Khan Academy como herramienta en el aprendizaje de las matemáticas y la programación

The research identified the perception of the relationship between mathematics and computer science, and how the Khan Academy helps study in these areas. The mathematical and computing relationship, fundamental in the development of new technologies, must be taught with a constructivist and connecti...

Full description

Autores:
LASSO CARDONA, LUIS ADRIAN
Conde Rodriguez, Karen Natalia
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/41882
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5777
Palabra clave:
ICT
RAE
STEM
mathematics
computing
computer programming
constructivism
connectivism
TIC.
RAE
STEM
matemáticas
computación
programación de computadoras
constructivismo
conectivismo
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SantoToma2_3ee5f4e6eaae1af55c73c0e46eff0270
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/41882
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling LASSO CARDONA, LUIS ADRIANConde Rodriguez, Karen Natalia2021-01-28https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/577710.15332/25005421.5777The research identified the perception of the relationship between mathematics and computer science, and how the Khan Academy helps study in these areas. The mathematical and computing relationship, fundamental in the development of new technologies, must be taught with a constructivist and connectivist approach, and supported by ICT, seeking for the student to develop from an early age their abilities and interest in STEM careers. It is concluded that the use of Khan Academy was very positive, showing that for 83% of the students the tool managed to solve many of their questions. Likewise, for 67%, the topics covered in the selected courses allowed them to learn or reinforce their knowledge, and for 82%, the platform obtained a score between 4 and 5 points of acceptance in the use of the platformLa investigación identifico la percepción acerca de la relación entre las matemáticas y las ciencias de la computación, y como Khan Academy ayuda al estudio en estas áreas. La relación matemática y computación, fundamental en el desarrollo de nuevas tecnologías, debe ser impartida con enfoque constructivista y conectivista, y apoyada en TIC buscando que el estudiante desarrolle desde muy temprana edad sus capacidades y el interés hacia carreras STEM. Se concluye que el uso de Khan Academy fue muy positivo, mostrando que para el 83% de los estudiantes la herramienta logro resolver gran parte de sus interrogantes. Así mismo, para el 67%, los temas tratados en los cursos seleccionados le permitieron aprender o reforzar sus conocimientos, y para el 82%, la plataforma obtuvo una calificación entre 4 y 5 puntos de aceptación en el uso de la plataformaA pesquisa identificou a percepção da relação entre matemática e ciência da computação e como a Khan Academy ajuda a estudar nessas áreas. A relação matemática e computacional, fundamental no desenvolvimento de novas tecnologias, deve ser ensinada com uma abordagem construtivista e conectivista, e apoiada pelas TIC, buscando que o aluno desenvolva desde tenra idade suas habilidades e interesse nas carreiras STEM. Conclui-se que o uso da Khan Academy foi muito positivo, mostrando que para 83% dos alunos a ferramenta conseguiu resolver muitas de suas perguntas. Da mesma forma, para 67%, os tópicos abordados nos cursos selecionados permitiram aprender ou reforçar seus conhecimentos e, para 82%, a plataforma obteve uma pontuação entre 4 e 5 pontos de aceitação no uso da plataformaapplication/pdfspaCoedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5777/6059Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 14 Núm. 1 (2021); 225 - 250Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 14 n. 1 (2021); 225 - 250Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 14 No. 1 (2021); 225 - 2502500-54211657-107XKhan Academy como herramienta en el aprendizaje de las matemáticas y la programaciónKhan Academy as a tool in learning mathematics and programminginfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1ICTRAESTEMmathematicscomputingcomputer programmingconstructivismconnectivismTIC.RAESTEMmatemáticascomputaciónprogramación de computadorasconstructivismoconectivismohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/41882oai:repository.usta.edu.co:11634/418822023-07-14 16:37:45.699metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Khan Academy como herramienta en el aprendizaje de las matemáticas y la programación
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Khan Academy as a tool in learning mathematics and programming
title Khan Academy como herramienta en el aprendizaje de las matemáticas y la programación
spellingShingle Khan Academy como herramienta en el aprendizaje de las matemáticas y la programación
ICT
RAE
STEM
mathematics
computing
computer programming
constructivism
connectivism
TIC.
RAE
STEM
matemáticas
computación
programación de computadoras
constructivismo
conectivismo
title_short Khan Academy como herramienta en el aprendizaje de las matemáticas y la programación
title_full Khan Academy como herramienta en el aprendizaje de las matemáticas y la programación
title_fullStr Khan Academy como herramienta en el aprendizaje de las matemáticas y la programación
title_full_unstemmed Khan Academy como herramienta en el aprendizaje de las matemáticas y la programación
title_sort Khan Academy como herramienta en el aprendizaje de las matemáticas y la programación
dc.creator.fl_str_mv LASSO CARDONA, LUIS ADRIAN
Conde Rodriguez, Karen Natalia
dc.contributor.author.none.fl_str_mv LASSO CARDONA, LUIS ADRIAN
Conde Rodriguez, Karen Natalia
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv ICT
RAE
STEM
mathematics
computing
computer programming
constructivism
connectivism
topic ICT
RAE
STEM
mathematics
computing
computer programming
constructivism
connectivism
TIC.
RAE
STEM
matemáticas
computación
programación de computadoras
constructivismo
conectivismo
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv TIC.
RAE
STEM
matemáticas
computación
programación de computadoras
constructivismo
conectivismo
description The research identified the perception of the relationship between mathematics and computer science, and how the Khan Academy helps study in these areas. The mathematical and computing relationship, fundamental in the development of new technologies, must be taught with a constructivist and connectivist approach, and supported by ICT, seeking for the student to develop from an early age their abilities and interest in STEM careers. It is concluded that the use of Khan Academy was very positive, showing that for 83% of the students the tool managed to solve many of their questions. Likewise, for 67%, the topics covered in the selected courses allowed them to learn or reinforce their knowledge, and for 82%, the platform obtained a score between 4 and 5 points of acceptance in the use of the platform
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-01-28
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5777
10.15332/25005421.5777
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5777
identifier_str_mv 10.15332/25005421.5777
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5777/6059
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 14 Núm. 1 (2021); 225 - 250
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 14 n. 1 (2021); 225 - 250
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 14 No. 1 (2021); 225 - 250
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-5421
1657-107X
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Coedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomás
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786404465180672