El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividad
This paper aims to identify the incidence of language, and the link through it is established, in shaping educational subjects. For this, we proceed to interpret how social relationships shape the subjectivity and assess their relevance in the training process. The language in specific communicative...
- Autores:
-
Acevedo Leal, Jairo
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2015
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/35887
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1272
http://hdl.handle.net/11634/35887
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id |
SantoToma2_3216afd8338838cac649ac7004ddb512 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/35887 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Acevedo Leal, Jairo2021-09-24T13:03:49Z2021-09-24T13:03:49Z2015-01-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/127210.15332/erdi.v5i1.1272http://hdl.handle.net/11634/35887This paper aims to identify the incidence of language, and the link through it is established, in shaping educational subjects. For this, we proceed to interpret how social relationships shape the subjectivity and assess their relevance in the training process. The language in specific communicative situations, takes a pragmatic approach. Reading allows to interpret the life stories of a group of teachers, built on the research about thinking, being and doing that prefigures its existence. The investigation to say, the analyzed subjects, is methodologically done by using the contributions of discourse analysis, assuming the description, analysis and criticism as processes, typical of a discursive hermeneutics, that identify the subjective configuration in the school. The article concludes by pointing out the link the speech sets, as a determinant of the educational subject that inhabits school.El presente artículo se plantea como objetivo identificar la incidencia del lenguaje, y del vínculo que a través de él se establece, en la configuración de los sujetos educativos. Para esto se procede a interpretar cómo las relaciones sociales configuran la subjetividad y valoran su pertinencia en el proceso de formación. El lenguaje, en situaciones comunicativas concretas, asume un enfoque pragmático. Su lectura permite interpretar las historias de vida de un grupo de docentes, construidas a partir de la indagación sobre el pensar, el ser y el hacer que prefigura su existencia. La indagación metodológia de los sujetos analizados se hace al recurrir a los aportes del análisis del discurso, y asumir la descripción, el análisis y la crítica como procesos propios de una hermenéutica discursiva, que permiten identificar la configuración subjetiva en el espacio escolar. El artículo concluye señalando el vínculo que el discurso configura, como determinante del sujeto educativo que habita la escuela. application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1272/1034Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 5 Núm. 1 (2015); 77-922389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividadThe link: discursive configurator mechanism of subjectivityinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35887oai:repository.usta.edu.co:11634/358872023-07-14 16:28:50.842metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividad |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The link: discursive configurator mechanism of subjectivity |
title |
El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividad |
spellingShingle |
El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividad |
title_short |
El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividad |
title_full |
El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividad |
title_fullStr |
El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividad |
title_full_unstemmed |
El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividad |
title_sort |
El vínculo: mecanismo discursivo configurador de la subjetividad |
dc.creator.fl_str_mv |
Acevedo Leal, Jairo |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Acevedo Leal, Jairo |
description |
This paper aims to identify the incidence of language, and the link through it is established, in shaping educational subjects. For this, we proceed to interpret how social relationships shape the subjectivity and assess their relevance in the training process. The language in specific communicative situations, takes a pragmatic approach. Reading allows to interpret the life stories of a group of teachers, built on the research about thinking, being and doing that prefigures its existence. The investigation to say, the analyzed subjects, is methodologically done by using the contributions of discourse analysis, assuming the description, analysis and criticism as processes, typical of a discursive hermeneutics, that identify the subjective configuration in the school. The article concludes by pointing out the link the speech sets, as a determinant of the educational subject that inhabits school. |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2015-01-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:03:49Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:03:49Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1272 10.15332/erdi.v5i1.1272 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/35887 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1272 http://hdl.handle.net/11634/35887 |
identifier_str_mv |
10.15332/erdi.v5i1.1272 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1272/1034 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 5 Núm. 1 (2015); 77-92 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2389-9719 2256-151X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786413166264321 |