tercero, “El proyecto cultural liberador martiano para América Latina en todos los tiempos”. Se sostiene la idea de la libertad en José Martí como centro vital del proyecto de cambio y desarrollo para América Latina, en la que vertebró coherentemente su discurso cultural al que se integra la educación, la ciencia, la prensa y el arte, en distintas manifestaciones.application/pdftext/htmlspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá-Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/2557/2489https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/2557/html4Hallazgos; vol. 13, n.º 25 (enero-junio 2016); 65-87Hallazgos; Hallazgos No.25 (January-June 2016); 65-872422-409X1794-3841El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxiThe cultural project release José Martí for his time and for the xxi centuryinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Jose MartiLatin Americanliberating cultural projecteducationJosé MartíAmérica Latinaproyecto cultural liberadoreducación.http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40812oai:repository.usta.edu.co:11634/408122023-07-14 15:30:04.278metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxi
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The cultural project release José Martí for his time and for the xxi century
title El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxi
spellingShingle El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxi
Jose Marti
Latin American
liberating cultural project
education
José Martí
América Latina
proyecto cultural liberador
educación.
title_short El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxi
title_full El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxi
title_fullStr El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxi
title_full_unstemmed El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxi
title_sort El proyecto cultural liberador de José Martí para su tiempo y para el siglo xxi
dc.creator.fl_str_mv Escribano Ervis, Elmys
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Escribano Ervis, Elmys
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Jose Marti
Latin American
liberating cultural project
education
topic Jose Marti
Latin American
liberating cultural project
education
José Martí
América Latina
proyecto cultural liberador
educación.
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv José Martí
América Latina
proyecto cultural liberador
educación.
description In the article the validity and significance of liberating cultural project for Latin America José Martí holds. It is analyzed from the moment he was conceived in the late nineteenth century to today. The determination and defense of the views presented, it has been possible by analyzing the masterpiece of José Martí contained in the 28 volumes published in 1963 by the National Publishing House of Cuba. Textual analysis of these sources is completed by its contrast with the conditioning context of the last decades of the nineteenth century, especially in Cuba, Mexico, Guatemala, Venezuela and the United States, its contradictions and development trends. The presentation of the content of the article is structured in three sections or sections: the first, Latin America until the late nineteenth century; the second, José Martí, knowledge and Latin American vocation; and the third Marti liberating cultural project for Latin America at all times. The idea of freedom in José Martí as a vital center of the project of change and development for Latin America in which coherently it integrated cultural discourse that education, science, media and art, various manifestations integrates holds.
publishDate 2016
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2016-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T17:52:02Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T17:52:02Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/2557
10.15332/s1794-3841.2016.0025.03
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/40812
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/2557
http://hdl.handle.net/11634/40812
identifier_str_mv 10.15332/s1794-3841.2016.0025.03
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/2557/2489
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/2557/html4
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Hallazgos; vol. 13, n.º 25 (enero-junio 2016); 65-87
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Hallazgos; Hallazgos No.25 (January-June 2016); 65-87
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2422-409X
1794-3841
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá-Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786365866049536