Nociones de justicia: percepciones de la infancia. Del dicho al hecho

The research presents the results obtained during the development of the project “Social notions about justice built by boys and girls from official schools in the Kennedy district of Bogota.” It highlights the social notions of justice built by children in these institutions so that teachers can re...

Full description

Autores:
Alarcón Sánchez, Gustavo Adolfo
Díaz Ossa, Solman Yamile
Martínez Rodríguez, Luis Alejandro
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/42389
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/5741
http://hdl.handle.net/11634/42389
Palabra clave:
general justice
social justice
social representations
conflict and justice
norms
justicia social
representaciones sociales
conflicto y justicia
normas
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SantoToma2_28aa7d0924813b2c94ed422cf3cd0fcb
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/42389
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Alarcón Sánchez, Gustavo AdolfoDíaz Ossa, Solman YamileMartínez Rodríguez, Luis Alejandro2022-01-19T15:35:08Z2022-01-19T15:35:08Z2020-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/574110.15332/19090528/5741http://hdl.handle.net/11634/42389The research presents the results obtained during the development of the project “Social notions about justice built by boys and girls from official schools in the Kennedy district of Bogota.” It highlights the social notions of justice built by children in these institutions so that teachers can reflect on the design of alternatives to handle school conflict. The methodological reference is qualitative, based on the interpretative method, which provides a view from the categories studied. The analysis show that the participants have an ideal world in which justice should be the argument that regulates the application of the norms seeking freedom, equity, and equality in every sense.La investigación presenta los resultados obtenidos durante el desarrollo del proyecto “Nociones sociales que sobre justicia construyen niños y niñas de colegios oficiales de la localidad de Kennedy en Bogotá D. C.”. Se pone de manifiesto las nociones sociales de justicia construidas por los niños de dichas instituciones para que los docentes puedan reflexionar en el diseño de alternativas de manejo del conflicto escolar. El referente metodológico es cualitativo, a partir del método interpretativo, que aporta una mirada desde las categorías trabajadas. Los análisis exponen que los participantes poseen un mundo ideal en el que la justicia debe ser el argumento que regule la aplicación de las normas buscando libertad, equidad e igualdad en todo sentido.application/pdfspaUniversity Santo Tomás, Bogotáhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/5741/5614Via Inveniendi Et Iudicandi; Vol. 15 Núm. 1 (2020); 41-70Via Inveniendi Et Iudicandi; Vol. 15 No. 1 (2020); 41-701909-0528Nociones de justicia: percepciones de la infancia. Del dicho al hechoNotions of justice: perceptions of childhood. From saying to doinginfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1general justicesocial justicesocial representationsconflict and justicenormsjusticia socialrepresentaciones socialesconflicto y justicianormashttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/42389oai:repository.usta.edu.co:11634/423892023-07-14 16:00:03.73metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Nociones de justicia: percepciones de la infancia. Del dicho al hecho
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Notions of justice: perceptions of childhood. From saying to doing
title Nociones de justicia: percepciones de la infancia. Del dicho al hecho
spellingShingle Nociones de justicia: percepciones de la infancia. Del dicho al hecho
general justice
social justice
social representations
conflict and justice
norms
justicia social
representaciones sociales
conflicto y justicia
normas
title_short Nociones de justicia: percepciones de la infancia. Del dicho al hecho
title_full Nociones de justicia: percepciones de la infancia. Del dicho al hecho
title_fullStr Nociones de justicia: percepciones de la infancia. Del dicho al hecho
title_full_unstemmed Nociones de justicia: percepciones de la infancia. Del dicho al hecho
title_sort Nociones de justicia: percepciones de la infancia. Del dicho al hecho
dc.creator.fl_str_mv Alarcón Sánchez, Gustavo Adolfo
Díaz Ossa, Solman Yamile
Martínez Rodríguez, Luis Alejandro
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Alarcón Sánchez, Gustavo Adolfo
Díaz Ossa, Solman Yamile
Martínez Rodríguez, Luis Alejandro
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv general justice
social justice
social representations
conflict and justice
norms
topic general justice
social justice
social representations
conflict and justice
norms
justicia social
representaciones sociales
conflicto y justicia
normas
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv justicia social
representaciones sociales
conflicto y justicia
normas
description The research presents the results obtained during the development of the project “Social notions about justice built by boys and girls from official schools in the Kennedy district of Bogota.” It highlights the social notions of justice built by children in these institutions so that teachers can reflect on the design of alternatives to handle school conflict. The methodological reference is qualitative, based on the interpretative method, which provides a view from the categories studied. The analysis show that the participants have an ideal world in which justice should be the argument that regulates the application of the norms seeking freedom, equity, and equality in every sense.
publishDate 2020
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2020-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-19T15:35:08Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-19T15:35:08Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/5741
10.15332/19090528/5741
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/42389
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/5741
http://hdl.handle.net/11634/42389
identifier_str_mv 10.15332/19090528/5741
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/5741/5614
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Via Inveniendi Et Iudicandi; Vol. 15 Núm. 1 (2020); 41-70
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Via Inveniendi Et Iudicandi; Vol. 15 No. 1 (2020); 41-70
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 1909-0528
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv University Santo Tomás, Bogotá
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786343157039104