Efectos de la teoría sociocultural de Vygotsky en el aprendizaje de una segunda lengua y aporte lingüístico

Objective. The present reflection article derives from a Diploma Course on Updating Teaching English Practices with Emphasis on Designing Learning Experiences, which took place at Universidad Industrial de Santander, Colombia. It is aimed at reflecting upon the key role of comprehensible input and s...

Full description

Autores:
Villamizar Castrillón, Leidy Johanna
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
eng
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35932
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1780
http://hdl.handle.net/11634/35932
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SantoToma2_5c2f59250191caa04bff4b10a643c524
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35932
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Efectos de la teoría sociocultural de Vygotsky en el aprendizaje de una segunda lengua y aporte lingüístico
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The effects of Vygotsky’s sociocultural theory on second language acquisition and language Input
title Efectos de la teoría sociocultural de Vygotsky en el aprendizaje de una segunda lengua y aporte lingüístico
spellingShingle Efectos de la teoría sociocultural de Vygotsky en el aprendizaje de una segunda lengua y aporte lingüístico
title_short Efectos de la teoría sociocultural de Vygotsky en el aprendizaje de una segunda lengua y aporte lingüístico
title_full Efectos de la teoría sociocultural de Vygotsky en el aprendizaje de una segunda lengua y aporte lingüístico
title_fullStr Efectos de la teoría sociocultural de Vygotsky en el aprendizaje de una segunda lengua y aporte lingüístico
title_full_unstemmed Efectos de la teoría sociocultural de Vygotsky en el aprendizaje de una segunda lengua y aporte lingüístico
title_sort Efectos de la teoría sociocultural de Vygotsky en el aprendizaje de una segunda lengua y aporte lingüístico
dc.creator.fl_str_mv Villamizar Castrillón, Leidy Johanna
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Villamizar Castrillón, Leidy Johanna
description Objective. The present reflection article derives from a Diploma Course on Updating Teaching English Practices with Emphasis on Designing Learning Experiences, which took place at Universidad Industrial de Santander, Colombia. It is aimed at reflecting upon the key role of comprehensible input and social interactions between second language learners, teachers, peers and a meaningful learning environment. In addition, a revolutionary teaching model called SIOP for English learners will be described in terms of definition, justification and application to the classroom.Methodology. This paper is framed within a documentary research that, from a hermeneutic perspective, makes reference not only to the methodology, assignments and resources used for second language acquisition in a formal academic setting, but also to the suitable language input students should be encountered with to reach higher order thinking processes and develop outstanding communicative skills. The results of this conceptual analysis, focused on the Sociocultural Theory elaborated by the psychologist Lev Vygotsky, have allowed us to examine how a second language is learned successfully if teachers are able to manipulate input through effective scaffolding techniques which are thought to offer support to each student throughout the learning process until they can progressively get rid of it.Results. The impact of the Socio-cultural Theory by Vygotsky on second language acquisition leads us to suggest the SIOP as a new approach towards English teaching. This emphasizes the use of comprehensible input that is highly beyond students’ level of competence and multiple interactions at all levels throughout the lesson from the preparation and delivery to the assessment stage.
publishDate 2017
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2017-11-29
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:06:08Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:06:08Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1780
10.15332/erdi.v7i1.1780
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35932
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1780
http://hdl.handle.net/11634/35932
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v7i1.1780
dc.language.iso.none.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1780/1474
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 7 Núm. 1 (2017); 91-102
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786393957400576
spelling Villamizar Castrillón, Leidy Johanna2021-09-24T13:06:08Z2021-09-24T13:06:08Z2017-11-29http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/178010.15332/erdi.v7i1.1780http://hdl.handle.net/11634/35932Objective. The present reflection article derives from a Diploma Course on Updating Teaching English Practices with Emphasis on Designing Learning Experiences, which took place at Universidad Industrial de Santander, Colombia. It is aimed at reflecting upon the key role of comprehensible input and social interactions between second language learners, teachers, peers and a meaningful learning environment. In addition, a revolutionary teaching model called SIOP for English learners will be described in terms of definition, justification and application to the classroom.Methodology. This paper is framed within a documentary research that, from a hermeneutic perspective, makes reference not only to the methodology, assignments and resources used for second language acquisition in a formal academic setting, but also to the suitable language input students should be encountered with to reach higher order thinking processes and develop outstanding communicative skills. The results of this conceptual analysis, focused on the Sociocultural Theory elaborated by the psychologist Lev Vygotsky, have allowed us to examine how a second language is learned successfully if teachers are able to manipulate input through effective scaffolding techniques which are thought to offer support to each student throughout the learning process until they can progressively get rid of it.Results. The impact of the Socio-cultural Theory by Vygotsky on second language acquisition leads us to suggest the SIOP as a new approach towards English teaching. This emphasizes the use of comprehensible input that is highly beyond students’ level of competence and multiple interactions at all levels throughout the lesson from the preparation and delivery to the assessment stage.Objetivo. El presente artículo de reflexión se deriva del Diplomado en Actualización de Prácticas de Enseñanza del Inglés con énfasis en el Diseño de Experiencias de Aprendizaje, el cual tuvo lugar en la Universidad Industrial de Santander, Colombia. Tiene como objetivo suscitar una reflexión acerca del papel fundamental del input comprensible y las interacciones sociales entre los estudiantes de una segunda lengua, docentes y compañeros en un espacio de aprendizaje significativo. Adicionalmente, un modelo de enseñanza revolucionario llamado SIOP para estudiantes de inglés será descrito en términos de su definición, justificación y aplicación al aula de clase.Metodología. El enfoque está enmarcado en la investigación documental que desde una visión hermenéutica hace referencia no solo a la metodología, tareas y recursos utilizados para la adquisición de una segunda lengua en un escenario académico formal, sino también al aporte lingüístico apropiado con el cual los aprendices deben interactuar con el fin de alcanzar procesos de pensamiento complejos y desarrollar habilidades comunicativas sobresalientes. Los resultados de esta profundización conceptual, enfocada en la teoría sociocultural elaborada por el sicólogo Lev Vygotsky, han permitido examinar cómo se aprende una segunda lengua exitosamente, si los docentes intentan manipular el input adecuadamente por medio de estrategias de soporte o andamiaje, las cuales están diseñadas para ofrecer apoyo a los estudiantes a lo largo de su proceso de aprendizaje hasta que puedan progresivamente deshacerse de ellas.Resultados. Los aportes de la Teoría Sociocultural de Vygotsky en el aprendizaje de una segunda lengua llevan a sugerir el SIOP como un nuevo enfoque hacia la enseñanza del inglés. Esta estrategia se enfoca en el uso del input comprensible que está significativamente por encima del nivel de competencia de los estudiantes, así como en las múltiples interacciones a diferente nivel a lo largo de la clase, desde la preparación y la instrucción hasta la etapa de evaluación.application/pdfengUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1780/1474Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 7 Núm. 1 (2017); 91-1022389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Efectos de la teoría sociocultural de Vygotsky en el aprendizaje de una segunda lengua y aporte lingüísticoThe effects of Vygotsky’s sociocultural theory on second language acquisition and language Inputinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35932oai:repository.usta.edu.co:11634/359322023-07-14 16:28:53.166metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co