Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanista

This article is the first result of the research entitled Proposal of didactic actions for socio-humanistic education in professional social responsibility of students from Universidad Autónoma de Bucaramanga. From a humanist point of view, it aims, firstly, at developing a reflection on the backgro...

Full description

Autores:
Acebedo Afanador, Manuel José
Velasco Abril, Maribel
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/37525
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/1359
http://hdl.handle.net/11634/37525
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Revista Temas
id SantoToma2_7c93104c28d2d842b8a2395570b5f866
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/37525
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Acebedo Afanador, Manuel JoséVelasco Abril, Maribel2021-09-28T12:50:29Z2021-09-28T12:50:29Z2015-10-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/135910.15332/rt.v3i9.1359http://hdl.handle.net/11634/37525This article is the first result of the research entitled Proposal of didactic actions for socio-humanistic education in professional social responsibility of students from Universidad Autónoma de Bucaramanga. From a humanist point of view, it aims, firstly, at developing a reflection on the background of the concept “social responsibility” and, equally, it proposes a conceptual approach according to the dialogue among various sources of knowledge. This article is therefore divided as such: Humanism, Philanthropy, Christian charity and a contextualization from the Industrial Revolution in the eighteenth century and the consolidation of capitalism in the nineteenth century. It concludes with a preliminary conceptual proposal which integrates human development, humanism and social responsibility and three different modes of social responsibility: Business (RSE), University (RSU) and Professional (RSP).Este artículo es resultado de la investigación titulada “Propuesta de acciones didácticas para la formación sociohumanísticaen responsabilidad social profesional en los estudiantes de la Universidad Autónoma de Bucaramanga”.Pretende, en primera instancia, una reflexión aplicada sobre algunos antecedentes, desde el humanismo, sobre el conceptode responsabilidad social y, además, proponer una aproximación conceptual, acorde con el diálogo entre diversasfuentes del conocimiento. Así se proponen cuatro instancias de desarrollo: el humanismo, la filantropía, la caridadcristiana y los antecedentes dados desde la Revolución Industrial en el siglo XVIII y la consolidación del capitalismo enel siglo XIX. Concluye con una mínima propuesta conceptual donde se integran el desarrollo humano, el humanismoy la responsabilidad social y se proponen tres modos diferenciados de la responsabilidad social: empresarial (RSE),universitaria (RSU) y profesional (RSP).application/pdfspaUniversidad Santo Tomáshttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/1359/1099Revista Temas; Núm. 9 (2015); 75-872422-40731692-6226Derechos de autor 2017 Revista Temashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanistaPreliminaries to the meaning of social responsibility: In search of a Humanistic Approachinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/37525oai:repository.usta.edu.co:11634/375252023-07-14 16:28:38.704metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanista
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Preliminaries to the meaning of social responsibility: In search of a Humanistic Approach
title Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanista
spellingShingle Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanista
title_short Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanista
title_full Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanista
title_fullStr Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanista
title_full_unstemmed Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanista
title_sort Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanista
dc.creator.fl_str_mv Acebedo Afanador, Manuel José
Velasco Abril, Maribel
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Acebedo Afanador, Manuel José
Velasco Abril, Maribel
description This article is the first result of the research entitled Proposal of didactic actions for socio-humanistic education in professional social responsibility of students from Universidad Autónoma de Bucaramanga. From a humanist point of view, it aims, firstly, at developing a reflection on the background of the concept “social responsibility” and, equally, it proposes a conceptual approach according to the dialogue among various sources of knowledge. This article is therefore divided as such: Humanism, Philanthropy, Christian charity and a contextualization from the Industrial Revolution in the eighteenth century and the consolidation of capitalism in the nineteenth century. It concludes with a preliminary conceptual proposal which integrates human development, humanism and social responsibility and three different modes of social responsibility: Business (RSE), University (RSU) and Professional (RSP).
publishDate 2015
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2015-10-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-28T12:50:29Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-28T12:50:29Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/1359
10.15332/rt.v3i9.1359
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/37525
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/1359
http://hdl.handle.net/11634/37525
identifier_str_mv 10.15332/rt.v3i9.1359
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/1359/1099
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Revista Temas; Núm. 9 (2015); 75-87
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2422-4073
1692-6226
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Revista Temas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Revista Temas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786363019165696