Del ser para la muerte al ser contra la muerte. Una reconsideración del vitalismo hiperbólico de Emmanuel Lévinas

We start whith a critical review of the canonical interpretation of the Platonic theme of caring for the one’s own death as a condition typical of the philosopher: the Phaedo does not propose something like a “preparation for death”, but rather an intensely reflective soul resistance against the nat...

Full description

Autores:
Peñalver Gómez, Patricio
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2010
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/39656
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/672
http://hdl.handle.net/11634/39656
Palabra clave:
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SantoToma2_1d6dfaa3fee325a378064f363af93bd4
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/39656
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Peñalver Gómez, Patricio2022-01-18T16:11:51Z2022-01-18T16:11:51Z2010-07-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/67210.15332/s0120-8462.2010.0103.02http://hdl.handle.net/11634/39656We start whith a critical review of the canonical interpretation of the Platonic theme of caring for the one’s own death as a condition typical of the philosopher: the Phaedo does not propose something like a “preparation for death”, but rather an intensely reflective soul resistance against the natural process of death. We understand that the heterologicphenomenology of Lévinas enables to formalize this hyperbolic vitalism Platonic roots through the category of “being against the death” in systematic controversy with Heidegger famous “being for death” from Lévinas allows a philosophical understanding of the natural “fear of death” of all living things: the permanent “stalling” in the last hour gives time and opportunity to a desire of the Other, unthinkable though in the coordinates of Heidegger’s Existential solipsism.Keywords: “Being toward death”, “be against thedeath”, “postponement”.Partimos de una revisión crítica de la interpretación canónica del tema platónico del cuidado de la muerte propia como condición típica del filósofo: el Fedón no propone algo así como una “preparación a la muerte”, sino más bien una resistencia intensamente reflexiva del alma frente al proceso natural de la muerte. Entendemos que la fenomenología heterológica de Lévinas permite formalizar este vitalismo hiperbólico de raíz platónica a través de la categoría del “ser contra la muerte”, en sistemática polémica con el famoso “ser para la muerte” de Heidegger. Lévinas permite una comprensión filosófica del natural “miedo a la muerte” de todo ser vivo: el permanente “aplazamiento” de la última hora da tiempo y posibilidad a un Deseo del Otro, impensable en cambio en las coordenadas delsolipsismo existenciario heideggeriano.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/672/951Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 31 Núm. 103 (2010); 29-46Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 31 No. 103 (2010); 29-462500-53750120-8462Del ser para la muerte al ser contra la muerte. Una reconsideración del vitalismo hiperbólico de Emmanuel LévinasFROM bEING TO DEATH THROUGH bEING AGAINST DEATH. A REVIEW OF EMMANUEL LéVINAS’S HIPERbOLIC VITALISMinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/39656oai:repository.usta.edu.co:11634/396562023-07-14 16:09:37.366metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Del ser para la muerte al ser contra la muerte. Una reconsideración del vitalismo hiperbólico de Emmanuel Lévinas
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv FROM bEING TO DEATH THROUGH bEING AGAINST DEATH. A REVIEW OF EMMANUEL LéVINAS’S HIPERbOLIC VITALISM
title Del ser para la muerte al ser contra la muerte. Una reconsideración del vitalismo hiperbólico de Emmanuel Lévinas
spellingShingle Del ser para la muerte al ser contra la muerte. Una reconsideración del vitalismo hiperbólico de Emmanuel Lévinas
title_short Del ser para la muerte al ser contra la muerte. Una reconsideración del vitalismo hiperbólico de Emmanuel Lévinas
title_full Del ser para la muerte al ser contra la muerte. Una reconsideración del vitalismo hiperbólico de Emmanuel Lévinas
title_fullStr Del ser para la muerte al ser contra la muerte. Una reconsideración del vitalismo hiperbólico de Emmanuel Lévinas
title_full_unstemmed Del ser para la muerte al ser contra la muerte. Una reconsideración del vitalismo hiperbólico de Emmanuel Lévinas
title_sort Del ser para la muerte al ser contra la muerte. Una reconsideración del vitalismo hiperbólico de Emmanuel Lévinas
dc.creator.fl_str_mv Peñalver Gómez, Patricio
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Peñalver Gómez, Patricio
description We start whith a critical review of the canonical interpretation of the Platonic theme of caring for the one’s own death as a condition typical of the philosopher: the Phaedo does not propose something like a “preparation for death”, but rather an intensely reflective soul resistance against the natural process of death. We understand that the heterologicphenomenology of Lévinas enables to formalize this hyperbolic vitalism Platonic roots through the category of “being against the death” in systematic controversy with Heidegger famous “being for death” from Lévinas allows a philosophical understanding of the natural “fear of death” of all living things: the permanent “stalling” in the last hour gives time and opportunity to a desire of the Other, unthinkable though in the coordinates of Heidegger’s Existential solipsism.Keywords: “Being toward death”, “be against thedeath”, “postponement”.
publishDate 2010
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2010-07-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:11:51Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:11:51Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/672
10.15332/s0120-8462.2010.0103.02
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/39656
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/672
http://hdl.handle.net/11634/39656
identifier_str_mv 10.15332/s0120-8462.2010.0103.02
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/672/951
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 31 Núm. 103 (2010); 29-46
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 31 No. 103 (2010); 29-46
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-5375
0120-8462
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786345889628160