El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edad

Starting from the epistemological horizon of the biographical-narrative method, it is proposed to analyze the processes of constitution of pedagogical knowledge linked to the teaching work and to the life trajectories of four migrant teachers in conditions of third age. The participants construct au...

Full description

Autores:
Cruz Guzmán, Jeidy
Argüello Parra, Andrés
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/37600
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2456
http://hdl.handle.net/11634/37600
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2020 Revista Temas
id SantoToma2_517c989918cc641401478a9e08607111
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/37600
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Cruz Guzmán, JeidyArgüello Parra, Andrés2021-09-28T12:51:37Z2021-09-28T12:51:37Z2020-11-30http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/245610.15332/rt.v0i14.2456http://hdl.handle.net/11634/37600Starting from the epistemological horizon of the biographical-narrative method, it is proposed to analyze the processes of constitution of pedagogical knowledge linked to the teaching work and to the life trajectories of four migrant teachers in conditions of third age. The participants construct autobiographical texts that configure the experiences and meanings of their formative processes articulated to a multiple vital system that operates as the foundation of a broad and complex conception of pedagogical knowledge. From this point of view, the teachers’ life narratives are integrated into the training of new teachers from the redesign of workshops for the areas of Investigative Pedagogical Project and Deepening Practice, in the Faculty of Education of the UPTC. Finally, the characteristics of the teachers considered here, as migrants and senior citizens, hope to contribute to contemporary debates on education in the Colombian national context where it is not common to value the testimony of older adults in pedagogical actions and where the emerging migratory phenomenon confronts the ways of assuming plurality, coexistence and cultural exchange.A partir del horizonte epistemológico del método biográfico-narrativo, se propone analizar los procesos de constitución del saber pedagógico vinculados al trabajo docente y a las trayectorias de vida de cuatro maestros migrantes en condición de tercera edad. Los participantes construyen textos autobiográficos configuradores de experiencias y sentidos de sus procesos formativos articulados a un sistema vital múltiple que opera como fundamento de una concepción amplia y compleja de saber pedagógico. Desde este punto de vista, las narrativas de vida de los maestros se integran a la formación de nuevos profesores desde el rediseño de talleres para las áreas de Proyecto Pedagógico Investigativo, en la Facultad de Educación de la UPTC. Finalmente, las características de los maestros aquí considerados, en tanto ser migrante y ser en condición de tercera edad, espera contribuir a los debates contemporáneos de la educación en el contexto nacional colombiano, donde no es común valorar el testimonio de los adultos mayores en las acciones pedagógicas y donde el fenómeno migratorio emergente confronta los modos de asumir la pluralidad, la convivencia y el intercambio cultural.application/pdfspaUniversidad Santo Tomáshttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2456/1793Revista Temas; Núm. 14 (2020); 9-202422-40731692-6226Derechos de autor 2020 Revista Temashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edadThe migrant teacher and his pedagogical knowledge. Autobiographies of teachers in conditions of third ageinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/37600oai:repository.usta.edu.co:11634/376002023-07-14 16:28:47.395metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edad
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The migrant teacher and his pedagogical knowledge. Autobiographies of teachers in conditions of third age
title El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edad
spellingShingle El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edad
title_short El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edad
title_full El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edad
title_fullStr El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edad
title_full_unstemmed El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edad
title_sort El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edad
dc.creator.fl_str_mv Cruz Guzmán, Jeidy
Argüello Parra, Andrés
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Cruz Guzmán, Jeidy
Argüello Parra, Andrés
description Starting from the epistemological horizon of the biographical-narrative method, it is proposed to analyze the processes of constitution of pedagogical knowledge linked to the teaching work and to the life trajectories of four migrant teachers in conditions of third age. The participants construct autobiographical texts that configure the experiences and meanings of their formative processes articulated to a multiple vital system that operates as the foundation of a broad and complex conception of pedagogical knowledge. From this point of view, the teachers’ life narratives are integrated into the training of new teachers from the redesign of workshops for the areas of Investigative Pedagogical Project and Deepening Practice, in the Faculty of Education of the UPTC. Finally, the characteristics of the teachers considered here, as migrants and senior citizens, hope to contribute to contemporary debates on education in the Colombian national context where it is not common to value the testimony of older adults in pedagogical actions and where the emerging migratory phenomenon confronts the ways of assuming plurality, coexistence and cultural exchange.
publishDate 2020
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2020-11-30
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-28T12:51:37Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-28T12:51:37Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2456
10.15332/rt.v0i14.2456
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/37600
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2456
http://hdl.handle.net/11634/37600
identifier_str_mv 10.15332/rt.v0i14.2456
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2456/1793
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Revista Temas; Núm. 14 (2020); 9-20
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2422-4073
1692-6226
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Revista Temas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Revista Temas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786330972585984