EVALUACIÓN DE UN PROTOCOLO DE PROTECCIÓN VISUAL Y AUDITIVA EN ESTUDIANTES DE ODONTOLOGÍA
Objective: to design and evaluate a protocol for eye and ear protection for dental students.Methods: a controlled communitarian trail with a sample of 83 students was done. The sample was divided in two groups (experimental and control). A survey of knowledge and an assessment of practices were appl...
- Autores:
-
Cáceres Sierra, Lizbeth Tatiana
Pérez Sierra, Isabel Teresa
Arias Sarmiento, Diana Carolina
Aránzazu Moya, Gloria Cristina
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2011
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/37014
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/USTASALUD_ODONTOLOGIA/article/view/1139
http://hdl.handle.net/11634/37014
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2018 UstaSalud
id |
SantoToma2_5dd2ddfa55bf26d55b0753b26c681a9e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/37014 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
EVALUACIÓN DE UN PROTOCOLO DE PROTECCIÓN VISUAL Y AUDITIVA EN ESTUDIANTES DE ODONTOLOGÍA |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
EVALUATION OF A PROTOCOL FOR VISUAL AND HEARING PROTECTION IN DENTAL STUDENTS |
title |
EVALUACIÓN DE UN PROTOCOLO DE PROTECCIÓN VISUAL Y AUDITIVA EN ESTUDIANTES DE ODONTOLOGÍA |
spellingShingle |
EVALUACIÓN DE UN PROTOCOLO DE PROTECCIÓN VISUAL Y AUDITIVA EN ESTUDIANTES DE ODONTOLOGÍA |
title_short |
EVALUACIÓN DE UN PROTOCOLO DE PROTECCIÓN VISUAL Y AUDITIVA EN ESTUDIANTES DE ODONTOLOGÍA |
title_full |
EVALUACIÓN DE UN PROTOCOLO DE PROTECCIÓN VISUAL Y AUDITIVA EN ESTUDIANTES DE ODONTOLOGÍA |
title_fullStr |
EVALUACIÓN DE UN PROTOCOLO DE PROTECCIÓN VISUAL Y AUDITIVA EN ESTUDIANTES DE ODONTOLOGÍA |
title_full_unstemmed |
EVALUACIÓN DE UN PROTOCOLO DE PROTECCIÓN VISUAL Y AUDITIVA EN ESTUDIANTES DE ODONTOLOGÍA |
title_sort |
EVALUACIÓN DE UN PROTOCOLO DE PROTECCIÓN VISUAL Y AUDITIVA EN ESTUDIANTES DE ODONTOLOGÍA |
dc.creator.fl_str_mv |
Cáceres Sierra, Lizbeth Tatiana Pérez Sierra, Isabel Teresa Arias Sarmiento, Diana Carolina Aránzazu Moya, Gloria Cristina |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Cáceres Sierra, Lizbeth Tatiana Pérez Sierra, Isabel Teresa Arias Sarmiento, Diana Carolina Aránzazu Moya, Gloria Cristina |
description |
Objective: to design and evaluate a protocol for eye and ear protection for dental students.Methods: a controlled communitarian trail with a sample of 83 students was done. The sample was divided in two groups (experimental and control). A survey of knowledge and an assessment of practices were applied to each group; one week later, the survey was again applied to the control group. After that, the educational material was showed to the experimental group in order to establish knowledge and practice about visual and hearing protection. All the evaluations were done within a week interval. The variables were described using summary or dispersion measures. Chi2, Fisher Exact test or Student’s t test were performed in the bivariate analyses.Results: at initial assessment, control group participants showed greater knowledge that the experimental group (4.3 ± 1.5 vs. 5.2 ± 1.8 p = 0.016), while in the final evaluation the two groups had a similar score (6.2 ± 2.2 vs. 6.5 ± 2.3 p = 6.00). The final score in the experimental group was higher than the control group but there were not significant differences between them (1.9 ± 2.8 vs. 1.2 ± 3.0 p = 0.296).Conclusions: there were no statistically significant differences between the application of the manual and the improvement of practices, possibly because any student did not use hearing protection. |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2011-07-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-24T16:23:15Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-24T16:23:15Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo revisado por pares |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/USTASALUD_ODONTOLOGIA/article/view/1139 10.15332/us.v10i2.1139 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/37014 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/USTASALUD_ODONTOLOGIA/article/view/1139 http://hdl.handle.net/11634/37014 |
identifier_str_mv |
