Estado investigativo del deporte y la discapacidad en Colombia
This article gives an account of the state of scientific knowledge production that has been developed between sport and disability in Colombia, based on two aspects: 1) the didactic component, which focuses on the relationship between participants, intervention models, evaluation processes and, in g...
- Autores:
-
Roncancio López, Juan Camilo
Aguilar Rojas, Yenny Katerine
Rodríguez Ramos, Yamid Andrés
Molina Perilla, Cristian David
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2022
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/43629
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/7060
- Palabra clave:
- didactics
heterostructuring
pedagogy
didáctica
heteroestructurante
pedagogía
- Rights
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id |
SantoToma2_513d51f560542b3e0c3bd3f59e2d6b0e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/43629 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Roncancio López, Juan CamiloAguilar Rojas, Yenny KaterineRodríguez Ramos, Yamid AndrésMolina Perilla, Cristian David2022-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/706010.15332/2422474X.7060This article gives an account of the state of scientific knowledge production that has been developed between sport and disability in Colombia, based on two aspects: 1) the didactic component, which focuses on the relationship between participants, intervention models, evaluation processes and, in general, the role of teachers or coaches; 2) the training purposes that have been prioritized. For this purpose, a search was carried out in different databases, applying as the main inclusion criterion that they were articles published in recognized Colombian journals. The selected articles were submitted to a categorical analysis matrix for the corresponding interpretative process. As conclusions, the need to strengthen the educational component in the intervention proposals and the relevant role that sport has and could have in the approach to disability are highlighted.Este artículo da cuenta del estado de la producción de conocimiento científico que se ha venido desarrollando entre el deporte y la discapacidad en Colombia en función de dos aspectos: 1) el componente didáctico, que se enfoca en lo referido a los modos de relación entre partícipes, modelos de intervención, procesos evaluativos y, en general, el rol de los docentes o entrenadores. 2) Los propósitos formativos que se han venido priorizando. Para esto, se realizó una búsqueda en diferentes bases de datos aplicando como criterio de inclusión principal que fueran artículos publicados en revistas colombianas reconocidas. Los artículos seleccionados se sometieron a una matriz de análisis categorial para el proceso interpretativo correspondiente. Como conclusiones se destacan la necesidad de fortalecer el componente educativo en las propuestas de intervención y el papel relevante que tiene y podrá tener el deporte en el abordaje de la discapacidad.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotáhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/7060/6959Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 12 Núm. 1 (2022): Deporte, Salud y EmprendimientoCuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 12 No. 1 (2022): Deporte, Salud y Emprendimiento2422-474X2248-4418https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Estado investigativo del deporte y la discapacidad en ColombiaState of research on sport and disability in ColombiaArtículo evaluado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1didacticsheterostructuringpedagogydidácticaheteroestructurantepedagogía11634/43629oai:repository.usta.edu.co:11634/436292023-07-14 15:58:52.682metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Estado investigativo del deporte y la discapacidad en Colombia |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
State of research on sport and disability in Colombia |
title |
Estado investigativo del deporte y la discapacidad en Colombia |
spellingShingle |
Estado investigativo del deporte y la discapacidad en Colombia didactics heterostructuring pedagogy didáctica heteroestructurante pedagogía |
title_short |
Estado investigativo del deporte y la discapacidad en Colombia |
title_full |
Estado investigativo del deporte y la discapacidad en Colombia |
title_fullStr |
Estado investigativo del deporte y la discapacidad en Colombia |
title_full_unstemmed |
Estado investigativo del deporte y la discapacidad en Colombia |
title_sort |
Estado investigativo del deporte y la discapacidad en Colombia |
dc.creator.fl_str_mv |
Roncancio López, Juan Camilo Aguilar Rojas, Yenny Katerine Rodríguez Ramos, Yamid Andrés Molina Perilla, Cristian David |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Roncancio López, Juan Camilo Aguilar Rojas, Yenny Katerine Rodríguez Ramos, Yamid Andrés Molina Perilla, Cristian David |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
didactics heterostructuring pedagogy |
topic |
didactics heterostructuring pedagogy didáctica heteroestructurante pedagogía |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
didáctica heteroestructurante pedagogía |
description |
This article gives an account of the state of scientific knowledge production that has been developed between sport and disability in Colombia, based on two aspects: 1) the didactic component, which focuses on the relationship between participants, intervention models, evaluation processes and, in general, the role of teachers or coaches; 2) the training purposes that have been prioritized. For this purpose, a search was carried out in different databases, applying as the main inclusion criterion that they were articles published in recognized Colombian journals. The selected articles were submitted to a categorical analysis matrix for the corresponding interpretative process. As conclusions, the need to strengthen the educational component in the intervention proposals and the relevant role that sport has and could have in the approach to disability are highlighted. |
publishDate |
2022 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2022-01-01 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo evaluado por pares |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/7060 10.15332/2422474X.7060 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/7060 |
identifier_str_mv |
10.15332/2422474X.7060 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/7060/6959 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 12 Núm. 1 (2022): Deporte, Salud y Emprendimiento |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 12 No. 1 (2022): Deporte, Salud y Emprendimiento |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2422-474X 2248-4418 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786431696699392 |