Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popular

This document of investigation is the result of a handmade creation made by words, teachings, stories, experiences, hopes, dreams, joys, sorrows, among other feelings and life experiences which shaped the research paper called: Cultural Tradition and Teaching of Social sciences in Sotaquirá city. Th...

Full description

Autores:
Fonseca Reyes, Ángela Jasmín
Quesada Cárdenas, Edwin Giovanni
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2014
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35865
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/550
http://hdl.handle.net/11634/35865
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SantoToma2_3722a4a33e6a834041cfb56652e328ec
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35865
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popular
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Setting the peasant cultural tradition from popular education
title Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popular
spellingShingle Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popular
title_short Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popular
title_full Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popular
title_fullStr Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popular
title_full_unstemmed Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popular
title_sort Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popular
dc.creator.fl_str_mv Fonseca Reyes, Ángela Jasmín
Quesada Cárdenas, Edwin Giovanni
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Fonseca Reyes, Ángela Jasmín
Quesada Cárdenas, Edwin Giovanni
description This document of investigation is the result of a handmade creation made by words, teachings, stories, experiences, hopes, dreams, joys, sorrows, among other feelings and life experiences which shaped the research paper called: Cultural Tradition and Teaching of Social sciences in Sotaquirá city. The research process was carried out between 2011 and 2013. Its main objective was to rediscovering cultural traditions of the peasantry of Sotaquirá (Boyacá) ethnographically, in order to design didactic proposals which can be applied in Social sciences teaching in Pablo VI high school. The research was possible thanks to the fraternal cooperation of some persons of the region, especially Pablo VI high school students and some adults who through their stories telling revived stories and remembers which were related to tradition and culture, these aspects have been preserved of one generation to another and which are necessary to build up communication channels and the same time interaction among school and the community context. Also, this research process achieved in arousing the interest, autonomy and awareness on social and educational issues in the participants because it created rediscovery and redefinition spaces in relation to the peasants ancestral knowledge, from the Popular Education in the field of Science social, through the educational workshop, ethnography and participant observation. Finally, the wonderful experiences that are told on this paper demonstrate the need to develop research processes that promote the link between social reality and the educational context.
publishDate 2014
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2014-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:45Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:45Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/550
10.15332/erdi.v4i1.550
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35865
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/550
http://hdl.handle.net/11634/35865
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v4i1.550
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/550/445
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 4 Núm. 1 (2014); 49-58
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786417903730688
spelling Fonseca Reyes, Ángela JasmínQuesada Cárdenas, Edwin Giovanni2021-09-24T13:03:45Z2021-09-24T13:03:45Z2014-01-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/55010.15332/erdi.v4i1.550http://hdl.handle.net/11634/35865This document of investigation is the result of a handmade creation made by words, teachings, stories, experiences, hopes, dreams, joys, sorrows, among other feelings and life experiences which shaped the research paper called: Cultural Tradition and Teaching of Social sciences in Sotaquirá city. The research process was carried out between 2011 and 2013. Its main objective was to rediscovering cultural traditions of the peasantry of Sotaquirá (Boyacá) ethnographically, in order to design didactic proposals which can be applied in Social sciences teaching in Pablo VI high school. The research was possible thanks to the fraternal cooperation of some persons of the region, especially Pablo VI high school students and some adults who through their stories telling revived stories and remembers which were related to tradition and culture, these aspects have been preserved of one generation to another and which are necessary to build up communication channels and the same time interaction among school and the community context. Also, this research process achieved in arousing the interest, autonomy and awareness on social and educational issues in the participants because it created rediscovery and redefinition spaces in relation to the peasants ancestral knowledge, from the Popular Education in the field of Science social, through the educational workshop, ethnography and participant observation. Finally, the wonderful experiences that are told on this paper demonstrate the need to develop research processes that promote the link between social reality and the educational context.Este artículo de investigación es el resultado de una creación artesanal hecha con palabras, enseñanzas, historias, experiencias, esperanzas, sueños, alegrías, tristezas, entre otros sentimientos y experiencias de vida que dieron forma al trabajo de investigación denominado: Tradición Cultural y Enseñanza de las ciencias sociales en la ciudad Sotaquirá. El proceso de investigación se llevó a cabo entre 2011 y 2013. Su objetivo principal era redescubrir las tradiciones culturales de los campesinos de Sotaquirá (Boyacá) etnográficamente, con el fin de diseñar propuestas didácticas que se pueden aplicar en la enseñanza de las ciencias sociales en la escuela secundaria Pablo VI. La investigación fue posible gracias a la colaboración fraternal de algunos/as habitantes de la región, especialmente, estudiantes del Colegio Pablo VI y adultos/as mayores, que por medio de sus narraciones y memorias revivieron historias y recuerdos relacionados con sus tradiciones y cultura, los cuales han sido preservados generacionalmente y que son necesarios para construir rutas de comunicación e interrelación entre la escuela y el contexto comunitario. Además, este proceso de investigación logró despertar el interés, la autonomía y la sensibilización sobre las cuestiones sociales y educativas de los participantes porque creó redescubrimiento y la redefinición de espacios en relación con el campesinado conocimientos ancestrales, de la educación popular en el campo de las ciencias sociales, a través de la taller educativo, la etnografía y la observación participante. Finalmente, las maravillosas experiencias que se narran a lo largo de este texto evidencian la necesidad de fomentar procesos investigativos que promuevan la vinculación entre la realidad social y el contexto educativo.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/550/445Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 4 Núm. 1 (2014); 49-582389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Configuración de la tradición cultural campesina desde la educación popularSetting the peasant cultural tradition from popular educationinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35865oai:repository.usta.edu.co:11634/358652023-07-14 16:28:49.721metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co