La Formación de Emprendedores Sociales desde Algunos Programas de Contaduría Pública

Social entrepreneurship is based on initiatives that promote sustainable solutions while benefiting marginal sectors of society; In this order of ideas, this article aims to describe the contribution of public universities in the training of professionals with social commitment, emphasizing in the a...

Full description

Autores:
Castellanos Baquero, Yenny Paola
Rivas Hernández, Juan Sebastián
Gálvez Saboga, Jeane Fernanda
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/17347
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1696
Palabra clave:
Entrepreneurship
Social
Innovation
University
Sustainability
emprendimiento
social
innovación
universidad
sostenibilidad
entrepreneuriat
social
innovation
université
durabilité
Empreendedorismo
Social
Inovação
Universidade
Sustentabilidade
Rights
License
Derechos de autor 2019 In Vestigium Ire
id SantoToma2_1ceb6b706eef616b3fd3ff75b46e579c
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/17347
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv La Formación de Emprendedores Sociales desde Algunos Programas de Contaduría Pública
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The Training of Social Entrepreneurs from some Public Accounting Programs
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv La formation d'entrepreneurs sociaux à partir de certains programmes de Comptabilité Publique.
dc.title.alternative.por.fl_str_mv A formação de empreendedores sociais partindo de alguns programas de contabilidade pública
title La Formación de Emprendedores Sociales desde Algunos Programas de Contaduría Pública
spellingShingle La Formación de Emprendedores Sociales desde Algunos Programas de Contaduría Pública
Entrepreneurship
Social
Innovation
University
Sustainability
emprendimiento
social
innovación
universidad
sostenibilidad
entrepreneuriat
social
innovation
université
durabilité
Empreendedorismo
Social
Inovação
Universidade
Sustentabilidade
title_short La Formación de Emprendedores Sociales desde Algunos Programas de Contaduría Pública
title_full La Formación de Emprendedores Sociales desde Algunos Programas de Contaduría Pública
title_fullStr La Formación de Emprendedores Sociales desde Algunos Programas de Contaduría Pública
title_full_unstemmed La Formación de Emprendedores Sociales desde Algunos Programas de Contaduría Pública
title_sort La Formación de Emprendedores Sociales desde Algunos Programas de Contaduría Pública
dc.creator.fl_str_mv Castellanos Baquero, Yenny Paola
Rivas Hernández, Juan Sebastián
Gálvez Saboga, Jeane Fernanda
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Castellanos Baquero, Yenny Paola
Rivas Hernández, Juan Sebastián
Gálvez Saboga, Jeane Fernanda
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Entrepreneurship
Social
Innovation
University
Sustainability
topic Entrepreneurship
Social
Innovation
University
Sustainability
emprendimiento
social
innovación
universidad
sostenibilidad
entrepreneuriat
social
innovation
université
durabilité
Empreendedorismo
Social
Inovação
Universidade
Sustentabilidade
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv emprendimiento
social
innovación
universidad
sostenibilidad
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv entrepreneuriat
social
innovation
université
durabilité
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv Empreendedorismo
Social
Inovação
Universidade
Sustentabilidade
description Social entrepreneurship is based on initiatives that promote sustainable solutions while benefiting marginal sectors of society; In this order of ideas, this article aims to describe the contribution of public universities in the training of professionals with social commitment, emphasizing in the actions executed from public accounting programs to encourage the emergence of ideas that generate a significant change. In this way, the research started from a documentary review through which social entrepreneurship was contextualized at a national level based on data issued by the global competitiveness index and the national and departmental development plans. Likewise, the profile of the social entrepreneur was analyzed in comparison with the entry and exit profiles of the public accounting students, for which three public universities and a private university of the department of Cundinamarca and Bogotá DC were taken as examples, in which the academic program in question was offered, which allowed grouping the competences that allow the Public Accountant to undertake socially by identifying the degree of compliance of each university regarding each competence.
publishDate 2019
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2019-04-01
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1696
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1696
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1696/1544
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv In Vestigium Ire; Vol. 12 Núm. 1 (2018); 165-185
2422-2151
2011-9836
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2019 In Vestigium Ire
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 In Vestigium Ire
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás Tunja
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786392825987072
