Faría, la educación colombiana y nortesantandereana
Talking about education today reveals nothing new for a knowledge society that has a thousand entries on the same topic. However, this paper will attempt to reconstruct what the philosopher and thinker from Norte de Santander José Rafael Faría Bermúdez understood by this work throughout the foundati...
- Autores:
-
Flórez Pabón, Campo Elías
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/39940
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/6600
http://hdl.handle.net/11634/39940
- Palabra clave:
- education
education for life
pedagogy of love
Freire
Faría
educación
educación para la vida
pedagogía del amor
Freire
Faría
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SantoToma2_3a510e8c2372d3430000cec12f8ceb8c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/39940 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Flórez Pabón, Campo Elías2022-01-18T16:18:13Z2022-01-18T16:18:13Z2021-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/660010.15332/25005375.6600http://hdl.handle.net/11634/39940Talking about education today reveals nothing new for a knowledge society that has a thousand entries on the same topic. However, this paper will attempt to reconstruct what the philosopher and thinker from Norte de Santander José Rafael Faría Bermúdez understood by this work throughout the foundational processes he led; that is, from the creation of the school Colegio del Norte to the creation of the university Universidad de Pamplona. For this purpose, we will take up three points that build his idea about educating. First, we will question “What is educating for life”; second, we will analyze the perspective with which Faría understood the role of the student who asks questions with aplomb; and third, we hope to answer why we should study with love. This framed from a descriptive methodology that aims at a qualitative reconstruction of his thought from his main works.Hablar de educación hoy en día no revela nada novedoso para una sociedad del conocimiento que tiene mil entradas sobre el mismo tema. No obstante, el presente escrito intentará reconstruir qué entendía el filósofo y pensador nortesantandereano José Rafael Faría Bermúdez sobre esta labor a lo largo de los procesos fundacionales que lideró; es decir, desde la creación del Colegio del Norte hasta la creación de la Universidad de Pamplona. Para esto retomaremos tres puntos que construyen su idea sobre educar. Primero, se tomará la pregunta ¿qué es educar para la vida?; segundo, se analizará la perspectiva con que Faría entendía el papel del estudiante que pregunta con aplomo; y, tercero, se espera responder por qué debemos estudiar con amor. Esto enmarcado desde una metodología descriptiva que apunta a una reconstrucción cualitativa de su pensamiento a partir de sus principales obras.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/6600/6196Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 42 Núm. 124 (2021)Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 42 No. 124 (2021)2500-53750120-8462Faría, la educación colombiana y nortesantandereanaFaría, Colombian and Nortesantanderean educationinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1educationeducation for lifepedagogy of loveFreireFaríaeducacióneducación para la vidapedagogía del amorFreireFaríahttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/39940oai:repository.usta.edu.co:11634/399402023-07-14 16:01:01.085metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Faría, la educación colombiana y nortesantandereana |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Faría, Colombian and Nortesantanderean education |
title |
Faría, la educación colombiana y nortesantandereana |
spellingShingle |
Faría, la educación colombiana y nortesantandereana education education for life pedagogy of love Freire Faría educación educación para la vida pedagogía del amor Freire Faría |
title_short |
Faría, la educación colombiana y nortesantandereana |
title_full |
Faría, la educación colombiana y nortesantandereana |
title_fullStr |
Faría, la educación colombiana y nortesantandereana |
title_full_unstemmed |
Faría, la educación colombiana y nortesantandereana |
title_sort |
Faría, la educación colombiana y nortesantandereana |
dc.creator.fl_str_mv |
Flórez Pabón, Campo Elías |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Flórez Pabón, Campo Elías |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
education education for life pedagogy of love Freire Faría |
topic |
education education for life pedagogy of love Freire Faría educación educación para la vida pedagogía del amor Freire Faría |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
educación educación para la vida pedagogía del amor Freire Faría |
description |
Talking about education today reveals nothing new for a knowledge society that has a thousand entries on the same topic. However, this paper will attempt to reconstruct what the philosopher and thinker from Norte de Santander José Rafael Faría Bermúdez understood by this work throughout the foundational processes he led; that is, from the creation of the school Colegio del Norte to the creation of the university Universidad de Pamplona. For this purpose, we will take up three points that build his idea about educating. First, we will question “What is educating for life”; second, we will analyze the perspective with which Faría understood the role of the student who asks questions with aplomb; and third, we hope to answer why we should study with love. This framed from a descriptive methodology that aims at a qualitative reconstruction of his thought from his main works. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-01-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T16:18:13Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T16:18:13Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/6600 10.15332/25005375.6600 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/39940 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/6600 http://hdl.handle.net/11634/39940 |
identifier_str_mv |
10.15332/25005375.6600 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/6600/6196 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 42 Núm. 124 (2021) |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 42 No. 124 (2021) |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2500-5375 0120-8462 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786323933495296 |