La responsabilidad social, más allá de la gestión de la calidad en los gobiernos locales de Colombia

Implementing a model of quality management whether ISO 9001 or NTCGP 1000, develops the institutional capacity to understand and respond consistently to the expectations of an interested party such as customers, very important for any organization. It raises the possibility that these capabilities c...

Full description

Autores:
Santander Benavides, Francisco de Paula
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2012
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/41998
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/966
http://hdl.handle.net/11634/41998
Palabra clave:
local government
public management
quality management system
social responsibility
interested parties
Gobierno local
gestión pública
sistema de gestión de la calidad
responsabilidad social
partes interesadas
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SantoToma2_487b9352c397e0cc46296c0b74fbf479
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/41998
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv La responsabilidad social, más allá de la gestión de la calidad en los gobiernos locales de Colombia
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Social responsibility beyond quality management department in the local governments of Colombia
title La responsabilidad social, más allá de la gestión de la calidad en los gobiernos locales de Colombia
spellingShingle La responsabilidad social, más allá de la gestión de la calidad en los gobiernos locales de Colombia
local government
public management
quality management system
social responsibility
interested parties
Gobierno local
gestión pública
sistema de gestión de la calidad
responsabilidad social
partes interesadas
title_short La responsabilidad social, más allá de la gestión de la calidad en los gobiernos locales de Colombia
title_full La responsabilidad social, más allá de la gestión de la calidad en los gobiernos locales de Colombia
title_fullStr La responsabilidad social, más allá de la gestión de la calidad en los gobiernos locales de Colombia
title_full_unstemmed La responsabilidad social, más allá de la gestión de la calidad en los gobiernos locales de Colombia
title_sort La responsabilidad social, más allá de la gestión de la calidad en los gobiernos locales de Colombia
dc.creator.fl_str_mv Santander Benavides, Francisco de Paula
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Santander Benavides, Francisco de Paula
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv local government
public management
quality management system
social responsibility
interested parties
topic local government
public management
quality management system
social responsibility
interested parties
Gobierno local
gestión pública
sistema de gestión de la calidad
responsabilidad social
partes interesadas
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Gobierno local
gestión pública
sistema de gestión de la calidad
responsabilidad social
partes interesadas
description Implementing a model of quality management whether ISO 9001 or NTCGP 1000, develops the institutional capacity to understand and respond consistently to the expectations of an interested party such as customers, very important for any organization. It raises the possibility that these capabilities can be used to manage an organization’s relationships with its other interested parties, such as those arising in the Guide to Social Responsibility GTC 180, under a perspective which views social responsibility as an extended frontier of quality management.This research explores the possibilities for linking the quality management system implemented in Colombian municipalities of Valle del Cauca under the NTCGP 1000 model and the Colombian GTP 180 model for social responsibility, based on skills developed in the implementation of the quality management system.We used the descriptive research method of determining the principles, elements, and practices that may contribute to the articulation and can facilitate the implementation of social responsibility in the municipalities, based on the identification of the elements of convergence, divergence and complementarities in the approaches of these two standards.We determined the perception of the internal and external population of the municipalities included in the study, for information on how the quality management system operates and on their knowledge of various aspects of social responsibility.Finally we developed a methodology for the implementation of social responsibility based on the GCT 180 guide in municipalities that have implemented a quality management system based on NTCGP 1000.
publishDate 2012
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2012-07-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-19T14:46:23Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-19T14:46:23Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo revisado por pares
Cualitativo
dc.type.eng.fl_str_mv Qualitative
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/966
10.15332/s2145-1389.2012.0002.03
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/41998
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/966
http://hdl.handle.net/11634/41998
identifier_str_mv 10.15332/s2145-1389.2012.0002.03
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/966/1249
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv SIGNOS - Investigación en sistemas de gestión; Vol. 4 Núm. 2 (2012): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 51-69
