El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividad

This paper aims to identify the incidence of language, and the link through it is established, in shaping educational subjects. For this, we proceed to interpret how social relationships shape the subjectivity and assess their relevance in the training process. The language in specific communicative...

Full description

Autores:
Acevedo Leal, Jairo
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35887
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1272
http://hdl.handle.net/11634/35887
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SantoToma2_3216afd8338838cac649ac7004ddb512
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35887
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Acevedo Leal, Jairo2021-09-24T13:03:49Z2021-09-24T13:03:49Z2015-01-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/127210.15332/erdi.v5i1.1272http://hdl.handle.net/11634/35887This paper aims to identify the incidence of language, and the link through it is established, in shaping educational subjects. For this, we proceed to interpret how social relationships shape the subjectivity and assess their relevance in the training process. The language in specific communicative situations, takes a pragmatic approach. Reading allows to interpret the life stories of a group of teachers, built on the research about thinking, being and doing that prefigures its existence. The investigation to say, the analyzed subjects, is methodologically done by using the contributions of discourse analysis, assuming the description, analysis and criticism as processes, typical of a discursive hermeneutics, that identify the subjective configuration in the school. The article concludes by pointing out the link the speech sets, as a determinant of the educational subject that inhabits school.El presente artículo se plantea como objetivo identificar la incidencia del lenguaje, y del vínculo que a través de él se establece, en la configuración de los sujetos educativos. Para esto se procede a interpretar cómo las relaciones sociales configuran la subjetividad y valoran su pertinencia en el proceso de formación. El lenguaje, en situaciones comunicativas concretas, asume un enfoque pragmático. Su lectura permite interpretar las historias de vida de un grupo de docentes, construidas a partir de la indagación sobre el pensar, el ser y el hacer que prefigura su existencia. La indagación metodológia de los sujetos analizados se hace al recurrir a los aportes del análisis del discurso, y asumir la descripción, el análisis y la crítica como procesos propios de una hermenéutica discursiva, que permiten identificar la configuración subjetiva en el espacio escolar. El artículo concluye señalando el vínculo que el discurso configura, como determinante del sujeto educativo que habita la escuela. application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1272/1034Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 5 Núm. 1 (2015); 77-922389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividadThe link: discursive configurator mechanism of subjectivityinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35887oai:repository.usta.edu.co:11634/358872023-07-14 16:28:50.842metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividad
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The link: discursive configurator mechanism of subjectivity
title El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividad
spellingShingle El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividad
title_short El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividad
title_full El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividad
title_fullStr El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividad
title_full_unstemmed El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividad
title_sort El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividad
dc.creator.fl_str_mv Acevedo Leal, Jairo
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Acevedo Leal, Jairo
description This paper aims to identify the incidence of language, and the link through it is established, in shaping educational subjects. For this, we proceed to interpret how social relationships shape the subjectivity and assess their relevance in the training process. The language in specific communicative situations, takes a pragmatic approach. Reading allows to interpret the life stories of a group of teachers, built on the research about thinking, being and doing that prefigures its existence. The investigation to say, the analyzed subjects, is methodologically done by using the contributions of discourse analysis, assuming the description, analysis and criticism as processes, typical of a discursive hermeneutics, that identify the subjective configuration in the school. The article concludes by pointing out the link the speech sets, as a determinant of the educational subject that inhabits school.
publishDate 2015
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2015-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:49Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:49Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1272
10.15332/erdi.v5i1.1272
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35887
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1272
http://hdl.handle.net/11634/35887
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v5i1.1272
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1272/1034
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 5 Núm. 1 (2015); 77-92
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786413166264321