La transdisciplinariedad como eje transversal de la docencia universitaria: un constructo transmetodológico contrarresistencia

Rhizomatic research from deconstruction as a transmethod supports transdisciplinarity as a transversal axis of university teaching, a counter-resistance transmethodological construct, as a complex research objective. It is deconstructed by insubordinating the disciplines in universities to question...

Full description

Autores:
Rodriguez, Milagros Elena
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/39346
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6333
http://hdl.handle.net/11634/39346
Palabra clave:
transdisciplinariedad
docencia universitaria
contraresistencia
decolonialidad planetaria
Rights
License
Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomás
id SantoToma2_16029f97cacf1e3ede9ad1d7d8a24020
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/39346
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Rodriguez, Milagros Elena2022-01-18T15:59:50Z2022-01-18T15:59:50Z2021-07-23https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/633310.15332/21459169.6333http://hdl.handle.net/11634/39346Rhizomatic research from deconstruction as a transmethod supports transdisciplinarity as a transversal axis of university teaching, a counter-resistance transmethodological construct, as a complex research objective. It is deconstructed by insubordinating the disciplines in universities to question the individual object in teaching-research and, then, in a hopeful reconstruction, we will mainstream the transdisciplinarity in university teaching that lies in a transcomplex decolonial education, deeply inclusive that attends to complex processes of the human being and his shaping as a citizen of the world in a planetary decoloniality, which favors transmethodologies with transmethods that make complex the methods, such as critical transdisciplinary research and complex participatory action research. La investigación rizomática desde la deconstrucción como transmétodo sustenta la transdisciplinariedad como eje transversal de la docencia universitaria, un constructo transmetodológico contrarresistencia, como objetivo complejo de investigación. Se deconstruye insubordinando las disciplinas en las universidades para interpelar al sujeto objeto en la docencia-investigación y, luego, en una reconstrucción esperanzadora, vamos a transversalizar la transdisciplinariedad en la docencia universitaria que anida una educación decolonial transcompleja, profundamente inclusiva que atiende a procesos complejos del ser humano y su conformación como ciudadano del mundo en una decolonialidad planetaria; la cual propende transmetodologías con transmétodos que complejizan los métodos, como la investigación transdisciplinar critica y la investigación acción participativa compleja.  application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6333/6344Análisis; Vol. 53 Núm. 99 (2021): Los horizontes del Hip HopAnalisis; Vol. 53 No. 99 (2021): The horizons of Hip HopAnalisis; v. 53 n. 99 (2021): Los horizontes del Hip Hop2145-91690120-8454Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomáshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2La transdisciplinariedad como eje transversal de la docencia universitaria: un constructo transmetodológico contrarresistenciainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1transdisciplinariedaddocencia universitariacontraresistenciadecolonialidad planetaria11634/39346oai:repository.usta.edu.co:11634/393462023-07-14 16:08:35.76metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv La transdisciplinariedad como eje transversal de la docencia universitaria: un constructo transmetodológico contrarresistencia
title La transdisciplinariedad como eje transversal de la docencia universitaria: un constructo transmetodológico contrarresistencia
spellingShingle La transdisciplinariedad como eje transversal de la docencia universitaria: un constructo transmetodológico contrarresistencia
transdisciplinariedad
docencia universitaria
contraresistencia
decolonialidad planetaria
title_short La transdisciplinariedad como eje transversal de la docencia universitaria: un constructo transmetodológico contrarresistencia
title_full La transdisciplinariedad como eje transversal de la docencia universitaria: un constructo transmetodológico contrarresistencia
title_fullStr La transdisciplinariedad como eje transversal de la docencia universitaria: un constructo transmetodológico contrarresistencia
title_full_unstemmed La transdisciplinariedad como eje transversal de la docencia universitaria: un constructo transmetodológico contrarresistencia
title_sort La transdisciplinariedad como eje transversal de la docencia universitaria: un constructo transmetodológico contrarresistencia
dc.creator.fl_str_mv Rodriguez, Milagros Elena
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Rodriguez, Milagros Elena
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv transdisciplinariedad
docencia universitaria
contraresistencia
decolonialidad planetaria
topic transdisciplinariedad
docencia universitaria
contraresistencia
decolonialidad planetaria
description Rhizomatic research from deconstruction as a transmethod supports transdisciplinarity as a transversal axis of university teaching, a counter-resistance transmethodological construct, as a complex research objective. It is deconstructed by insubordinating the disciplines in universities to question the individual object in teaching-research and, then, in a hopeful reconstruction, we will mainstream the transdisciplinarity in university teaching that lies in a transcomplex decolonial education, deeply inclusive that attends to complex processes of the human being and his shaping as a citizen of the world in a planetary decoloniality, which favors transmethodologies with transmethods that make complex the methods, such as critical transdisciplinary research and complex participatory action research. 
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-07-23
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T15:59:50Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T15:59:50Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6333
10.15332/21459169.6333
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/39346
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6333
http://hdl.handle.net/11634/39346
identifier_str_mv 10.15332/21459169.6333
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6333/6344
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Análisis; Vol. 53 Núm. 99 (2021): Los horizontes del Hip Hop
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Analisis; Vol. 53 No. 99 (2021): The horizons of Hip Hop
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv Analisis; v. 53 n. 99 (2021): Los horizontes del Hip Hop
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2145-9169
0120-8454
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomás
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomás
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786346000777216