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; Vol. 4 No. 2 (2012): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 51-69
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; v. 4 n. 2 (2012): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 51-69
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2463-1140
2145-1389
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás / Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación ICONTEC
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786425515343872
spelling Santander Benavides, Francisco de Paula2022-01-19T14:46:23Z2022-01-19T14:46:23Z2012-07-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/96610.15332/s2145-1389.2012.0002.03http://hdl.handle.net/11634/41998Implementing a model of quality management whether ISO 9001 or NTCGP 1000, develops the institutional capacity to understand and respond consistently to the expectations of an interested party such as customers, very important for any organization. It raises the possibility that these capabilities can be used to manage an organization’s relationships with its other interested parties, such as those arising in the Guide to Social Responsibility GTC 180, under a perspective which views social responsibility as an extended frontier of quality management.This research explores the possibilities for linking the quality management system implemented in Colombian municipalities of Valle del Cauca under the NTCGP 1000 model and the Colombian GTP 180 model for social responsibility, based on skills developed in the implementation of the quality management system.We used the descriptive research method of determining the principles, elements, and practices that may contribute to the articulation and can facilitate the implementation of social responsibility in the municipalities, based on the identification of the elements of convergence, divergence and complementarities in the approaches of these two standards.We determined the perception of the internal and external population of the municipalities included in the study, for information on how the quality management system operates and on their knowledge of various aspects of social responsibility.Finally we developed a methodology for the implementation of social responsibility based on the GCT 180 guide in municipalities that have implemented a quality management system based on NTCGP 1000.La implementación de un modelo de gestión de la calidad como ISO 9001 o NTCGP 1000 desarrolla capacidades institucionales para entender y responder en forma consistente a las expectativas de un grupo de interés clave para las organizaciones, como lo son sus clientes. Se plantea la posibilidad entonces de que esas capacidades ya desarrolladas se puedan utilizar para gestionar las relaciones de una organización con otras de sus partes interesadas, como las que se plantean en la Guía sobre Responsabilidad Social GTC 180 desde un punto de vista que considera a la responsabilidad social como una frontera ampliada de la gestión de la calidad.La presente investigación explora las posibilidades de articulación entre el sistema de gestión de la calidad implementado en municipios colombianos del departamento del Valle del Cauca bajo el modelo NTCGP 1000 y el modelo de responsabilidad social colombiano GTC 180, a partir de las capacidades desarrolladas en la implementación del sistema de gestión de la calidad.Para ello se utilizó el método de investigación descriptiva determinando los principios, los elementos y las prácticas que puedan contribuir a la articulación y facilitar la implementación de la responsabilidad social en los municipios, a partir de la identificación de los elementos de convergencia, divergencia y complementariedad en los planteamientos de estas dos normas.Se determinó la percepción de la población interna y externa de los municipios incluidos en el estudio, para obtener información sobre la forma como opera el sistema de gestión de la calidad y sobre su conocimiento de diversos aspectos de la responsabilidad social.Finalmente, se elaboró una propuesta metodológica para la implementación de la responsabilidad social, con base en la guía GCT 180, en los municipios que tengan implementado un sistema de gestión de la calidad con base en la NTCGP 1000. application/pdfspaUniversidad Santo Tomás / Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación ICONTEChttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/966/1249SIGNOS - Investigación en sistemas de gestión; Vol. 4 Núm. 2 (2012): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 51-69SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; Vol. 4 No. 2 (2012): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 51-69SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; v. 4 n. 2 (2012): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 51-692463-11402145-1389La responsabilidad social, más allá de la gestión de la calidad en los gobiernos locales de ColombiaSocial responsibility beyond quality management department in the local governments of ColombiaArtículo revisado por paresCualitativoQualitativeinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1local governmentpublic managementquality management systemsocial responsibilityinterested partiesGobierno localgestión públicasistema de gestión de la calidadresponsabilidad socialpartes interesadashttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/41998oai:repository.usta.edu.co:11634/419982023-07-14 16:16:39.35metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co