El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edad
Starting from the epistemological horizon of the biographical-narrative method, it is proposed to analyze the processes of constitution of pedagogical knowledge linked to the teaching work and to the life trajectories of four migrant teachers in conditions of third age. The participants construct au...
- Autores:
-
Cruz Guzmán, Jeidy
Argüello Parra, Andrés
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/37600
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2456
http://hdl.handle.net/11634/37600
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2020 Revista Temas
id |
SantoToma2_517c989918cc641401478a9e08607111 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/37600 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Cruz Guzmán, JeidyArgüello Parra, Andrés2021-09-28T12:51:37Z2021-09-28T12:51:37Z2020-11-30http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/245610.15332/rt.v0i14.2456http://hdl.handle.net/11634/37600Starting from the epistemological horizon of the biographical-narrative method, it is proposed to analyze the processes of constitution of pedagogical knowledge linked to the teaching work and to the life trajectories of four migrant teachers in conditions of third age. The participants construct autobiographical texts that configure the experiences and meanings of their formative processes articulated to a multiple vital system that operates as the foundation of a broad and complex conception of pedagogical knowledge. From this point of view, the teachers’ life narratives are integrated into the training of new teachers from the redesign of workshops for the areas of Investigative Pedagogical Project and Deepening Practice, in the Faculty of Education of the UPTC. Finally, the characteristics of the teachers considered here, as migrants and senior citizens, hope to contribute to contemporary debates on education in the Colombian national context where it is not common to value the testimony of older adults in pedagogical actions and where the emerging migratory phenomenon confronts the ways of assuming plurality, coexistence and cultural exchange.A partir del horizonte epistemológico del método biográfico-narrativo, se propone analizar los procesos de constitución del saber pedagógico vinculados al trabajo docente y a las trayectorias de vida de cuatro maestros migrantes en condición de tercera edad. Los participantes construyen textos autobiográficos configuradores de experiencias y sentidos de sus procesos formativos articulados a un sistema vital múltiple que opera como fundamento de una concepción amplia y compleja de saber pedagógico. Desde este punto de vista, las narrativas de vida de los maestros se integran a la formación de nuevos profesores desde el rediseño de talleres para las áreas de Proyecto Pedagógico Investigativo, en la Facultad de Educación de la UPTC. Finalmente, las características de los maestros aquí considerados, en tanto ser migrante y ser en condición de tercera edad, espera contribuir a los debates contemporáneos de la educación en el contexto nacional colombiano, donde no es común valorar el testimonio de los adultos mayores en las acciones pedagógicas y donde el fenómeno migratorio emergente confronta los modos de asumir la pluralidad, la convivencia y el intercambio cultural.application/pdfspaUniversidad Santo Tomáshttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2456/1793Revista Temas; Núm. 14 (2020); 9-202422-40731692-6226Derechos de autor 2020 Revista Temashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edadThe migrant teacher and his pedagogical knowledge. Autobiographies of teachers in conditions of third ageinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/37600oai:repository.usta.edu.co:11634/376002023-07-14 16:28:47.395metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edad |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The migrant teacher and his pedagogical knowledge. Autobiographies of teachers in conditions of third age |
title |
El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edad |
spellingShingle |
El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edad |
title_short |
El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edad |
title_full |
El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edad |
title_fullStr |
El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edad |
title_full_unstemmed |
El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edad |
title_sort |
El profesor migrante y su saber pedagógico. Autobiografías de maestros en condición de tercera edad |
dc.creator.fl_str_mv |
Cruz Guzmán, Jeidy Argüello Parra, Andrés |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Cruz Guzmán, Jeidy Argüello Parra, Andrés |
description |
Starting from the epistemological horizon of the biographical-narrative method, it is proposed to analyze the processes of constitution of pedagogical knowledge linked to the teaching work and to the life trajectories of four migrant teachers in conditions of third age. The participants construct autobiographical texts that configure the experiences and meanings of their formative processes articulated to a multiple vital system that operates as the foundation of a broad and complex conception of pedagogical knowledge. From this point of view, the teachers’ life narratives are integrated into the training of new teachers from the redesign of workshops for the areas of Investigative Pedagogical Project and Deepening Practice, in the Faculty of Education of the UPTC. Finally, the characteristics of the teachers considered here, as migrants and senior citizens, hope to contribute to contemporary debates on education in the Colombian national context where it is not common to value the testimony of older adults in pedagogical actions and where the emerging migratory phenomenon confronts the ways of assuming plurality, coexistence and cultural exchange. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020-11-30 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-28T12:51:37Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-28T12:51:37Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2456 10.15332/rt.v0i14.2456 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/37600 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2456 http://hdl.handle.net/11634/37600 |
identifier_str_mv |
10.15332/rt.v0i14.2456 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2456/1793 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Revista Temas; Núm. 14 (2020); 9-20 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2422-4073 1692-6226 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Revista Temas http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Revista Temas http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786330972585984 |