FORMACIÓN DE SUJETOS DE DERECHO DESDE LA TEORÍA CRÍTICA Y ÁMBITO JURÍDICO

In the course of a conceptual synthesis article on training for the exercise of human rights developed from the perspective of critical theory and analysis of their support from some authors; the same as the product of an experience in which the incidence of power relations in the development of law...

Full description

Autores:
Sepúlveda-León, Yeison Fabián
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/5811
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1120
Palabra clave:
Human rights subjects of law
judgment
Constitutional Court power relations
participation
children
Derechos Humanos
sujetos de derecho
sentencia
Corte Constitucional relaciones de poder
participación
niñas
niños
sujets de droits de l’homme de droit
le jugement
les relations de pouvoir de la Cour constitutionnelle
la participation
les enfants
Rights
License
Derechos de autor 2016 Principia Iuris
id SantoToma2_2165b26b5a66a9ff06e80606d503ec0c
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/5811
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv FORMACIÓN DE SUJETOS DE DERECHO DESDE LA TEORÍA CRÍTICA Y ÁMBITO JURÍDICO
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv FORMATION OF SUBJECT OF LAW FROM CRITICISM AND SCOPE LEGAL THEORY
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv FORMATION DE L’OBJET DU DROIT DE CRITIQUE ET CHAMP D’APPLICATION THÉORIE JURIDIQUE
title FORMACIÓN DE SUJETOS DE DERECHO DESDE LA TEORÍA CRÍTICA Y ÁMBITO JURÍDICO
spellingShingle FORMACIÓN DE SUJETOS DE DERECHO DESDE LA TEORÍA CRÍTICA Y ÁMBITO JURÍDICO
Human rights subjects of law
judgment
Constitutional Court power relations
participation
children
Derechos Humanos
sujetos de derecho
sentencia
Corte Constitucional relaciones de poder
participación
niñas
niños
sujets de droits de l’homme de droit
le jugement
les relations de pouvoir de la Cour constitutionnelle
la participation
les enfants
title_short FORMACIÓN DE SUJETOS DE DERECHO DESDE LA TEORÍA CRÍTICA Y ÁMBITO JURÍDICO
title_full FORMACIÓN DE SUJETOS DE DERECHO DESDE LA TEORÍA CRÍTICA Y ÁMBITO JURÍDICO
title_fullStr FORMACIÓN DE SUJETOS DE DERECHO DESDE LA TEORÍA CRÍTICA Y ÁMBITO JURÍDICO
title_full_unstemmed FORMACIÓN DE SUJETOS DE DERECHO DESDE LA TEORÍA CRÍTICA Y ÁMBITO JURÍDICO
title_sort FORMACIÓN DE SUJETOS DE DERECHO DESDE LA TEORÍA CRÍTICA Y ÁMBITO JURÍDICO
dc.creator.fl_str_mv Sepúlveda-León, Yeison Fabián
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Sepúlveda-León, Yeison Fabián
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Human rights subjects of law
judgment
Constitutional Court power relations
participation
children
topic Human rights subjects of law
judgment
Constitutional Court power relations
participation
children
Derechos Humanos
sujetos de derecho
sentencia
Corte Constitucional relaciones de poder
participación
niñas
niños
sujets de droits de l’homme de droit
le jugement
les relations de pouvoir de la Cour constitutionnelle
la participation
les enfants
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Derechos Humanos
sujetos de derecho
sentencia
Corte Constitucional relaciones de poder
participación
niñas
niños
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv sujets de droits de l’homme de droit
le jugement
les relations de pouvoir de la Cour constitutionnelle
la participation
les enfants
description In the course of a conceptual synthesis article on training for the exercise of human rights developed from the perspective of critical theory and analysis of their support from some authors; the same as the product of an experience in which the incidence of power relations in the development of law is analyzed participation in children of Basic Education Primary. It contains the analysis of some statements that have failed with the intention of guaranteeing the right to education, due process, free development of personality of students who take the standard and legal instruments seeking the restitution of the right ; failures oriented processes to be followed against the different cases of school discipline.Article concepts defined by the Court with respect to the right to education, Student Handbook, due process, right to free development of personality relate. He concludes by emphasizing the importance of recognizing the human being as a subject of rights, developed under interpersonal relationships characterized by horizontality of power linking dialogue, participation and ultimately democracy.
publishDate 2016
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2016-01-01
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1120
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1120
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1120/1096
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Principia Iuris; Vol. 13 Núm. 25 (2016); 11-41
0124-2067
