Estado investigativo del deporte y la discapacidad en Colombia

This article gives an account of the state of scientific knowledge production that has been developed between sport and disability in Colombia, based on two aspects: 1) the didactic component, which focuses on the relationship between participants, intervention models, evaluation processes and, in g...

Full description

Autores:
Roncancio López, Juan Camilo
Aguilar Rojas, Yenny Katerine
Rodríguez Ramos, Yamid Andrés
Molina Perilla, Cristian David
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/43629
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/7060
Palabra clave:
didactics
heterostructuring
pedagogy
didáctica
heteroestructurante
pedagogía
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
id SantoToma2_513d51f560542b3e0c3bd3f59e2d6b0e
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/43629
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Roncancio López, Juan CamiloAguilar Rojas, Yenny KaterineRodríguez Ramos, Yamid AndrésMolina Perilla, Cristian David2022-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/706010.15332/2422474X.7060This article gives an account of the state of scientific knowledge production that has been developed between sport and disability in Colombia, based on two aspects: 1) the didactic component, which focuses on the relationship between participants, intervention models, evaluation processes and, in general, the role of teachers or coaches; 2) the training purposes that have been prioritized. For this purpose, a search was carried out in different databases, applying as the main inclusion criterion that they were articles published in recognized Colombian journals. The selected articles were submitted to a categorical analysis matrix for the corresponding interpretative process. As conclusions, the need to strengthen the educational component in the intervention proposals and the relevant role that sport has and could have in the approach to disability are highlighted.Este artículo da cuenta del estado de la producción de conocimiento científico que se ha venido desarrollando entre el deporte y la discapacidad en Colombia en función de dos aspectos: 1) el componente didáctico, que se enfoca en lo referido a los modos de relación entre partícipes, modelos de intervención, procesos evaluativos y, en general, el rol de los docentes o entrenadores. 2) Los propósitos formativos que se han venido priorizando. Para esto, se realizó una búsqueda en diferentes bases de datos aplicando como criterio de inclusión principal que fueran artículos publicados en revistas colombianas reconocidas. Los artículos seleccionados se sometieron a una matriz de análisis categorial para el proceso interpretativo correspondiente. Como conclusiones se destacan la necesidad de fortalecer el componente educativo en las propuestas de intervención y el papel relevante que tiene y podrá tener el deporte en el abordaje de la discapacidad.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotáhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/7060/6959Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 12 Núm. 1 (2022): Deporte, Salud y EmprendimientoCuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 12 No. 1 (2022): Deporte, Salud y Emprendimiento2422-474X2248-4418https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Estado investigativo del deporte y la discapacidad en ColombiaState of research on sport and disability in ColombiaArtículo evaluado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1didacticsheterostructuringpedagogydidácticaheteroestructurantepedagogía11634/43629oai:repository.usta.edu.co:11634/436292023-07-14 15:58:52.682metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Estado investigativo del deporte y la discapacidad en Colombia
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv State of research on sport and disability in Colombia
title Estado investigativo del deporte y la discapacidad en Colombia
spellingShingle Estado investigativo del deporte y la discapacidad en Colombia
didactics
heterostructuring
pedagogy
didáctica
heteroestructurante
pedagogía
title_short Estado investigativo del deporte y la discapacidad en Colombia
title_full Estado investigativo del deporte y la discapacidad en Colombia
title_fullStr Estado investigativo del deporte y la discapacidad en Colombia
title_full_unstemmed Estado investigativo del deporte y la discapacidad en Colombia
title_sort Estado investigativo del deporte y la discapacidad en Colombia
dc.creator.fl_str_mv Roncancio López, Juan Camilo
Aguilar Rojas, Yenny Katerine
Rodríguez Ramos, Yamid Andrés
Molina Perilla, Cristian David
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Roncancio López, Juan Camilo
Aguilar Rojas, Yenny Katerine
Rodríguez Ramos, Yamid Andrés
Molina Perilla, Cristian David
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv didactics
heterostructuring
pedagogy
topic didactics
heterostructuring
pedagogy
didáctica
heteroestructurante
pedagogía
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv didáctica
heteroestructurante
pedagogía
description This article gives an account of the state of scientific knowledge production that has been developed between sport and disability in Colombia, based on two aspects: 1) the didactic component, which focuses on the relationship between participants, intervention models, evaluation processes and, in general, the role of teachers or coaches; 2) the training purposes that have been prioritized. For this purpose, a search was carried out in different databases, applying as the main inclusion criterion that they were articles published in recognized Colombian journals. The selected articles were submitted to a categorical analysis matrix for the corresponding interpretative process. As conclusions, the need to strengthen the educational component in the intervention proposals and the relevant role that sport has and could have in the approach to disability are highlighted.
publishDate 2022
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2022-01-01
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo evaluado por pares
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/7060
10.15332/2422474X.7060
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/7060
identifier_str_mv 10.15332/2422474X.7060
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/7060/6959
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 12 Núm. 1 (2022): Deporte, Salud y Emprendimiento
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 12 No. 1 (2022): Deporte, Salud y Emprendimiento
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2422-474X
2248-4418
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786431696699392