El buen humor como virtud en la práctica docente
Objective and textual typology. The “Ethics and leadership” course, part of the curriculum of the PhD in Education, gives origin to the concern for analyzing the relationship between good humor –a moral virtue, treated by Aristotle- and teaching. Due to the positive association between good humor an...
- Autores:
-
Rodríguez Guardado, María del Socorro
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/35942
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2004
http://hdl.handle.net/11634/35942
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2018 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id |
SantoToma2_072f476baa75cab8350402a547a57c3d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/35942 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
El buen humor como virtud en la práctica docente |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Good humor as a virtue in teaching practice |
title |
El buen humor como virtud en la práctica docente |
spellingShingle |
El buen humor como virtud en la práctica docente |
title_short |
El buen humor como virtud en la práctica docente |
title_full |
El buen humor como virtud en la práctica docente |
title_fullStr |
El buen humor como virtud en la práctica docente |
title_full_unstemmed |
El buen humor como virtud en la práctica docente |
title_sort |
El buen humor como virtud en la práctica docente |
dc.creator.fl_str_mv |
Rodríguez Guardado, María del Socorro |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Rodríguez Guardado, María del Socorro |
description |
Objective and textual typology. The “Ethics and leadership” course, part of the curriculum of the PhD in Education, gives origin to the concern for analyzing the relationship between good humor –a moral virtue, treated by Aristotle- and teaching. Due to the positive association between good humor and learning –as evidenced by research- the objective of this article shows a reflection on the importance of this virtue in educational practice.Methodology. From a hermeneutic-dialectic vision, we seek to explain the meaning of good humor in the classroom and the importance of positive ethics of humor to promote both moral and intellectual virtues. Several studies presented by Jáuregui and Fernández (2009), Perandones, Lledó and Herrera (2013), Morreall (2010, 2014) and Siruana (2013) have linked sense of humor to the reduction of anxiety, to positive mood and as a promoter of other virtues, which has given guidelines to ensure that humor should be an integral part of any educational methodology.One of the basic functions of good humor is to be a form of social communication and to be connected to the code of social culture. Further investigation of this virtue in the classroom can strengthen motivation and promote a climate of harmony and cooperation.Results. Humor in teaching practice requires good judgment, many hours of work and experience. Research has shown the positive value of good humor associating it with the strengthening of intrapersonal and interpersonal relationships and as an engine for the development and consolidation of other virtues, which shows that there can be no education without ethics and that man is humanized through the virtues. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2017-07-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:06:10Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:06:10Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2004 10.15332/erdi.v7i2.2004 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/35942 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2004 http://hdl.handle.net/11634/35942 |
identifier_str_mv |
10.15332/erdi.v7i2.2004 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2004/1561 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 7 Núm. 2 (2017); 43-52 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2389-9719 2256-151X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786353644896256 |
spelling |
Rodríguez Guardado, María del Socorro2021-09-24T13:06:10Z2021-09-24T13:06:10Z2017-07-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/200410.15332/erdi.v7i2.2004http://hdl.handle.net/11634/35942Objective and textual typology. The “Ethics and leadership” course, part of the curriculum of the PhD in Education, gives origin to the concern for analyzing the relationship between good humor –a moral virtue, treated by Aristotle- and teaching. Due to the positive association between good humor and learning –as evidenced by research- the objective of this article shows a reflection on the importance of this virtue in educational practice.Methodology. From a hermeneutic-dialectic vision, we seek to explain the meaning of good humor in the classroom and the importance of positive ethics of humor to promote both moral and intellectual virtues. Several studies presented by Jáuregui and Fernández (2009), Perandones, Lledó and Herrera (2013), Morreall (2010, 2014) and Siruana (2013) have linked sense of humor to the reduction of anxiety, to positive mood and as a promoter of other virtues, which has given guidelines to ensure that humor should be an integral part of any educational methodology.One of the basic functions of good humor is to be a form of social communication and to be connected to the code of social culture. Further investigation of this virtue in the classroom can strengthen motivation and promote a climate of harmony and cooperation.Results. Humor in teaching practice requires good judgment, many hours of work and experience. Research has shown the positive value of good humor associating it with the strengthening of intrapersonal and interpersonal relationships and as an engine for the development and consolidation of other virtues, which shows that there can be no education without ethics and that man is humanized through the virtues.Objetivo y tipología textual. De la materia “Ética y liderazgo”, que forma parte del currículo del Doctorado en Educación, surge la inquietud de analizar la relación del buen humor, virtud moral en particular tratada por Aristóteles, con la labor docente y debido a la asociación que investigaciones han demostrado sobre el valor positivo del buen humor con la mejora del aprendizaje, el objetivo del presente artículo muestra una reflexión sobre la importancia que tiene considerar esta virtud en la práctica educativa.Metodología. Desde una visión herméutica-dialéctica se busca dar explicación sobre el significado que tiene el buen humor dentro del aula y de la importancia que tiene la ética positiva del humor para promover, tanto las virtudes morales como las intelectuales. Diversos estudios expuestos por Jáuregui y Fernández (2009); Perandones, Lledó y Herrera (2013); Morreall (2010, 2014) y Siuruana (2014) han relacionado el sentido del humor con la disminución de ansiedad, con el ánimo positivo y como promotor de otras virtudes, lo que ha dado pauta para asegurar que el humor debe formar parte integral de cualquier metodología educativa.Una de las funciones básicas del buen humor es ser una forma de comunicación social y estar conectado al código de cultura social. Profundizar en la investigación de esta virtud en el salón de clase puede abrir puertas para fortalecer la motivación y promover un clima de armonía y cooperación.Resultados. El humor en la labor docente requiere de criterio, de muchas horas de trabajo y experiencia. Investigaciones han demostrado el valor positivo del buen humor asociándolo al fortalecimiento de las relaciones intrapersonales e interpersonales y como motor para el desarrollo y fortalecimiento de otras virtudes, lo cual deja ver que no pude haber educación sin ética y que a través de las virtudes el ser humano se humaniza.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2004/1561Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 7 Núm. 2 (2017); 43-522389-97192256-151XDerechos de autor 2018 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2El buen humor como virtud en la práctica docenteGood humor as a virtue in teaching practiceinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35942oai:repository.usta.edu.co:11634/359422023-07-14 16:28:53.503metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |