Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena
This article problematizes a relevant issue in higher education that understands teaching management as the ability to address the current requirements of university teaching activity in a professional context. To this end, and taking as reference the guidelines of a ministerial project, the proposa...
- Autores:
-
Villegas Villegas, Francisco Javier
Valderrama Hidalgo, Claudia
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/40919
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5800
http://hdl.handle.net/11634/40919
- Palabra clave:
- Higher education; Effective teaching; Teaching management; Institutional policy.
Educación superior; Docencia efectiva; Gestión de la docencia; Política institucional.
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SantoToma2_3263373ee1b4dde0f85d4096c7a05346 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/40919 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Villegas Villegas, Francisco JavierValderrama Hidalgo, Claudia2022-01-18T17:57:07Z2022-01-18T17:57:07Z2020-11-04https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/580010.15332/2422409X.5800http://hdl.handle.net/11634/40919This article problematizes a relevant issue in higher education that understands teaching management as the ability to address the current requirements of university teaching activity in a professional context. To this end, and taking as reference the guidelines of a ministerial project, the proposal made in a Chilean state university is presented. According to the available information, teachers start a transition towards academic functions, taking into account the orientations of the three quality components: curricular management and teacher development, student's trajectory and teaching management and innovation. In the reference approach, the relationships between university teaching, curricular approach and teaching management are described. The methodological approach presents an idea of integration for the training activity through the problem to be solved and the procedure used, the achievements and lessons learned for teaching management. The experience demonstrates the results through a description of the proposal based on the two case examples. Based on these, the definition of innovation management and curricular quality assurance is discussed.Este artículo problematiza un tema relevante de la educación superior que entiende la gestión de la docencia como la capacidad de abordar los requerimientos actuales de la actividad docente universitaria en un contexto profesional. Para ello, y tomando como referencia las directrices de un proyecto ministerial, se expone la propuesta realizada en una universidad estatal chilena. De acuerdo con la información disponible, los docentes inician un tránsito hacia las funciones académicas, teniendo en cuenta las orientaciones de los tres componentes de calidad: gestión curricular y desarrollo docente, trayectoria del estudiante y gestión e innovación docente. En el enfoque de referencia se describen las relaciones entre docencia universitaria, enfoque curricular y gestión de la docencia. En el abordaje metodológico se presenta una idea de integración para la actividad formativa a través del problema que se va a resolver y el procedimiento utilizado, los logros obtenidos y las enseñanzas aprendidas para la gestión de la docencia. La experiencia demuestra los resultados a través de una descripción de la propuesta basada en los dos ejemplos de casos. Con base en estos se argumenta la definición de la gestión en innovación y el aseguramiento de la calidad curricular.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá-Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5800/5958Hallazgos; Vol. 18 Núm. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 149-179Hallazgos; Vol. 18 No. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 149-1792422-409X1794-3841Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilenaProposal of a management model for teaching: experience of a Chilean state universityinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Higher education; Effective teaching; Teaching management; Institutional policy.Educación superior; Docencia efectiva; Gestión de la docencia; Política institucional.http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40919oai:repository.usta.edu.co:11634/409192023-07-14 16:16:15.894metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Proposal of a management model for teaching: experience of a Chilean state university |
title |
Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena |
spellingShingle |
Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena Higher education; Effective teaching; Teaching management; Institutional policy. Educación superior; Docencia efectiva; Gestión de la docencia; Política institucional. |
title_short |
Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena |
title_full |
Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena |
title_fullStr |
Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena |
title_full_unstemmed |
Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena |
title_sort |
Propuesta de un modelo de gestión para la docencia: experiencia de una universidad estatal chilena |
dc.creator.fl_str_mv |
Villegas Villegas, Francisco Javier Valderrama Hidalgo, Claudia |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Villegas Villegas, Francisco Javier Valderrama Hidalgo, Claudia |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Higher education; Effective teaching; Teaching management; Institutional policy. |
topic |
Higher education; Effective teaching; Teaching management; Institutional policy. Educación superior; Docencia efectiva; Gestión de la docencia; Política institucional. |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Educación superior; Docencia efectiva; Gestión de la docencia; Política institucional. |
description |
This article problematizes a relevant issue in higher education that understands teaching management as the ability to address the current requirements of university teaching activity in a professional context. To this end, and taking as reference the guidelines of a ministerial project, the proposal made in a Chilean state university is presented. According to the available information, teachers start a transition towards academic functions, taking into account the orientations of the three quality components: curricular management and teacher development, student's trajectory and teaching management and innovation. In the reference approach, the relationships between university teaching, curricular approach and teaching management are described. The methodological approach presents an idea of integration for the training activity through the problem to be solved and the procedure used, the achievements and lessons learned for teaching management. The experience demonstrates the results through a description of the proposal based on the two case examples. Based on these, the definition of innovation management and curricular quality assurance is discussed. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020-11-04 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T17:57:07Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T17:57:07Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5800 10.15332/2422409X.5800 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/40919 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5800 http://hdl.handle.net/11634/40919 |
identifier_str_mv |
10.15332/2422409X.5800 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5800/5958 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Hallazgos; Vol. 18 Núm. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 149-179 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Hallazgos; Vol. 18 No. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 149-179 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2422-409X 1794-3841 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá-Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786321103388672 |