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Principia Iuris
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Principia Iuris
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunja
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786343891042304
spelling Sepúlveda-León, Yeison Fabián2016-01-01http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1120In the course of a conceptual synthesis article on training for the exercise of human rights developed from the perspective of critical theory and analysis of their support from some authors; the same as the product of an experience in which the incidence of power relations in the development of law is analyzed participation in children of Basic Education Primary. It contains the analysis of some statements that have failed with the intention of guaranteeing the right to education, due process, free development of personality of students who take the standard and legal instruments seeking the restitution of the right ; failures oriented processes to be followed against the different cases of school discipline.Article concepts defined by the Court with respect to the right to education, Student Handbook, due process, right to free development of personality relate. He concludes by emphasizing the importance of recognizing the human being as a subject of rights, developed under interpersonal relationships characterized by horizontality of power linking dialogue, participation and ultimately democracy.En el curso del artículo se  desarrolla una síntesis conceptual sobre la formación para el ejercicio de los Derechos Humanos desde la perspectiva de la teoría crítica y el análisis de su sustentación desde algunos autores; el mismo, como producto de una experiencia en la que se analiza la incidencia de las relaciones de poder en el desarrollo del derecho a la participación en niñas y niños de la Educación Básica Primaria, contiene el  análisis de algunas sentencias que han fallado con la intención de garantizar el derecho a la educación, el debido proceso, el libre desarrollo de la personalidad, de estudiantes que se acogen a la norma y a los instrumentos legales en busca de la restitución del derecho; los fallos orientan los procesos que se deben seguir frente a los distintos casos de disciplina escolar.En el artículo se relacionan conceptos definidos por la Corte respecto del derecho a la educación, Manual de Convivencia, debido proceso, derecho al libre desarrollo de la personalidad. Concluye enfatizando la importancia de reconocer al ser humano como un sujeto de derechos, desarrollado bajo relaciones interpersonales caracterizadas por la horizontalidad del poder que vincule el diálogo, la participación  y finalmente la democracia.Dans le cadre d’un article de synthèse conceptuelle sur la formation pour l’exercice des droits de l’homme mis au point dans la perspective de la théorie et de l’analyse de leur soutien de certains auteurs critiques; le même que le produit d’une expérience dans laquelle l’incidence des relations de pouvoir dans le développement du droit est analysé la participation des enfants de l’éducation de base primaire. Il contient l’analyse de certaines déclarations qui ont échoué avec l’intention de garantir le droit à l’éducation, une procédure régulière, libre développement de la personnalité des élèves qui prennent les instruments standard et juridiques qui cherchent la restitution du droit ; les défaillances des processus orientés à suivre contre les différents cas de discipline scolaire.Article concepts définis par la Cour en ce qui concerne le droit à l’éducation, Guide de l’étudiant, une procédure régulière, droit au développement libre de la personnalité se rapportent. Il conclut en soulignant l’importance de reconnaître l’être humain comme un sujet de droit, développé dans le cadre des relations interpersonnelles caractérisées par l’horizontalité du pouvoir relier le dialogue, la participation et, finalement, la démocratie.application/pdfspaUniversidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1120/1096Principia Iuris; Vol. 13 Núm. 25 (2016); 11-410124-2067Derechos de autor 2016 Principia Iurishttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2FORMACIÓN DE SUJETOS DE DERECHO DESDE LA TEORÍA CRÍTICA Y ÁMBITO JURÍDICOFORMATION OF SUBJECT OF LAW FROM CRITICISM AND SCOPE LEGAL THEORYFORMATION DE L’OBJET DU DROIT DE CRITIQUE ET CHAMP D’APPLICATION THÉORIE JURIDIQUEinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Human rights subjects of lawjudgmentConstitutional Court power relationsparticipationchildrenDerechos Humanossujetos de derechosentenciaCorte Constitucional relaciones de poderparticipaciónniñasniñossujets de droits de l’homme de droitle jugementles relations de pouvoir de la Cour constitutionnellela participationles enfants11634/5811oai:repository.usta.edu.co:11634/58112023-07-14 16:36:04.223metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co