Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popular
This document of investigation is the result of a handmade creation made by words, teachings, stories, experiences, hopes, dreams, joys, sorrows, among other feelings and life experiences which shaped the research paper called: Cultural Tradition and Teaching of Social sciences in Sotaquirá city. Th...
- Autores:
-
Fonseca Reyes, Ángela Jasmín
Quesada Cárdenas, Edwin Giovanni
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2014
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/35865
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/550
http://hdl.handle.net/11634/35865
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id |
SantoToma2_3722a4a33e6a834041cfb56652e328ec |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/35865 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popular |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Setting the peasant cultural tradition from popular education |
title |
Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popular |
spellingShingle |
Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popular |
title_short |
Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popular |
title_full |
Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popular |
title_fullStr |
Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popular |
title_full_unstemmed |
Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popular |
title_sort |
Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popular |
dc.creator.fl_str_mv |
Fonseca Reyes, Ángela Jasmín Quesada Cárdenas, Edwin Giovanni |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Fonseca Reyes, Ángela Jasmín Quesada Cárdenas, Edwin Giovanni |
description |
This document of investigation is the result of a handmade creation made by words, teachings, stories, experiences, hopes, dreams, joys, sorrows, among other feelings and life experiences which shaped the research paper called: Cultural Tradition and Teaching of Social sciences in Sotaquirá city. The research process was carried out between 2011 and 2013. Its main objective was to rediscovering cultural traditions of the peasantry of Sotaquirá (Boyacá) ethnographically, in order to design didactic proposals which can be applied in Social sciences teaching in Pablo VI high school. The research was possible thanks to the fraternal cooperation of some persons of the region, especially Pablo VI high school students and some adults who through their stories telling revived stories and remembers which were related to tradition and culture, these aspects have been preserved of one generation to another and which are necessary to build up communication channels and the same time interaction among school and the community context. Also, this research process achieved in arousing the interest, autonomy and awareness on social and educational issues in the participants because it created rediscovery and redefinition spaces in relation to the peasants ancestral knowledge, from the Popular Education in the field of Science social, through the educational workshop, ethnography and participant observation. Finally, the wonderful experiences that are told on this paper demonstrate the need to develop research processes that promote the link between social reality and the educational context. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2014-01-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:03:45Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:03:45Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/550 10.15332/erdi.v4i1.550 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/35865 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/550 http://hdl.handle.net/11634/35865 |
identifier_str_mv |
10.15332/erdi.v4i1.550 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/550/445 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 4 Núm. 1 (2014); 49-58 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2389-9719 2256-151X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786417903730688 |
spelling |
Fonseca Reyes, Ángela JasmínQuesada Cárdenas, Edwin Giovanni2021-09-24T13:03:45Z2021-09-24T13:03:45Z2014-01-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/55010.15332/erdi.v4i1.550http://hdl.handle.net/11634/35865This document of investigation is the result of a handmade creation made by words, teachings, stories, experiences, hopes, dreams, joys, sorrows, among other feelings and life experiences which shaped the research paper called: Cultural Tradition and Teaching of Social sciences in Sotaquirá city. The research process was carried out between 2011 and 2013. Its main objective was to rediscovering cultural traditions of the peasantry of Sotaquirá (Boyacá) ethnographically, in order to design didactic proposals which can be applied in Social sciences teaching in Pablo VI high school. The research was possible thanks to the fraternal cooperation of some persons of the region, especially Pablo VI high school students and some adults who through their stories telling revived stories and remembers which were related to tradition and culture, these aspects have been preserved of one generation to another and which are necessary to build up communication channels and the same time interaction among school and the community context. Also, this research process achieved in arousing the interest, autonomy and awareness on social and educational issues in the participants because it created rediscovery and redefinition spaces in relation to the peasants ancestral knowledge, from the Popular Education in the field of Science social, through the educational workshop, ethnography and participant observation. Finally, the wonderful experiences that are told on this paper demonstrate the need to develop research processes that promote the link between social reality and the educational context.Este artículo de investigación es el resultado de una creación artesanal hecha con palabras, enseñanzas, historias, experiencias, esperanzas, sueños, alegrías, tristezas, entre otros sentimientos y experiencias de vida que dieron forma al trabajo de investigación denominado: Tradición Cultural y Enseñanza de las ciencias sociales en la ciudad Sotaquirá. El proceso de investigación se llevó a cabo entre 2011 y 2013. Su objetivo principal era redescubrir las tradiciones culturales de los campesinos de Sotaquirá (Boyacá) etnográficamente, con el fin de diseñar propuestas didácticas que se pueden aplicar en la enseñanza de las ciencias sociales en la escuela secundaria Pablo VI. La investigación fue posible gracias a la colaboración fraternal de algunos/as habitantes de la región, especialmente, estudiantes del Colegio Pablo VI y adultos/as mayores, que por medio de sus narraciones y memorias revivieron historias y recuerdos relacionados con sus tradiciones y cultura, los cuales han sido preservados generacionalmente y que son necesarios para construir rutas de comunicación e interrelación entre la escuela y el contexto comunitario. Además, este proceso de investigación logró despertar el interés, la autonomía y la sensibilización sobre las cuestiones sociales y educativas de los participantes porque creó redescubrimiento y la redefinición de espacios en relación con el campesinado conocimientos ancestrales, de la educación popular en el campo de las ciencias sociales, a través de la taller educativo, la etnografía y la observación participante. Finalmente, las maravillosas experiencias que se narran a lo largo de este texto evidencian la necesidad de fomentar procesos investigativos que promuevan la vinculación entre la realidad social y el contexto educativo.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/550/445Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 4 Núm. 1 (2014); 49-582389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popularSetting the peasant cultural tradition from popular educationinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35865oai:repository.usta.edu.co:11634/358652023-07-14 16:28:49.721metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |