Friedrich Nietzsche y las conferencias de Basilea sobre la historia de la literatura griega

The lectures held by Friedrich Nietzsche when he had the professorship of Greek Language and Literature between 1869 and 1879 at the University of Basel, are today the least known of the philosopher´s Nachlass. These writings allow for a reconstruction of the relationship of the philosopher with the...

Full description

Autores:
Santini, Carlotta
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/15868
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1680
Palabra clave:
Nietzsche
Literature
Greece
lectures
normatively character
Nietzsche
Literatura
Grecia
conferencias
carácter normativo
Nietzsche
Littérature
Grèce
conférences
caractère normatif
Nietzsche
Literatura
Grécia
Palestras
Caráter Normativo
Rights
License
Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id SantoToma2_6fd1a8fe7eb385a867d96318a43391f7
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/15868
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Friedrich Nietzsche y las conferencias de Basilea sobre la historia de la literatura griega
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Friedrich Nietzsche und die Basler vorlesungen über die geschichte der griechischen literatur
Friedrich Nietzsche and the Basel conferences on the history of Greek literature
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv Friedrich Nietzsche et les conférences de Bâle sur l'histoire de la littérature grecque
dc.title.alternative.por.fl_str_mv Friedrich Nietzsche e as palestras de Basileia sobre a história da literatura grega
title Friedrich Nietzsche y las conferencias de Basilea sobre la historia de la literatura griega
spellingShingle Friedrich Nietzsche y las conferencias de Basilea sobre la historia de la literatura griega
Nietzsche
Literature
Greece
lectures
normatively character
Nietzsche
Literatura
Grecia
conferencias
carácter normativo
Nietzsche
Littérature
Grèce
conférences
caractère normatif
Nietzsche
Literatura
Grécia
Palestras
Caráter Normativo
title_short Friedrich Nietzsche y las conferencias de Basilea sobre la historia de la literatura griega
title_full Friedrich Nietzsche y las conferencias de Basilea sobre la historia de la literatura griega
title_fullStr Friedrich Nietzsche y las conferencias de Basilea sobre la historia de la literatura griega
title_full_unstemmed Friedrich Nietzsche y las conferencias de Basilea sobre la historia de la literatura griega
title_sort Friedrich Nietzsche y las conferencias de Basilea sobre la historia de la literatura griega
dc.creator.fl_str_mv Santini, Carlotta
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Santini, Carlotta
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Nietzsche
Literature
Greece
lectures
normatively character
topic Nietzsche
Literature
Greece
lectures
normatively character
Nietzsche
Literatura
Grecia
conferencias
carácter normativo
Nietzsche
Littérature
Grèce
conférences
caractère normatif
Nietzsche
Literatura
Grécia
Palestras
Caráter Normativo
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Nietzsche
Literatura
Grecia
conferencias
carácter normativo
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv Nietzsche
Littérature
Grèce
conférences
caractère normatif
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv Nietzsche
Literatura
Grécia
Palestras
Caráter Normativo
description The lectures held by Friedrich Nietzsche when he had the professorship of Greek Language and Literature between 1869 and 1879 at the University of Basel, are today the least known of the philosopher´s Nachlass. These writings allow for a reconstruction of the relationship of the philosopher with the Greek world in all its complexity and in an alternative way to that which arises from the Birth of Tragedy. The aesthetic experience of the Greek world is an extremely complex phenomenon which is irremediably extraneous to the modern experience. It can been easily understood when we try to refer it to the framework of modern aesthetics. The incongruity which lies at the base is the conception itself of what we can refer to as culture in the modern society and in the ancient one: reading and writing and the consequent way and tools used for the transmission of knowledge.What can we learn from the ancient people? In order to answer this question Nietzsche investigates the birth process of a work of art in the Greek language. The analysis of the rigid norms which are characteristic of the literary genres will show an anti-romantic image of a strongly formal and conventional art, that is closely linked to complex norms connected to Public Institutions. A path of reflections on ethic and aesthetic concepts on shape and norm, discipline and convention in contrast to the opinions of an “irrationalist” Nietzsche shows itself in the lectures.  It will then be developed starting from Menschliches, Allzumenschliches to the entire Nietzsche production.
publishDate 2018
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2018-07-02
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1680
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1680
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1680/1528
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 11 Núm. 23 (2018): Quaestiones Disputatae Vol. 11 No 23 2018-2; 90-98
2011-0472
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786325322858496
spelling Santini, Carlotta2018-07-02http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1680The lectures held by Friedrich Nietzsche when he had the professorship of Greek Language and Literature between 1869 and 1879 at the University of Basel, are today the least known of the philosopher´s Nachlass. These writings allow for a reconstruction of the relationship of the philosopher with the Greek world in all its complexity and in an alternative way to that which arises from the Birth of Tragedy. The aesthetic experience of the Greek world is an extremely complex phenomenon which is irremediably extraneous to the modern experience. It can been easily understood when we try to refer it to the framework of modern aesthetics. The incongruity which lies at the base is the conception itself of what we can refer to as culture in the modern society and in the ancient one: reading and writing and the consequent way and tools used for the transmission of knowledge.What can we learn from the ancient people? In order to answer this question Nietzsche investigates the birth process of a work of art in the Greek language. The analysis of the rigid norms which are characteristic of the literary genres will show an anti-romantic image of a strongly formal and conventional art, that is closely linked to complex norms connected to Public Institutions. A path of reflections on ethic and aesthetic concepts on shape and norm, discipline and convention in contrast to the opinions of an “irrationalist” Nietzsche shows itself in the lectures.  