Ayudar y recibir ayuda de otros: precisiones sobre la regulación emocional interpersonal

This paper discusses some relevant elements of interpersonal emotion regulation in order to synthesize and organize the theoretical and conceptual contributions that have arisen on the subject. The position taken on emotions is presented and it is revealed how emotional regulation has been worked si...

Full description

Autores:
Gómez-Rivera, Yuri Bibiana
Acosta-Silva, David Arturo
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/44982
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/7080
http://hdl.handle.net/11634/44982
Palabra clave:
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SantoToma2_3afc465af02986a4455c6a4e5a3bf470
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/44982
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Gómez-Rivera, Yuri BibianaAcosta-Silva, David Arturo2022-06-15T21:23:03Z2022-06-15T21:23:03Z2021-10-26https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/708010.15332/22563067.7080http://hdl.handle.net/11634/44982This paper discusses some relevant elements of interpersonal emotion regulation in order to synthesize and organize the theoretical and conceptual contributions that have arisen on the subject. The position taken on emotions is presented and it is revealed how emotional regulation has been worked since it emerged in the 90's. The characteristics, processes, classes, motives, elements and consequences of interpersonal emotional regulation reported in the literature are described. It concludes by presenting some limitations that, in our opinion, interpersonal emotional regulation have: its lack of theoretical consensus among researchers, its scarce research in various areas of knowledge –such as education, its incipient exploration in the Latin American context and the lack of its study with children and adolescents, which can serve to overcome theoretical gaps and motivate future researchers to collaborate in research production in this field.Se discuten algunos elementos de la regulación emocional interpersonal con el objetivo de sintetizar y organizar las contribuciones teóricas y empíricas que se han generado sobre el tema. Se presenta cómo se ha analizado la regulación emocional desde el surgimiento de estos estudios en los noventa, describiendo características, procesos, clases, motivos, elementos y consecuencias de la regulación emocional interpersonal que ha reportado la literatura. Se concluye presentando algunas limitaciones que a nuestro juicio ha tenido la regulación emocional interpersonal: su falta de consenso teórico entre investigadores, su escasa investigación en diversas áreas del conocimiento (como en la educación), su incipiente exploración en el contexto latinoamericano y la carencia de su estudio con niños, niñas y adolescentes; estas limitantes pueden servir para superar los vacíos teóricos y motivar a futuros investigadores a colaborar en la producción investigativa de este campo.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/7080/7046Diversitas; Vol. 17 Núm. 2 (2021): Las publicaciones científicas en el marco de las transiciones al acceso abiertoDiversitas; Vol. 17 No. 2 (2021): Las publicaciones científicas en el marco de las transiciones al acceso abierto2256-30671794-9998Ayudar y recibir ayuda de otros: precisiones sobre la regulación emocional interpersonalHelping and Receiving help from Others: Elucidating Interpersonal Emotional RegulationArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/44982oai:repository.usta.edu.co:11634/449822023-07-14 15:28:01.12metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Ayudar y recibir ayuda de otros: precisiones sobre la regulación emocional interpersonal
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Helping and Receiving help from Others: Elucidating Interpersonal Emotional Regulation
title Ayudar y recibir ayuda de otros: precisiones sobre la regulación emocional interpersonal
spellingShingle Ayudar y recibir ayuda de otros: precisiones sobre la regulación emocional interpersonal
title_short Ayudar y recibir ayuda de otros: precisiones sobre la regulación emocional interpersonal
title_full Ayudar y recibir ayuda de otros: precisiones sobre la regulación emocional interpersonal
title_fullStr Ayudar y recibir ayuda de otros: precisiones sobre la regulación emocional interpersonal
title_full_unstemmed Ayudar y recibir ayuda de otros: precisiones sobre la regulación emocional interpersonal
title_sort Ayudar y recibir ayuda de otros: precisiones sobre la regulación emocional interpersonal
dc.creator.fl_str_mv Gómez-Rivera, Yuri Bibiana
Acosta-Silva, David Arturo
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Gómez-Rivera, Yuri Bibiana
Acosta-Silva, David Arturo
description This paper discusses some relevant elements of interpersonal emotion regulation in order to synthesize and organize the theoretical and conceptual contributions that have arisen on the subject. The position taken on emotions is presented and it is revealed how emotional regulation has been worked since it emerged in the 90's. The characteristics, processes, classes, motives, elements and consequences of interpersonal emotional regulation reported in the literature are described. It concludes by presenting some limitations that, in our opinion, interpersonal emotional regulation have: its lack of theoretical consensus among researchers, its scarce research in various areas of knowledge –such as education, its incipient exploration in the Latin American context and the lack of its study with children and adolescents, which can serve to overcome theoretical gaps and motivate future researchers to collaborate in research production in this field.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-10-26
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-06-15T21:23:03Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-06-15T21:23:03Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo revisado por pares
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/7080
10.15332/22563067.7080
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/44982
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/7080
http://hdl.handle.net/11634/44982
identifier_str_mv 10.15332/22563067.7080
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/7080/7046
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Diversitas; Vol. 17 Núm. 2 (2021): Las publicaciones científicas en el marco de las transiciones al acceso abierto
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Diversitas; Vol. 17 No. 2 (2021): Las publicaciones científicas en el marco de las transiciones al acceso abierto
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2256-3067
1794-9998
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786403334815744