spelling Castellanos Baquero, Yenny PaolaRivas Hernández, Juan SebastiánGálvez Saboga, Jeane Fernanda2019-04-01http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1696Social entrepreneurship is based on initiatives that promote sustainable solutions while benefiting marginal sectors of society; In this order of ideas, this article aims to describe the contribution of public universities in the training of professionals with social commitment, emphasizing in the actions executed from public accounting programs to encourage the emergence of ideas that generate a significant change. In this way, the research started from a documentary review through which social entrepreneurship was contextualized at a national level based on data issued by the global competitiveness index and the national and departmental development plans. Likewise, the profile of the social entrepreneur was analyzed in comparison with the entry and exit profiles of the public accounting students, for which three public universities and a private university of the department of Cundinamarca and Bogotá DC were taken as examples, in which the academic program in question was offered, which allowed grouping the competences that allow the Public Accountant to undertake socially by identifying the degree of compliance of each university regarding each competence.El emprendimiento social se constituye a partir de iniciativas que promueven soluciones sostenibles al tiempo que benefician sectores marginados de la sociedad; en este orden de ideas el presente artículo pretende describir el aporte de las universidades públicas en la formación de profesionales con compromiso social haciendo hincapié en las acciones que se ejecutan desde los programas de contaduría pública para incentivar el surgimiento de ideas que generen un cambio significativo. De esta manera, la investigación partió de una revisión documental mediante la cual se contextualizó el emprendimiento social a nivel nacional con base en datos emitidos por el índice global de competitividad y los planes de desarrollo nacional y departamental. De igual forma, se analizó el perfil del emprendedor social en comparación con los perfiles de entrada y salida de los estudiantes de contaduría pública para lo cual se tomó como muestra tres universidades públicas y una universidad privada del departamento de Cundinamarca y Bogotá D. C. en las cuales se oferta e l programa académico en cuestión, lo que permitió agrupar las competencias que le permiten al Contador Público emprender socialmente identificando el grado de cumplimiento de cada universidad respecto a cada competencia.partir des initiatives qui promeuvent des solutions durables, au même temps qui bénéficient aux secteurs marginaux de la société, de cette manière, cet article vise à décrire la contribution des universités publiques à la formation de professionnels ayant un engagement social, mettant l'accent sur les actions exécutées à partir de programmes de comptabilité publique afin de favoriser l'émergence d'idées qui génèrentm un changement significatif. De cette manière, la recherche a démarré à partir d'une révision documentaire qui a permis de contextualiser l'entrepreneuriat social au niveau national, à partir de données issues de l'indice de compétitivité globale et des plans de développement nationaux et départementaux. De même, le profil de l'entrepreneur social a été analysé par rapport aux profils d'entrée et de sortie des étudiants en comptabilité publique. Pour ce faire, trois universités publiques et une université privée du département de Cundinamarca et de Bogotá DC où le programme de comptabilité est offert, ont été prises comme échantillon, ce qui a permis de regrouper les compétences qui permettent au comptable publique de s'exercer socialement, en identifiant le degré de conformité de chaque université par rapport à chacune des compétences.O empreendedorismo social baseia-se em iniciativas que promovem soluções sustentáveis, ao tempo que beneficiam os setores marginais da sociedade; Nesta ordem de ideias, este artigo tem Como objetivo descrever a contribuição das universidades públicas na formação de profissionais com compromisso social, enfatizando as ações que são executadas a partir de programas de contabilidade pública para incentivar o surgimento de ideias que geram uma mudança significativa. Dessa forma, a pesquisa partiu de uma revisão documental, através da qual o empreendedorismo socialera contextualizado em nível nacional, com base em dados emitidos pelos índices de competitividade global e pelos planos de desenvolvimento nacional e departamental. Da mesma forma, o perfil do empreendedor social foi analisado em comparação com os perfs de entrada e saída dos estudantes de contabilidade pública, para os quais, três universidades públicas e uma universidade privada do departamento de Cundinamarca e Bogotá DC foram tomadas como exemplos, levando em conta que o programa acadêmico em questão é oferecido, o que permitiu agrupar as competências que permitem ao Contador Público realizara identificação social do grau de cumprimento de cada universidade com relação a cada competência.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1696/1544In Vestigium Ire; Vol. 12 Núm. 1 (2018); 165-1852422-21512011-9836Derechos de autor 2019 In Vestigium Irehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2La Formación de Emprendedores Sociales desde Algunos Programas de Contaduría PúblicaThe Training of Social Entrepreneurs from some Public Accounting ProgramsLa formation d'entrepreneurs sociaux à partir de certains programmes de Comptabilité Publique.A formação de empreendedores sociais partindo de alguns programas de contabilidade públicainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1EntrepreneurshipSocialInnovationUniversitySustainabilityemprendimientosocialinnovaciónuniversidadsostenibilidadentrepreneuriatsocialinnovationuniversitédurabilitéEmpreendedorismoSocialInovaçãoUniversidadeSustentabilidade11634/17347oai:repository.usta.edu.co:11634/173472023-07-14 16:37:59.034metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co