Poéticas de la violencia en Colombia. El papel de la poesía en la formación de una memoria crítica

The objective of this research article is to analytically address a poetry corpus in regards to Colombian poetry between 1940 and the first decade of the XXI century. This is done with the purpose of determining the role of poetry in the formation of critical citizen memory.A first state of the art...

Full description

Autores:
Vanegas Athías, Beatriz
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/37576
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2037
http://hdl.handle.net/11634/37576
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2018 Revista Temas
id SantoToma2_5461a821076bb0bc380ea808164a22a0
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/37576
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Vanegas Athías, Beatriz2021-09-28T12:50:37Z2021-09-28T12:50:37Z2018-11-02http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/203710.15332/rt.v0i12.2037http://hdl.handle.net/11634/37576The objective of this research article is to analytically address a poetry corpus in regards to Colombian poetry between 1940 and the first decade of the XXI century. This is done with the purpose of determining the role of poetry in the formation of critical citizen memory.A first state of the art is put forward. That is, a recent study of the poetry of violence in Colombia is addressed within the period already mentioned through a document analysis in books and analogous and database journals.Through this analysis and study, I stablished that lyrical discourse shapes and gives voice to a specific period in Colombian cultural, social, economic and political life. This is due to how poetry shows different forms of violence that this country suffered during the twentieth century when republican life is enforced. Likewise, according to novelist Thomas Mann, an artist, like poets, are viewed not as a moral being but an esthetic human being whose fundamental instinct is game and not virtue. That is why, Mann, in all his ingenuity, allows himself to play dialectically through questions and antinomies of morality and exempts himself from being judged when he questioned the absurdity of human condition in his poems. Thus, literary art is built as a pertinent discourse for the development of critical thinking and the constitution of an ethical and moral memory.El presente artículo de investigación tiene como objetivo un primer abordaje analítico de un corpus de poemas correspondiente a la poesía colombiana comprendida entre 1940 y la primera década del siglo XXI, para determinar el papel de la poesía en la formación de una memoria ciudadana crítica.Se configura un primer Estado del arte, es decir, se abordan estudios recientes sobre la poética de la violencia en Colombia en la época arriba enunciada a través de la pesquisa en libros y revistas análogas y halladas en bases de datos.A través de este análisis y estudio se establece que el discurso lírico configura y da voz a un período determinante en la vida cultural, social, económica y política de Colombia, por cuanto muestra la intensificación de las diferentes formas de violencia que han aquejado a este país durante el siglo XX, cuando se afianza su vida republicana. Igualmente, de acuerdo con el novelista Thomas Mann, se establece que el artista, en este caso, el poeta, no es originalmente un ser moral, sino un ser humano estético cuyo instinto fundamental es el juego y no la virtud. Por esto él, en toda su ingenuidad, se toma la libertad de jugar solo dialécticamente con cuestionamientos y antinomias de la moral y se exime de ser juzgado cuando a través del poema cuestiona los procederes absurdos de la condición humana. De ahí que el arte literario se erige como un discurso pertinente para el desarrollo del pensamiento crítico y la constitución de una memoria moral y ética.application/pdfspaUniversidad Santo Tomáshttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2037/1600Revista Temas; Núm. 12 (2018); 109-1212422-40731692-6226Derechos de autor 2018 Revista Temashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Poéticas de la violencia en Colombia. El papel de la poesía en la formación de una memoria críticaPoetry of violence in Colombia. The role of poetry in the formation of a critical memoryArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/37576oai:repository.usta.edu.co:11634/375762023-07-14 16:28:44.701metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Poéticas de la violencia en Colombia. El papel de la poesía en la formación de una memoria crítica
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Poetry of violence in Colombia. The role of poetry in the formation of a critical memory
title Poéticas de la violencia en Colombia. El papel de la poesía en la formación de una memoria crítica
spellingShingle Poéticas de la violencia en Colombia. El papel de la poesía en la formación de una memoria crítica
title_short Poéticas de la violencia en Colombia. El papel de la poesía en la formación de una memoria crítica
title_full Poéticas de la violencia en Colombia. El papel de la poesía en la formación de una memoria crítica
title_fullStr Poéticas de la violencia en Colombia. El papel de la poesía en la formación de una memoria crítica
title_full_unstemmed Poéticas de la violencia en Colombia. El papel de la poesía en la formación de una memoria crítica
title_sort Poéticas de la violencia en Colombia. El papel de la poesía en la formación de una memoria crítica
dc.creator.fl_str_mv Vanegas Athías, Beatriz
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Vanegas Athías, Beatriz
description The objective of this research article is to analytically address a poetry corpus in regards to Colombian poetry between 1940 and the first decade of the XXI century. This is done with the purpose of determining the role of poetry in the formation of critical citizen memory.A first state of the art is put forward. That is, a recent study of the poetry of violence in Colombia is addressed within the period already mentioned through a document analysis in books and analogous and database journals.Through this analysis and study, I stablished that lyrical discourse shapes and gives voice to a specific period in Colombian cultural, social, economic and political life. This is due to how poetry shows different forms of violence that this country suffered during the twentieth century when republican life is enforced. Likewise, according to novelist Thomas Mann, an artist, like poets, are viewed not as a moral being but an esthetic human being whose fundamental instinct is game and not virtue. That is why, Mann, in all his ingenuity, allows himself to play dialectically through questions and antinomies of morality and exempts himself from being judged when he questioned the absurdity of human condition in his poems. Thus, literary art is built as a pertinent discourse for the development of critical thinking and the constitution of an ethical and moral memory.
publishDate 2018
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2018-11-02
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-28T12:50:37Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-28T12:50:37Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo revisado por pares
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2037
10.15332/rt.v0i12.2037
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/37576
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2037
http://hdl.handle.net/11634/37576
identifier_str_mv 10.15332/rt.v0i12.2037
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2037/1600
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Revista Temas; Núm. 12 (2018); 109-121
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2422-4073
1692-6226
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Revista Temas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Revista Temas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786427356643328