EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOS

This article aims to make a thoughtful analysis of the right to education in Colombia, from the perspective of human rights. The descriptive analytical methodology is implemented using as sources of information pronouncements of the Constitutional Court, international conventions, rules, articles ho...

Full description

Autores:
Jaimes-Reyes, Alba Marcela
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/5693
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1144
Palabra clave:
Human rights
Education
Colombia
Quality
Derecho Humano
Educación
Colombia
Calidad
Droits de l’homme
l’éducation
la Colombie
la qualité
Rights
License
Derechos de autor 2016 Principia Iuris
id SantoToma2_68d9b4f38c870411cc580a33f9494b47
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/5693
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOS
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv THE RIGHT TO EDUCATION IN COLOMBIA FROM THE PERSPECTIVE OF RIGHTS HUMANOS
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv LE DROIT À L’ÉDUCATION EN COLOMBIE DE LA 243 PERSPECTIVE DES DROITS DE L’HOMME
title EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOS
spellingShingle EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOS
Human rights
Education
Colombia
Quality
Derecho Humano
Educación
Colombia
Calidad
Droits de l’homme
l’éducation
la Colombie
la qualité
title_short EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOS
title_full EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOS
title_fullStr EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOS
title_full_unstemmed EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOS
title_sort EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOS
dc.creator.fl_str_mv Jaimes-Reyes, Alba Marcela
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Jaimes-Reyes, Alba Marcela
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Human rights
Education
Colombia
Quality
topic Human rights
Education
Colombia
Quality
Derecho Humano
Educación
Colombia
Calidad
Droits de l’homme
l’éducation
la Colombie
la qualité
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Derecho Humano
Educación
Colombia
Calidad
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv Droits de l’homme
l’éducation
la Colombie
la qualité
description This article aims to make a thoughtful analysis of the right to education in Colombia, from the perspective of human rights. The descriptive analytical methodology is implemented using as sources of information pronouncements of the Constitutional Court, international conventions, rules, articles housed research results in specialized databases and books. the issue is approached from the perspectives of human and fundamental right as well as from the constitutional and legal regulatory framework; concludes that while progress has been made in the regulatory adjustment to ensure the right to education in Colombia this is still slow and inefficient in terms of the demands of the country; however it for the satisfaction of the right to free and compulsory primary education, it is urgent that effective implementation of international standards and repeated recommendations of the organs of protection of human rights are met. In addition, it is necessary that the case law that, in education, has developed abide by the Constitutional Court.
publishDate 2016
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2016-08-24
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1144
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1144
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1144/1110
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Principia Iuris; Vol. 13 Núm. 26 (2016); 243-260
0124-2067
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Principia Iuris
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Principia Iuris
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunja
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786375024312320
spelling Jaimes-Reyes, Alba Marcela2016-08-24http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1144This article aims to make a thoughtful analysis of the right to education in Colombia, from the perspective of human rights. The descriptive analytical methodology is implemented using as sources of information pronouncements of the Constitutional Court, international conventions, rules, articles housed research results in specialized databases and books. the issue is approached from the perspectives of human and fundamental right as well as from the constitutional and legal regulatory framework; concludes that while progress has been made in the regulatory adjustment to ensure the right to education in Colombia this is still slow and inefficient in terms of the demands of the country; however it for the satisfaction of the right to free and compulsory primary education, it is urgent that effective implementation of international standards and repeated recommendations of the organs of protection of human rights are met. In addition, it is necessary that the case law that, in education, has developed abide by the Constitutional Court.Este artículo se propone como objetivo realizar un análisis reflexivo sobre el derecho a la educación en Colombia, desde la perspectiva de los derechos humanos. La metodología implementada es analítico descriptiva utilizando como fuentes de información los pronunciamientos de la Corte Constitucional, Convenciones Internacionales, normas, artículos resultados de investigación alojados en bases de datos especializadas y libros. Se aborda el tema desde la perspectivas del derecho humano y fundamental así como también desde el marco normativo constitucional y legal; concluye que si bien se ha avanzado considerablemente en el ajuste normativo para garantizar el derecho a la educación en Colombia este aún es lento e insuficiente en cuanto a las demandas del país; como quiera que para la satisfacción del derecho a la educación primaria obligatoria y gratuita, es urgente que se aplique efectivamente la normatividad internacional y se cumplan las reiteradas recomendaciones de los órganos de protección de los derechos humanos. Además, es necesario que se acate la jurisprudencia que, en materia educativa, ha desarrollado la Corte Constitucional.Cet article vise à faire une analyse approfondie du droit à l’éducation en Colombie, du point de vue des droits de l’homme. La méthode d’analyse descriptive est implémenté en utilisant comme sources d’information des déclarations de la Cour constitutionnelle, les conventions internationales, des règles, des articles logés résultats de la recherche dans les bases de données et des livres spécialisés. la question est abordée du point de vue humain et droit fondamental, ainsi que du cadre réglementaire constitutionnel et juridique; conclut que si des progrès ont été réalisés dans l’ajustement réglementaire pour garantir le droit à l’éducation en Colombie cela est encore lent et inefficace en termes de demandes du pays; mais pour la satisfaction du droit à l’enseignement primaire gratuit et obligatoire, il est urgent que la mise en œuvre effective des normes internationales et les recommandations répétées des organes de protection des droits de l’homme sont respectés. En outre, il est nécessaire que la jurisprudence qui, dans l’éducation, a mis au point demeure par la Cour constitutionnelle.application/pdfspaUniversidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1144/1110Principia Iuris; Vol. 13 Núm. 26 (2016); 243-2600124-2067Derechos de autor 2016 Principia Iurishttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOSTHE RIGHT TO EDUCATION IN COLOMBIA FROM THE PERSPECTIVE OF RIGHTS HUMANOSLE DROIT À L’ÉDUCATION EN COLOMBIE DE LA 243 PERSPECTIVE DES DROITS DE L’HOMMEinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Human rightsEducationColombiaQualityDerecho HumanoEducaciónColombiaCalidadDroits de l’hommel’éducationla Colombiela qualité11634/5693oai:repository.usta.edu.co:11634/56932023-07-14 16:35:51.037metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co