La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantes
This academic reflection originates within the Master of Education from the University of Cauca, whose purpose is posed to develop a research process for this case helps build knowledge around three outstanding items: young people, imaginary and city. In this way, we will continue understanding the...
- Autores:
-
Velasco Chávez, Harold Humberto
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2014
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/35864
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/547
http://hdl.handle.net/11634/35864
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id |
SantoToma2_1f999e16230208ab8937c11f4bb403fe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/35864 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Velasco Chávez, Harold Humberto2021-09-24T13:03:44Z2021-09-24T13:03:44Z2014-01-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/54710.15332/erdi.v4i1.547http://hdl.handle.net/11634/35864This academic reflection originates within the Master of Education from the University of Cauca, whose purpose is posed to develop a research process for this case helps build knowledge around three outstanding items: young people, imaginary and city. In this way, we will continue understanding the dynamics in which the pedagogical praxis and contextual and subjective reality of individuals that we face every day in our daily life. A theoretical review of the above categories has been carried out. Therefore, the methodological approach was made from a quality perspective, based on a life history methodology that allowed a first interpretation of reality and of the surrounding elements, building patterns of meaning from the “arts of making” proposed by Michel De Certeau into two categories the “strategy” and “tactics”, finding out some elements related to the freedom of living in coexistence with an internal dispute between the culture of migrants and the novelty elements of the city, a situation that makes them susceptible to be transformed during the investigative process that took place in a neighborhood called Bellohorizonte in Popayan, with some young people who have migrated to it.El presente artículo de reflexión se origina en el seno de la Maestría en Educación de la Universidad del Cauca, cuya finalidad está planteada en desarrollar un proceso investigativo que para este caso ayude a la construcción de conocimiento alrededor de tres grandes unidades: jóvenes, imaginarios y ciudad, para así continuar comprendiendo las dinámicas en las que se mueve la praxis pedagógica y la realidad contextual y subjetiva de los individuos con los que día a día nos enfrentamos dentro de nuestro quehacer. Se realizó una revisión teórica de las categorías mencionadas. Por ello, el acercamiento metodológico se hizo desde una perspectiva cualitativa, edificada en una metodología de historia de vida que permitió una primera interpretación de la realidad y de los elementos circundantes, que construyen entramados de significaciones desde las “artes de hacer” propuestas por Michel De Certeau en dos categorías la “estrategia” y la “táctica”. Los resultados obtenidos giran en torno al hallazgo elementos relacionados con la libertad de vivir en connivencia con una disputa interna entre lo propio del migrante y lo novedoso de la urbe, situación que los hace susceptibles a ser transformados, durante el proceso investigativo que se llevó a cabo en el barrio Bellohorizonte de la ciudad de Popayán, con algunos jóvenes que han migrado a ella.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/547/442Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 4 Núm. 1 (2014); 31-482389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantesThe city of Popayan, Colombia, from the imaginary of young migrantsinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35864oai:repository.usta.edu.co:11634/358642023-07-14 16:28:49.667metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantes |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The city of Popayan, Colombia, from the imaginary of young migrants |
title |
La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantes |
spellingShingle |
La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantes |
title_short |
La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantes |
title_full |
La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantes |
title_fullStr |
La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantes |
title_full_unstemmed |
La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantes |
title_sort |
La ciudad de Popayán Colombia desde los imaginarios de los jóvenes migrantes |
dc.creator.fl_str_mv |
Velasco Chávez, Harold Humberto |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Velasco Chávez, Harold Humberto |
description |
This academic reflection originates within the Master of Education from the University of Cauca, whose purpose is posed to develop a research process for this case helps build knowledge around three outstanding items: young people, imaginary and city. In this way, we will continue understanding the dynamics in which the pedagogical praxis and contextual and subjective reality of individuals that we face every day in our daily life. A theoretical review of the above categories has been carried out. Therefore, the methodological approach was made from a quality perspective, based on a life history methodology that allowed a first interpretation of reality and of the surrounding elements, building patterns of meaning from the “arts of making” proposed by Michel De Certeau into two categories the “strategy” and “tactics”, finding out some elements related to the freedom of living in coexistence with an internal dispute between the culture of migrants and the novelty elements of the city, a situation that makes them susceptible to be transformed during the investigative process that took place in a neighborhood called Bellohorizonte in Popayan, with some young people who have migrated to it. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2014-01-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:03:44Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:03:44Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/547 10.15332/erdi.v4i1.547 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/35864 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/547 http://hdl.handle.net/11634/35864 |
identifier_str_mv |
10.15332/erdi.v4i1.547 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/547/442 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 4 Núm. 1 (2014); 31-48 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2389-9719 2256-151X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786368106856448 |