Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual?

The search for a religious language that dialogues with postmodernism is an indispensable task for the Church in view of its evangelizing mission. One of the main fields of action is the world of education from School Religious Education (ERE, in Spanish). This article addresses the issue of how to...

Full description

Autores:
Espinosa Arce, Juan Pablo
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/6068
Acceso en línea:
http://revistas.usta.edu.co/index.php/albertus-magnus/article/view/3326
Palabra clave:
Religious language; youth; school religious education; theology; evangelization
teología
lenguaje religioso; juventudes; educación religiosa escolar; teología; evangelización.
Rights
License
Copyright (c) 2016 Albertus Magnus
id SantoToma2_54c9dc44949637a306410fb5dfe99672
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/6068
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Espinosa Arce, Juan Pablo2016-10-06http://revistas.usta.edu.co/index.php/albertus-magnus/article/view/332610.15332/s2011-9771.2016.0002.07The search for a religious language that dialogues with postmodernism is an indispensable task for the Church in view of its evangelizing mission. One of the main fields of action is the world of education from School Religious Education (ERE, in Spanish). This article addresses the issue of how to speak of God revealed in Jesus Christ to youth and more specifically to youths, as they represent a homogeneous group which responds to different codes, symbolic or interpretations of life. The proposal seeks therefore to suggest some categories or structures of discourse through which, and as educators of faith, we can cause a more incarnate, more conscious evangelization of the social, political, religious and cultural changes to which the youths are faced in order to stimulate a renewed synthesis between faith, life and culture.  La búsqueda de un lenguaje religioso que dialogue con la posmodernidad constituye una tarea irrenunciable para la Iglesia en vistas a su misión evangelizadora. Uno de los principales campos de acción es el mundo de la educación a partir de la Educación Religiosa Escolar (ERE). El presente artículo aborda la problemática de cómo hablar del Dios revelado en Jesucristo a la juventud y más específicamente a las juventudes, ya que éstas representan un grupo humano homogéneo el cual responde a diferentes códigos, simbólicas o interpretaciones de la vida. La propuesta busca por ende proponer algunas categorías o estructuras de discurso por medio de las cuales y como educadores de la fe podamos provocar una evangelización más encarnada, más consciente de los cambios sociopolíticos, religiosos y culturales a los que las juventudes se ven enfrentadas de manera de propiciar una renovada síntesis entre fe, vida y cultura.  application/pdfspaUniversidad Santo Tomáshttp://revistas.usta.edu.co/index.php/albertus-magnus/article/view/3326/3164Albertus Magnus; Vol. 7, Núm. 2 (2016); 335-349Albertus Magnus; Vol. 7, Núm. 2 (2016); 335-3492500-54132011-9771Copyright (c) 2016 Albertus Magnushttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual?Religious language and youth. How to speak of the God of Jesus Christ in the current educational context?info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Religious language; youth; school religious education; theology; evangelizationteologíalenguaje religioso; juventudes; educación religiosa escolar; teología; evangelización.11634/6068oai:repository.usta.edu.co:11634/60682023-07-14 16:37:06.725metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual?
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Religious language and youth. How to speak of the God of Jesus Christ in the current educational context?
title Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual?
spellingShingle Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual?
Religious language; youth; school religious education; theology; evangelization
teología
lenguaje religioso; juventudes; educación religiosa escolar; teología; evangelización.
title_short Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual?
title_full Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual?
title_fullStr Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual?
title_full_unstemmed Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual?
title_sort Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual?
dc.creator.fl_str_mv Espinosa Arce, Juan Pablo
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Espinosa Arce, Juan Pablo
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Religious language; youth; school religious education; theology; evangelization
topic Religious language; youth; school religious education; theology; evangelization
teología
lenguaje religioso; juventudes; educación religiosa escolar; teología; evangelización.
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv teología
lenguaje religioso; juventudes; educación religiosa escolar; teología; evangelización.
description The search for a religious language that dialogues with postmodernism is an indispensable task for the Church in view of its evangelizing mission. One of the main fields of action is the world of education from School Religious Education (ERE, in Spanish). This article addresses the issue of how to speak of God revealed in Jesus Christ to youth and more specifically to youths, as they represent a homogeneous group which responds to different codes, symbolic or interpretations of life. The proposal seeks therefore to suggest some categories or structures of discourse through which, and as educators of faith, we can cause a more incarnate, more conscious evangelization of the social, political, religious and cultural changes to which the youths are faced in order to stimulate a renewed synthesis between faith, life and culture.  
publishDate 2016
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2016-10-06
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.usta.edu.co/index.php/albertus-magnus/article/view/3326
10.15332/s2011-9771.2016.0002.07
url http://revistas.usta.edu.co/index.php/albertus-magnus/article/view/3326
identifier_str_mv 10.15332/s2011-9771.2016.0002.07
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.usta.edu.co/index.php/albertus-magnus/article/view/3326/3164
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Albertus Magnus; Vol. 7, Núm. 2 (2016); 335-349
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Albertus Magnus; Vol. 7, Núm. 2 (2016); 335-349
2500-5413
2011-9771
dc.rights.spa.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Albertus Magnus
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Albertus Magnus
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786351177596928