10.15332/us.v10i2.1139 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/USTASALUD_ODONTOLOGIA/article/view/1139/936 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Ustasalud; Vol. 10 Núm. 2 (2011); 91 - 97 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Ustasalud; Vol. 10 Núm. 2 (2011); 91 - 97 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2590-7875 1692-5106 10.15332/us.v10i2 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 UstaSalud |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 UstaSalud http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786333572005888 |
spelling |
Cáceres Sierra, Lizbeth TatianaPérez Sierra, Isabel TeresaArias Sarmiento, Diana CarolinaAránzazu Moya, Gloria Cristina2021-09-24T16:23:15Z2021-09-24T16:23:15Z2011-07-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/USTASALUD_ODONTOLOGIA/article/view/113910.15332/us.v10i2.1139http://hdl.handle.net/11634/37014Objective: to design and evaluate a protocol for eye and ear protection for dental students.Methods: a controlled communitarian trail with a sample of 83 students was done. The sample was divided in two groups (experimental and control). A survey of knowledge and an assessment of practices were applied to each group; one week later, the survey was again applied to the control group. After that, the educational material was showed to the experimental group in order to establish knowledge and practice about visual and hearing protection. All the evaluations were done within a week interval. The variables were described using summary or dispersion measures. Chi2, Fisher Exact test or Student’s t test were performed in the bivariate analyses.Results: at initial assessment, control group participants showed greater knowledge that the experimental group (4.3 ± 1.5 vs. 5.2 ± 1.8 p = 0.016), while in the final evaluation the two groups had a similar score (6.2 ± 2.2 vs. 6.5 ± 2.3 p = 6.00). The final score in the experimental group was higher than the control group but there were not significant differences between them (1.9 ± 2.8 vs. 1.2 ± 3.0 p = 0.296).Conclusions: there were no statistically significant differences between the application of the manual and the improvement of practices, possibly because any student did not use hearing protection.Objetivo: diseñar y evaluar un protocolo de protección visual y auditiva para los estudiantes de odontología.Materiales y métodos: se realizó un ensayo comunitario controlado con una muestra de 83 estudiantes, divididos en dos grupos (intervenido y control). Se aplicó a cada grupo una encuesta de conocimientos y una valoración de sus prácticas, una semana después se realizó la segunda observación y encuesta para el grupo control. Posteriormente, se intervino con el material educativo y se valoraron conocimientos y prácticas a este grupo. En el análisis univariado las variables se describieron mediante medidas de resumen según la naturaleza de cada una, como frecuencia, porcentaje, razón, límite superior e inferior. En el análisis bivariado se aplicaron pruebas estadísticas según la naturaleza de la variable, para las cualitativas se aplicó el test de Chi2 y test exacto de Fisher, para las cuantitativas t de Student.Resultados: en la evaluación inicial los participantes del grupo control mostraron un conocimiento mayor que el grupo intervenido (4,3 ± 1,5 vs. 5,2 ± 1,8 p=0,016), mientras que, en la evaluación final el puntaje de los dos grupos fue similar (6,2 ± 2,2 vs. 6,5 ± 2,3 p = 6,00). El puntaje final del grupo intervenido fue mayor que el del grupo control sin existir diferencias significativas (1,9 ± 2,8 vs. 1,2 ± 3,0 p = 0,296).Conclusiones: no se obtuvo diferencias estadísticamente significativas entre la aplicación del manual y la mejoría de las prácticas, posiblemente debido a que la protección auditiva no es usada por ningún estudiante.[Cáceres LT, Pérez IT, Arias DC, Aránzazu GC. Evaluación de un protocolo de protección visual y auditiva en estudiantes de odontología. Ustasalud 2011; 10: 91 - 97]application/pdfspaUniversidad Santo Tomás Seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/USTASALUD_ODONTOLOGIA/article/view/1139/936Ustasalud; Vol. 10 Núm. 2 (2011); 91 - 97Ustasalud; Vol. 10 Núm. 2 (2011); 91 - 972590-78751692-510610.15332/us.v10i2Derechos de autor 2018 UstaSaludhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2EVALUACIÓN DE UN PROTOCOLO DE PROTECCIÓN VISUAL Y AUDITIVA EN ESTUDIANTES DE ODONTOLOGÍAEVALUATION OF A PROTOCOL FOR VISUAL AND HEARING PROTECTION IN DENTAL STUDENTSArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/37014oai:repository.usta.edu.co:11634/370142023-07-14 16:23:07.972metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |