Lo familiar y lo femenino en la narrativa de Samanta Schweblin

The Argentine narrator Samanta Schweblin, member of the Granta and Bogotá 39 Selections, is the author of the novels Kentukis, Fever Dream and the books of short stories Siete casas vacías (Seven empty houses) and Mouthful of Birds. Her narrative, due to its characteristics, can be considered femini...

Full description

Autores:
Cardenas, Ninfa
Parra, Jorge Iván
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/39936
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/6064
http://hdl.handle.net/11634/39936
Palabra clave:
Samanta Schweblin
Granta
Fever Dream
Mouthful of Birds
female literature
Samanta Schweblin
Granta
Distancia de rescate
Pájaros en la boca
literatura femenina
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SantoToma2_687bb7d9c29fed1d862af96a0d425137
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/39936
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Cardenas, NinfaParra, Jorge Iván2022-01-18T16:18:12Z2022-01-18T16:18:12Z2021-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/606410.15332/25005375.6064http://hdl.handle.net/11634/39936The Argentine narrator Samanta Schweblin, member of the Granta and Bogotá 39 Selections, is the author of the novels Kentukis, Fever Dream and the books of short stories Siete casas vacías (Seven empty houses) and Mouthful of Birds. Her narrative, due to its characteristics, can be considered feminine (even feminist), as she creates universes from the perspective of women, in which their world —with all its objects, situations, rolls, experiences— is put in evidence and questioned, even from the writing techniques. This article offers a reading of the family environment built on the narrative of the Argentine author, the books Fever Dream (2014) and Mouthful of Birds (2009), from a female voice that can be considered part of that "new canon" in Latin American literature.La narradora argentina Samanta Schweblin, perteneciente a las selecciones Granta y Bogotá 39, es autora de las novelas Kentukis, Distancia de rescate y los libros de cuentos Siete casas vacías y Pájaros en la boca. Su narrativa, por sus características, puede considerarse femenina (incluso feminista), en tanto crea universos desde la perspectiva de la mujer, en los cuales su mundo —con todos sus objetos, situaciones, roles, vivencias— se pone en evidencia y se cuestiona, incluso desde las técnicas de escritura. Este artículo ofrece una lectura del ámbito familiar construido en la narrativa de la autora argentina, los libros Distancia de rescate (2014) y Pájaros en la boca (2009), desde una voz femenina que puede considerarse parte de ese “nuevo canon” en la literatura latinoamericana.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/6064/6200Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 42 Núm. 124 (2021)Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 42 No. 124 (2021)2500-53750120-8462Lo familiar y lo femenino en la narrativa de Samanta SchweblinThe familiar and the feminine in Samanta Schweblin's narrativeinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Samanta SchweblinGrantaFever DreamMouthful of Birdsfemale literatureSamanta SchweblinGrantaDistancia de rescatePájaros en la bocaliteratura femeninahttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/39936oai:repository.usta.edu.co:11634/399362023-07-14 16:00:58.373metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Lo familiar y lo femenino en la narrativa de Samanta Schweblin
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The familiar and the feminine in Samanta Schweblin's narrative
title Lo familiar y lo femenino en la narrativa de Samanta Schweblin
spellingShingle Lo familiar y lo femenino en la narrativa de Samanta Schweblin
Samanta Schweblin
Granta
Fever Dream
Mouthful of Birds
female literature
Samanta Schweblin
Granta
Distancia de rescate
Pájaros en la boca
literatura femenina
title_short Lo familiar y lo femenino en la narrativa de Samanta Schweblin
title_full Lo familiar y lo femenino en la narrativa de Samanta Schweblin
title_fullStr Lo familiar y lo femenino en la narrativa de Samanta Schweblin
title_full_unstemmed Lo familiar y lo femenino en la narrativa de Samanta Schweblin
title_sort Lo familiar y lo femenino en la narrativa de Samanta Schweblin
dc.creator.fl_str_mv Cardenas, Ninfa
Parra, Jorge Iván
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Cardenas, Ninfa
Parra, Jorge Iván
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Samanta Schweblin
Granta
Fever Dream
Mouthful of Birds
female literature
topic Samanta Schweblin
Granta
Fever Dream
Mouthful of Birds
female literature
Samanta Schweblin
Granta
Distancia de rescate
Pájaros en la boca
literatura femenina
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Samanta Schweblin
Granta
Distancia de rescate
Pájaros en la boca
literatura femenina
description The Argentine narrator Samanta Schweblin, member of the Granta and Bogotá 39 Selections, is the author of the novels Kentukis, Fever Dream and the books of short stories Siete casas vacías (Seven empty houses) and Mouthful of Birds. Her narrative, due to its characteristics, can be considered feminine (even feminist), as she creates universes from the perspective of women, in which their world —with all its objects, situations, rolls, experiences— is put in evidence and questioned, even from the writing techniques. This article offers a reading of the family environment built on the narrative of the Argentine author, the books Fever Dream (2014) and Mouthful of Birds (2009), from a female voice that can be considered part of that "new canon" in Latin American literature.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:18:12Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:18:12Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/6064
10.15332/25005375.6064
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/39936
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/6064
http://hdl.handle.net/11634/39936
identifier_str_mv 10.15332/25005375.6064
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/6064/6200
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 42 Núm. 124 (2021)
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 42 No. 124 (2021)
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-5375
0120-8462
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786325976121344