Apuntes metodológicos para el análisis narrativo de datos visuales en psicología

This article presents a methodological reflection on the analysis of visual narratives in psychological research. The present study is based on contextual analysis of the audiovisual material produced in a psychoeducational intervention in a school in the metropolitan region of Barcelona, where the...

Full description

Autores:
Pizzinato, Adolfo
Cé, João Pedro
de Oliveira-Machado, Rodrigo
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2012
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/40138
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/108
http://hdl.handle.net/11634/40138
Palabra clave:
qualitative methodology
dialogicity and visual narratives
métodos cualitativos
dialogicidad y narrativas visuales
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SantoToma2_34e32a81bef60315833eadb826dd3260
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/40138
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Pizzinato, AdolfoCé, João Pedrode Oliveira-Machado, Rodrigo2022-01-18T16:44:43Z2022-01-18T16:44:43Z2012-11-12https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/10810.15332/s1794-9998.2012.0001.01http://hdl.handle.net/11634/40138This article presents a methodological reflection on the analysis of visual narratives in psychological research. The present study is based on contextual analysis of the audiovisual material produced in a psychoeducational intervention in a school in the metropolitan region of Barcelona, where the collaborative production of films has shown itself as a fundamental tool for the production of a discussion about the identity constructions of the participants as about their schooling too. It is here intended to discuss some methodological aspects of the construction of a benchmark for the analysis of audiovisual material in a dialogical perspective with emphasis on the theoretical framework of Cultural Psychology. Este artículo presenta una exploración metodológica sobre el análisis de narrativas visuales en la investigación psicológica. Tiene como base el análisis contextualizado del material audiovisual producido en una intervención psicoeducativa en una escuela de la región metropolitana de Barcelona, donde la producción colaborativa de películas ha sido una herramienta fundamental para la producción de una discusión sobre las identidades de los participantes y sobre su escolaridad. Se pretende discutir algunos aspectos metodológicos acerca de la construcción de un referencial para el análisis del material audiovisual, bajo una perspectiva dialógica con énfasis en el marco teórico de la Psicología Cultural. application/pdftext/htmlspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/108/141https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/108/142Diversitas; Vol. 8 Núm. 1 (2012); 13-27Diversitas; Vol. 8 No. 1 (2012); 13-272256-30671794-9998Apuntes metodológicos para el análisis narrativo de datos visuales en psicologíaMethodological Notes to Narrative Analysis of Visual Data on PsychologyArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1qualitative methodologydialogicity and visual narrativesmétodos cualitativosdialogicidad y narrativas visualeshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40138oai:repository.usta.edu.co:11634/401382023-07-14 16:01:36.182metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Apuntes metodológicos para el análisis narrativo de datos visuales en psicología
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Methodological Notes to Narrative Analysis of Visual Data on Psychology
title Apuntes metodológicos para el análisis narrativo de datos visuales en psicología
spellingShingle Apuntes metodológicos para el análisis narrativo de datos visuales en psicología
qualitative methodology
dialogicity and visual narratives
métodos cualitativos
dialogicidad y narrativas visuales
title_short Apuntes metodológicos para el análisis narrativo de datos visuales en psicología
title_full Apuntes metodológicos para el análisis narrativo de datos visuales en psicología
title_fullStr Apuntes metodológicos para el análisis narrativo de datos visuales en psicología
title_full_unstemmed Apuntes metodológicos para el análisis narrativo de datos visuales en psicología
title_sort Apuntes metodológicos para el análisis narrativo de datos visuales en psicología
dc.creator.fl_str_mv Pizzinato, Adolfo
Cé, João Pedro
de Oliveira-Machado, Rodrigo
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Pizzinato, Adolfo
Cé, João Pedro
de Oliveira-Machado, Rodrigo
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv qualitative methodology
dialogicity and visual narratives
topic qualitative methodology
dialogicity and visual narratives
métodos cualitativos
dialogicidad y narrativas visuales
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv métodos cualitativos
dialogicidad y narrativas visuales
description This article presents a methodological reflection on the analysis of visual narratives in psychological research. The present study is based on contextual analysis of the audiovisual material produced in a psychoeducational intervention in a school in the metropolitan region of Barcelona, where the collaborative production of films has shown itself as a fundamental tool for the production of a discussion about the identity constructions of the participants as about their schooling too. It is here intended to discuss some methodological aspects of the construction of a benchmark for the analysis of audiovisual material in a dialogical perspective with emphasis on the theoretical framework of Cultural Psychology. 
publishDate 2012
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2012-11-12
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:44:43Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:44:43Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo revisado por pares
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/108
10.15332/s1794-9998.2012.0001.01
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/40138
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/108
http://hdl.handle.net/11634/40138
identifier_str_mv 10.15332/s1794-9998.2012.0001.01
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/108/141
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/108/142
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Diversitas; Vol. 8 Núm. 1 (2012); 13-27
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Diversitas; Vol. 8 No. 1 (2012); 13-27
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2256-3067
1794-9998
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786390696329216