Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanista
This article is the first result of the research entitled Proposal of didactic actions for socio-humanistic education in professional social responsibility of students from Universidad Autónoma de Bucaramanga. From a humanist point of view, it aims, firstly, at developing a reflection on the backgro...
- Autores:
-
Acebedo Afanador, Manuel José
Velasco Abril, Maribel
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2015
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/37525
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/1359
http://hdl.handle.net/11634/37525
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2017 Revista Temas
id |
SantoToma2_7c93104c28d2d842b8a2395570b5f866 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/37525 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Acebedo Afanador, Manuel JoséVelasco Abril, Maribel2021-09-28T12:50:29Z2021-09-28T12:50:29Z2015-10-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/135910.15332/rt.v3i9.1359http://hdl.handle.net/11634/37525This article is the first result of the research entitled Proposal of didactic actions for socio-humanistic education in professional social responsibility of students from Universidad Autónoma de Bucaramanga. From a humanist point of view, it aims, firstly, at developing a reflection on the background of the concept “social responsibility” and, equally, it proposes a conceptual approach according to the dialogue among various sources of knowledge. This article is therefore divided as such: Humanism, Philanthropy, Christian charity and a contextualization from the Industrial Revolution in the eighteenth century and the consolidation of capitalism in the nineteenth century. It concludes with a preliminary conceptual proposal which integrates human development, humanism and social responsibility and three different modes of social responsibility: Business (RSE), University (RSU) and Professional (RSP).Este artículo es resultado de la investigación titulada “Propuesta de acciones didácticas para la formación sociohumanísticaen responsabilidad social profesional en los estudiantes de la Universidad Autónoma de Bucaramanga”.Pretende, en primera instancia, una reflexión aplicada sobre algunos antecedentes, desde el humanismo, sobre el conceptode responsabilidad social y, además, proponer una aproximación conceptual, acorde con el diálogo entre diversasfuentes del conocimiento. Así se proponen cuatro instancias de desarrollo: el humanismo, la filantropía, la caridadcristiana y los antecedentes dados desde la Revolución Industrial en el siglo XVIII y la consolidación del capitalismo enel siglo XIX. Concluye con una mínima propuesta conceptual donde se integran el desarrollo humano, el humanismoy la responsabilidad social y se proponen tres modos diferenciados de la responsabilidad social: empresarial (RSE),universitaria (RSU) y profesional (RSP).application/pdfspaUniversidad Santo Tomáshttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/1359/1099Revista Temas; Núm. 9 (2015); 75-872422-40731692-6226Derechos de autor 2017 Revista Temashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanistaPreliminaries to the meaning of social responsibility: In search of a Humanistic Approachinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/37525oai:repository.usta.edu.co:11634/375252023-07-14 16:28:38.704metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanista |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Preliminaries to the meaning of social responsibility: In search of a Humanistic Approach |
title |
Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanista |
spellingShingle |
Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanista |
title_short |
Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanista |
title_full |
Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanista |
title_fullStr |
Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanista |
title_full_unstemmed |
Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanista |
title_sort |
Prolegómenos al sentido de la responsabilidad social: en búsqueda de una concepción humanista |
dc.creator.fl_str_mv |
Acebedo Afanador, Manuel José Velasco Abril, Maribel |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Acebedo Afanador, Manuel José Velasco Abril, Maribel |
description |
This article is the first result of the research entitled Proposal of didactic actions for socio-humanistic education in professional social responsibility of students from Universidad Autónoma de Bucaramanga. From a humanist point of view, it aims, firstly, at developing a reflection on the background of the concept “social responsibility” and, equally, it proposes a conceptual approach according to the dialogue among various sources of knowledge. This article is therefore divided as such: Humanism, Philanthropy, Christian charity and a contextualization from the Industrial Revolution in the eighteenth century and the consolidation of capitalism in the nineteenth century. It concludes with a preliminary conceptual proposal which integrates human development, humanism and social responsibility and three different modes of social responsibility: Business (RSE), University (RSU) and Professional (RSP). |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2015-10-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-28T12:50:29Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-28T12:50:29Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/1359 10.15332/rt.v3i9.1359 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/37525 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/1359 http://hdl.handle.net/11634/37525 |
identifier_str_mv |
10.15332/rt.v3i9.1359 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/1359/1099 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Revista Temas; Núm. 9 (2015); 75-87 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2422-4073 1692-6226 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Revista Temas http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Revista Temas http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786363019165696 |