It will then be developed starting from Menschliches, Allzumenschliches to the entire Nietzsche production.Las conferencias celebradas por Friedrich Nietzsche cuando tuvo la cátedra de Lengua y Literatura Griegas entre 1869 y 1879 en la Universidad de Basilea, son hoy las menos conocidas de la Nachlass de los filósofos. Estos escritos permiten una reconstrucción de la relación del filósofo con el mundo griego en toda su complejidad y de una manera alternativa a la que surge del nacimiento de la tragedia. La experiencia estética del mundo griego es un fenómeno extremadamente complejo, irremediablemente ajeno a la experiencia moderna. Puede entenderse fácilmente cuando intentamos referirlo al marco de la estética moderna. La incongruencia que se encuentra en la base es la concepción en sí misma de lo que podemos denominar cultura en la sociedad moderna y en la antigua: la lectura y la escritura y la consiguiente forma y herramientas utilizadas para la transmisión del conocimiento.¿Qué podemos aprender de los antiguos? Para responder a esta pregunta, Nietzsche investiga el proceso de nacimiento de una obra de arte en griego. El análisis de las rígidas normas que son características de los géneros literarios mostrará una imagen anti-romántica de un arte fuertemente formal y convencional, que está estrechamente vinculado a las normas complejas relacionadas con las instituciones públicas. Un camino de reflexiones sobre conceptos éticos y estéticos sobre la forma y la norma, la disciplina y la convención, en contraste con las opiniones de un "irracionalista", Nietzsche se muestra en las conferencias. Luego se desarrollará a partir de Menschliches, Allzumenschliches a toda la producción de Nietzsche.Les conférences tenues par Friedrich Nietzsche lorsqu'il était professeur de langue et littérature grecques entre 1869 et 1879 à l'Université de Bâle sont aujourd'hui les moins connues du Nachlass du philosophe. Ces écrits permettent de reconstituer la relation du philosophe avec le monde grec dans toute sa complexité et de manière alternative à celle qui naît de la naissance de la tragédie. L'expérience esthétique du monde grec est un phénomène extrêmement complexe et irrémédiablement étranger à l'expérience moderne. Cela se comprend facilement lorsque nous essayons de nous référer au cadre de l'esthétique moderne. L'incongruité à la base est la conception même de ce que nous pouvons appeler la culture dans la société moderne et dans la société ancienne: la lecture et l'écriture, ainsi que les moyens et les outils utilisés pour la transmission du savoir.Que pouvons-nous apprendre des anciens peuples? Afin de répondre à cette question, Nietzsche étudie le processus de naissance d'une œuvre d'art en langue grecque. L'analyse des normes rigides caractéristiques des genres littéraires montrera une image anti-romantique d'un art fortement formel et conventionnel, dépendent etroitement des normes liées aux institutions publiques. Un parcours de réflexions sur les concepts ethiques et esthetiques de 'forme' et 'norme', 'discipline' et 'convention' en contraste avec les opinions d'un Nietzsche 'irrationaliste'. Se manifeste dans les conférences. Il sera développé de Menschliches, Allzumenschliches (HUMAIN, TROP HUMAIN) à l'ensemble de la production de Nietzsche.As palestras realizadas por Friedrich Nietzsche quando ele tinha o cargo de professor de Língua e Literatura Grega entre 1869 e 1879 na Universidade de Basel, são hoje as menos conhecidas do filósofo Nachlass. Esses escritos permitem uma reconstrução da relação do filósofo com o mundo grego em toda a sua complexidade e de uma forma alternativa àquela que surge do Nascimento da Tragédia. A experiência estética do mundo grego é um fenômeno extremamente complexo irremediavelmente estranho à experiência moderna. Pode ser facilmente entendido quando tentamos referenciá-lo à estrutura da estética moderna. A incongruência que está na base é a própria concepção daquilo a que podemos nos referir como cultura na sociedade moderna e na antiga: a leitura e a escrita e o consequente caminho e ferramentas usadas para a transmissão do conhecimento.O que podemos aprender com os povos antigos? Para responder a essa questão, Nietzsche investiga o processo de nascimento de uma obra de arte na língua grega. A análise das normas rígidas que caracterizam os gêneros literários mostrará uma imagem anti-romântica de uma arte fortemente formal e convencional, intimamente ligada a normas complexas ligadas a Instituições Públicas. Um percurso de reflexões sobre conceitos éticos e estéticos sobre forma e norma, disciplina e convenção em contraste com as opiniões de um “irracionalista” Nietzsche se mostra nas palestras. Será então desenvolvido a partir de Menschliches, Allzumenschliches para toda a produção de Nietzsche.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1680/1528Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 11 Núm. 23 (2018): Quaestiones Disputatae Vol. 11 No 23 2018-2; 90-982011-0472Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Friedrich Nietzsche y las conferencias de Basilea sobre la historia de la literatura griegaFriedrich Nietzsche und die Basler vorlesungen über die geschichte der griechischen literaturFriedrich Nietzsche and the Basel conferences on the history of Greek literatureFriedrich Nietzsche et les conférences de Bâle sur l'histoire de la littérature grecqueFriedrich Nietzsche e as palestras de Basileia sobre a história da literatura gregainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1NietzscheLiteratureGreecelecturesnormatively characterNietzscheLiteraturaGreciaconferenciascarácter normativoNietzscheLittératureGrèceconférencescaractère normatifNietzscheLiteraturaGréciaPalestrasCaráter Normativo11634/15868oai:repository.usta.edu.co:11634/158682023-07-14 16:27:51.998metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co