La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poder
Film industries played an important role in the construction of reality. The discourses, means, and strategies used for the development of conflicts respond to dynamics and facilities of their corresponding moment. This article uses an eclectic view to understand how the securitization of cinema inf...
- Autores:
-
Niño, César
Sánchez, Jaime
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/42394
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/5746
http://hdl.handle.net/11634/42394
- Palabra clave:
- securitization
cinema
narratives
collective imaginary
narrative legitimacy
securitización
cine
narrativas
imaginario colectivo
legitimidad narrativa
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SantoToma2_5db85610e8b707ace99aacf20bf1f640 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/42394 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Niño, CésarSánchez, Jaime2022-01-19T15:35:09Z2022-01-19T15:35:09Z2020-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/574610.15332/19090528/5746http://hdl.handle.net/11634/42394Film industries played an important role in the construction of reality. The discourses, means, and strategies used for the development of conflicts respond to dynamics and facilities of their corresponding moment. This article uses an eclectic view to understand how the securitization of cinema influenced the construction of the collective imaginary in the face of international relations of the twentieth century. Accordingly, it is by means of using data collection tools and hermeneutic and interpretative views that the behavior of actors related to war and hostilities, legitimization, propaganda, and the seventh art are analyzed.Las industrias cinematográficas desempeñaron un papel importante en la construcción de la realidad. Los discursos, medios y estrategias utilizados para el desarrollo de los conflictos responden a dinámicas y facilidades de su momento correspondiente. El presente artículo se vale de una visión ecléctica para comprender cómo la securitización del cine influyó en la construcción del imaginario colectivo frente a las relaciones internacionales del siglo XX. En concordancia, es mediante el uso de herramientas de recolección de datos y visones hermenéuticas e interpretativas como se analiza el comportamiento de los actores frente a la guerra y las hostilidades, la legitimación, la propaganda y el séptimo arte.application/pdfspaUniversity Santo Tomás, Bogotáhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/5746/5619Via Inveniendi Et Iudicandi; Vol. 15 Núm. 1 (2020); 189-217Via Inveniendi Et Iudicandi; Vol. 15 No. 1 (2020); 189-2171909-0528La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poderThe securitization of cinema in the twentieth century: Interpretations of culture and powerinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1securitizationcinemanarrativescollective imaginarynarrative legitimacysecuritizacióncinenarrativasimaginario colectivolegitimidad narrativahttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/42394oai:repository.usta.edu.co:11634/423942023-07-14 16:00:05.44metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poder |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The securitization of cinema in the twentieth century: Interpretations of culture and power |
title |
La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poder |
spellingShingle |
La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poder securitization cinema narratives collective imaginary narrative legitimacy securitización cine narrativas imaginario colectivo legitimidad narrativa |
title_short |
La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poder |
title_full |
La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poder |
title_fullStr |
La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poder |
title_full_unstemmed |
La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poder |
title_sort |
La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poder |
dc.creator.fl_str_mv |
Niño, César Sánchez, Jaime |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Niño, César Sánchez, Jaime |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
securitization cinema narratives collective imaginary narrative legitimacy |
topic |
securitization cinema narratives collective imaginary narrative legitimacy securitización cine narrativas imaginario colectivo legitimidad narrativa |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
securitización cine narrativas imaginario colectivo legitimidad narrativa |
description |
Film industries played an important role in the construction of reality. The discourses, means, and strategies used for the development of conflicts respond to dynamics and facilities of their corresponding moment. This article uses an eclectic view to understand how the securitization of cinema influenced the construction of the collective imaginary in the face of international relations of the twentieth century. Accordingly, it is by means of using data collection tools and hermeneutic and interpretative views that the behavior of actors related to war and hostilities, legitimization, propaganda, and the seventh art are analyzed. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020-01-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-19T15:35:09Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-19T15:35:09Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/5746 10.15332/19090528/5746 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/42394 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/5746 http://hdl.handle.net/11634/42394 |
identifier_str_mv |
10.15332/19090528/5746 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/5746/5619 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Via Inveniendi Et Iudicandi; Vol. 15 Núm. 1 (2020); 189-217 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Via Inveniendi Et Iudicandi; Vol. 15 No. 1 (2020); 189-217 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
1909-0528 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
University Santo Tomás, Bogotá |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786331764260864 |