Impacto del bienestar universitario en los programas de pregrado y posgrado en la Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga, Colombia entre 2009-2014

The present article is the result of a documentary research centered in the analysis of institutional sources, on the report that the academic pairs of the Ministry of Education in Colombia when they visited the University Santo Tomás between the years 2009-2014, with the purpose, Renew the accredit...

Full description

Autores:
García Serrano, Saúl Ernesto
Rodríguez, Denix Alberto
Cabeza Herrera, Oscar Javier
Flye Quintero, Paulina
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/37557
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/1749
http://hdl.handle.net/11634/37557
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Revista Temas
id SantoToma2_1f2b75bc48c2932576939d9df57cce42
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/37557
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Impacto del bienestar universitario en los programas de pregrado y posgrado en la Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga, Colombia entre 2009-2014
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Impact of university welfare in the pregrant and postgraduate programs at the Universidad Santo Tomás de Bucaramanga-Colombia during the years 2009-2014
title Impacto del bienestar universitario en los programas de pregrado y posgrado en la Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga, Colombia entre 2009-2014
spellingShingle Impacto del bienestar universitario en los programas de pregrado y posgrado en la Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga, Colombia entre 2009-2014
title_short Impacto del bienestar universitario en los programas de pregrado y posgrado en la Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga, Colombia entre 2009-2014
title_full Impacto del bienestar universitario en los programas de pregrado y posgrado en la Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga, Colombia entre 2009-2014
title_fullStr Impacto del bienestar universitario en los programas de pregrado y posgrado en la Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga, Colombia entre 2009-2014
title_full_unstemmed Impacto del bienestar universitario en los programas de pregrado y posgrado en la Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga, Colombia entre 2009-2014
title_sort Impacto del bienestar universitario en los programas de pregrado y posgrado en la Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga, Colombia entre 2009-2014
dc.creator.fl_str_mv García Serrano, Saúl Ernesto
Rodríguez, Denix Alberto
Cabeza Herrera, Oscar Javier
Flye Quintero, Paulina
dc.contributor.author.none.fl_str_mv García Serrano, Saúl Ernesto
Rodríguez, Denix Alberto
Cabeza Herrera, Oscar Javier
Flye Quintero, Paulina
description The present article is the result of a documentary research centered in the analysis of institutional sources, on the report that the academic pairs of the Ministry of Education in Colombia when they visited the University Santo Tomás between the years 2009-2014, with the purpose, Renew the accredited programs of High Quality and the Qualified Registry. The study seeks to analyze the impact of the welfare factor when the institution was visited, since quality standards in higher education within the framework of university management, involve and increasingly emphasize the role of university welfare in terms of inclusion, coverage, Retention, satisfaction and social policies within an educational anthropology: the welfare of the community. Following a methodology of qualitative character when studying documentary sources in fifteen undergraduate courses and twenty-eight graduate programs; Among other things, the strengths of the impact of Welfare with its Retention and Academic Sustainability program (PAAI); the investigation; The program Moves USTA, the Educational Circle of Prevention and Integral Promotion (CEPI) project; Scholarship plan, support to teachers and undergraduate students to advance specializations, praise the management of the Department of Welfare in relation to the Institutional Education Project and higher education policies The academic peer report shows suggestions that are transcribed in the study, but the impact of the welfare factor is higher as confirmed by the reading of the sources.
publishDate 2017
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2017-11-03
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-28T12:50:34Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-28T12:50:34Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/1749
10.15332/rt.v0i11.1749
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/37557
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/1749
http://hdl.handle.net/11634/37557
identifier_str_mv 10.15332/rt.v0i11.1749
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/1749/1339
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Revista Temas; Núm. 11 (2017); 93-107
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2422-4073
1692-6226
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Revista Temas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Revista Temas
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786328398331904
spelling García Serrano, Saúl ErnestoRodríguez, Denix AlbertoCabeza Herrera, Oscar JavierFlye Quintero, Paulina2021-09-28T12:50:34Z2021-09-28T12:50:34Z2017-11-03http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/174910.15332/rt.v0i11.1749http://hdl.handle.net/11634/37557The present article is the result of a documentary research centered in the analysis of institutional sources, on the report that the academic pairs of the Ministry of Education in Colombia when they visited the University Santo Tomás between the years 2009-2014, with the purpose, Renew the accredited programs of High Quality and the Qualified Registry. The study seeks to analyze the impact of the welfare factor when the institution was visited, since quality standards in higher education within the framework of university management, involve and increasingly emphasize the role of university welfare in terms of inclusion, coverage, Retention, satisfaction and social policies within an educational anthropology: the welfare of the community. Following a methodology of qualitative character when studying documentary sources in fifteen undergraduate courses and twenty-eight graduate programs; Among other things, the strengths of the impact of Welfare with its Retention and Academic Sustainability program (PAAI); the investigation; The program Moves USTA, the Educational Circle of Prevention and Integral Promotion (CEPI) project; Scholarship plan, support to teachers and undergraduate students to advance specializations, praise the management of the Department of Welfare in relation to the Institutional Education Project and higher education policies The academic peer report shows suggestions that are transcribed in the study, but the impact of the welfare factor is higher as confirmed by the reading of the sources.El presente artículo es el resultado de una investigación documental centrada en el análisis de fuentes institucionales, sobre el informe que dieron los pares académicos del Ministerio de Educación en Colombia cuando visitaron la Universidad Santo Tomás entre los años 2009-2014, con el fin de renovar los programas acreditados de Alta Calidad y el Registro Calificado.El estudio busca analizar el impacto del factor bienestar cuando se visitó dicha institución, pues los estándares de calidad en la educación superior en el marco de la gestión universitaria, involucran y realzan cada vez más el rol del bienestar universitario en función de resultados de inclusión, cobertura, retención, satisfacción y políticas sociales dentro de una antropología educativa: el bienestar de la comunidad.Siguiendo una metodología de carácter cualitativo al estudiar las fuentes documentales en 15 carreras de pregrado y 28 programas de posgrado; se constata, entre otras, las fortalezas del impacto de bienestar con su Programa de Retención y Sostenibilidad Académica (PAAI); la investigación; el programa Mueve USTA, el proyecto Círculo Educativo de Prevención y Promoción Integral (CEPI); plan de becas, apoyos a los profesores y estudiantes de pregrado para que adelanten especializaciones, elogio a la gestión del Departamento de Bienestar con relación al Proyecto Educativo Institucional y las políticas de educación superior.El informe de los pares académicos deja ver sugerencias, las cuales se trascriben en el estudio, pero el impacto del factor bienestar es superior, como lo confirma la lectura de las fuentes.application/pdfspaUniversidad Santo Tomáshttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/1749/1339Revista Temas; Núm. 11 (2017); 93-1072422-40731692-6226Derechos de autor 2017 Revista Temashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Impacto del bienestar universitario en los programas de pregrado y posgrado en la Universidad Santo Tomás Seccional Bucaramanga, Colombia entre 2009-2014Impact of university welfare in the pregrant and postgraduate programs at the Universidad Santo Tomás de Bucaramanga-Colombia during the years 2009-2014info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/37557oai:repository.usta.edu.co:11634/375572023-07-14 16:28:42.231metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co