El desarrollo de las habilidades de pensamiento en el programa de filosofía para niños
Investigating Developing thinking skills in philosophy for children program main objective was to track conceptually in the work of Mathew Lipman and some theoretical program which is understood as thinking skills and their use in the classroom class as a pedagogical innovation and practical way tha...
- Autores:
-
Alexander Zabala, Hernando
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2014
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/35866
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/551
http://hdl.handle.net/11634/35866
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id |
SantoToma2_3ab3826f9f697e17f658fddf321d50e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/35866 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Alexander Zabala, Hernando2021-09-24T13:03:45Z2021-09-24T13:03:45Z2014-01-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/55110.15332/erdi.v4i1.551http://hdl.handle.net/11634/35866Investigating Developing thinking skills in philosophy for children program main objective was to track conceptually in the work of Mathew Lipman and some theoretical program which is understood as thinking skills and their use in the classroom class as a pedagogical innovation and practical way that will address, learning from other perspectives, enriching the classroom with an education that privileges the active participation of students. This paper aims to make a crawl through the research question and objectives to the concept of thinking skills in Philosophy for Children, as well as meet all the methodology, rationale and thinking behind this proposal. Philosophy for Children is presented as an educational proposal that provides the tools to work the thought stimulation in girls and boys, from the development of creative, reflective, analytical and critical, creating school environments that form and build better human beings. Educational Philosophy for proposal, to enrich the educational work from creativity in the classroom, with the use of new elements that access to education can be much more autonomous and dynamic in their methodological processes. Work and stimulating thinking skills in students, it is essential to learn to think partly there important aspects of thinking that enhance reasoning; inquiry, argumentation, and reflection develop.La investigación El desarrollo de las habilidades de pensamiento en el programa de filosofía para niños tuvo con principal objetivo rastrear conceptualmente en la obra de Mathew Lipman y algunos teóricos del programa, lo que se entiende como habilidades de pensamiento y su utilización en el aula de clase como innovación pedagógica y una manera práctica que permite abordar, el aprendizaje desde otras perspectivas, enriqueciendo el aula de clase con una educación que privilegia la participación activa de los estudiantes. El presente trabajo pretende hacer un rastreo a través de la pregunta de investigación y los objetivos al concepto de habilidades de pensamiento en FpN, al igual que conocer toda la metodología, fundamentos y pensamiento que sustenta esta propuesta. Filosofía para Niños, se presenta como una propuesta educativa, que brinda las herramientas para trabajar la estimulación del pensamiento en las niñas y los niños, desde el desarrollo de actividades creativas, reflexivas, analíticas y críticas, generando ambientes escolares que formen y construyan mejores seres humanos. La propuesta educativa FpN, permite enriquecer la labor educativa desde la creatividad en el aula de clase, con la utilización de nuevos elementos para que la enseñanza pueda ser mucho más autónoma y dinámica en sus procesos metodológicos. El trabajo y estimulación de las habilidades de pensamiento en los estudiantes, es parte fundamental para aprender a pensar, allí se desarrollan los aspectos importantes del pensamiento que permiten mejorar el razonamiento, la indagación, la argumentación, la reflexión.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/551/446Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 4 Núm. 1 (2014); 59-702389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2El desarrollo de las habilidades de pensamiento en el programa de filosofía para niñosDeveloping thinking skills in the philosophy program for childreninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35866oai:repository.usta.edu.co:11634/358662023-07-14 16:28:49.771metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
El desarrollo de las habilidades de pensamiento en el programa de filosofía para niños |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Developing thinking skills in the philosophy program for children |
title |
El desarrollo de las habilidades de pensamiento en el programa de filosofía para niños |
spellingShingle |
El desarrollo de las habilidades de pensamiento en el programa de filosofía para niños |
title_short |
El desarrollo de las habilidades de pensamiento en el programa de filosofía para niños |
title_full |
El desarrollo de las habilidades de pensamiento en el programa de filosofía para niños |
title_fullStr |
El desarrollo de las habilidades de pensamiento en el programa de filosofía para niños |
title_full_unstemmed |
El desarrollo de las habilidades de pensamiento en el programa de filosofía para niños |
title_sort |
El desarrollo de las habilidades de pensamiento en el programa de filosofía para niños |
dc.creator.fl_str_mv |
Alexander Zabala, Hernando |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Alexander Zabala, Hernando |
description |
Investigating Developing thinking skills in philosophy for children program main objective was to track conceptually in the work of Mathew Lipman and some theoretical program which is understood as thinking skills and their use in the classroom class as a pedagogical innovation and practical way that will address, learning from other perspectives, enriching the classroom with an education that privileges the active participation of students. This paper aims to make a crawl through the research question and objectives to the concept of thinking skills in Philosophy for Children, as well as meet all the methodology, rationale and thinking behind this proposal. Philosophy for Children is presented as an educational proposal that provides the tools to work the thought stimulation in girls and boys, from the development of creative, reflective, analytical and critical, creating school environments that form and build better human beings. Educational Philosophy for proposal, to enrich the educational work from creativity in the classroom, with the use of new elements that access to education can be much more autonomous and dynamic in their methodological processes. Work and stimulating thinking skills in students, it is essential to learn to think partly there important aspects of thinking that enhance reasoning; inquiry, argumentation, and reflection develop. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2014-01-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:03:45Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:03:45Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/551 10.15332/erdi.v4i1.551 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/35866 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/551 http://hdl.handle.net/11634/35866 |
identifier_str_mv |
10.15332/erdi.v4i1.551 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/551/446 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 4 Núm. 1 (2014); 59-70 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2389-9719 2256-151X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786366160699392 |