En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemia
The article analyzes some of the proposals that the international agencies most directly related to the educational sector have offered in order to face the situations created by the COVID-19 pandemic and to reactivate education in similar, or at least comparable, conditions to those before the pand...
- Autores:
-
Eslava Castañeda, Edgar Gustavo
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2022
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/43616
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7513
- Palabra clave:
- Learning losses
educational policies
pandemic
education sector
learning evaluation
Pérdidas de aprendizaje
políticas educativas
pandemia
sector educativo
evaluación de aprendizajes
- Rights
- License
- Derechos de autor 2022 Cuadernos de Filosofía Latinoamericana
id |
SantoToma2_2e9dd660aa5dc34c09aab0802cf0570e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/43616 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Eslava Castañeda, Edgar Gustavo2022-01-21https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/751310.15332/25005375.7513The article analyzes some of the proposals that the international agencies most directly related to the educational sector have offered in order to face the situations created by the COVID-19 pandemic and to reactivate education in similar, or at least comparable, conditions to those before the pandemic. From this analysis, connections are drawn between the educational, political, and economic agendas that frame the current responses in terms of measurements, assessments and investment of resources and time. In the closing, after solving some doubts and clarifying some decisions, distance is taken from the strategies suggested by multilateral organizations, they are seen from a perspective that emphasizes people and communities, rather than systems and data trade, in order to draw conclusions that allow to rethink the directions in which the actions should be aimed.El texto analiza algunas de las propuestas que las agencias internacionales más directamente relacionadas con el sector educativo han ofrecido a fin de afrontar las situaciones creadas por la pandemia de covid-19 y reactivar la educación en condiciones similares, o al menos comparables, a las que se encontraba antes de pandemia. A partir de ese análisis, se trazan conexiones entre las agendas educativas, políticas y económicas que enmarcan las respuestas actuales en términos de mediciones, evaluaciones e inversión de recursos y tiempos. Al cierre, despejadas algunas dudas y aclaradas algunas decisiones, se toma distancia frente a las estrategias sugeridas por los organismos multilaterales, y se les ve desde una perspectiva que hace énfasis en las personas y las comunidades, antes que en los sistemas y en el comercio de datos, para sacar conclusiones que permitan repensar las direcciones en las que las acciones han de apuntar.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7513/6952Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América LatinaCuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina2500-53750120-8462Derechos de autor 2022 Cuadernos de Filosofía Latinoamericanahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemiaIn search of the lost learning. An educational fable in times of pandemicinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Learning losseseducational policiespandemiceducation sectorlearning evaluationPérdidas de aprendizajepolíticas educativaspandemiasector educativoevaluación de aprendizajes11634/43616oai:repository.usta.edu.co:11634/436162023-07-14 16:09:55.664metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemia |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
In search of the lost learning. An educational fable in times of pandemic |
title |
En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemia |
spellingShingle |
En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemia Learning losses educational policies pandemic education sector learning evaluation Pérdidas de aprendizaje políticas educativas pandemia sector educativo evaluación de aprendizajes |
title_short |
En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemia |
title_full |
En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemia |
title_fullStr |
En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemia |
title_full_unstemmed |
En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemia |
title_sort |
En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemia |
dc.creator.fl_str_mv |
Eslava Castañeda, Edgar Gustavo |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Eslava Castañeda, Edgar Gustavo |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Learning losses educational policies pandemic education sector learning evaluation |
topic |
Learning losses educational policies pandemic education sector learning evaluation Pérdidas de aprendizaje políticas educativas pandemia sector educativo evaluación de aprendizajes |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Pérdidas de aprendizaje políticas educativas pandemia sector educativo evaluación de aprendizajes |
description |
The article analyzes some of the proposals that the international agencies most directly related to the educational sector have offered in order to face the situations created by the COVID-19 pandemic and to reactivate education in similar, or at least comparable, conditions to those before the pandemic. From this analysis, connections are drawn between the educational, political, and economic agendas that frame the current responses in terms of measurements, assessments and investment of resources and time. In the closing, after solving some doubts and clarifying some decisions, distance is taken from the strategies suggested by multilateral organizations, they are seen from a perspective that emphasizes people and communities, rather than systems and data trade, in order to draw conclusions that allow to rethink the directions in which the actions should be aimed. |
publishDate |
2022 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2022-01-21 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7513 10.15332/25005375.7513 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7513 |
identifier_str_mv |
10.15332/25005375.7513 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7513/6952 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2500-5375 0120-8462 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Cuadernos de Filosofía Latinoamericana |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Cuadernos de Filosofía Latinoamericana https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786376304623616 |