Aportes del programa Centros Regionales de Educación Superior a la democratización de la educación superior en Colombia
This reflection article aims to establish the contributions to the democratization of higher education achieved during the development of the Regional Centers for Higher Education (CERES) strategy in Colombia, between 2003 and 2014. It is a critical reflection based on a documentary review, guided b...
- Autores:
-
Sacristán Carrillo, Edwin Estiven
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/39355
- Palabra clave:
- democratization
university
region
higher education
Democratización
Universidad
Región
Educación Superior
democratização
universidade
região
ensino superior
- Rights
- License
- Derechos de autor 2022 Autores/as
id |
SANTTOMAS2_fff07db9838253696c5501969485c25b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/39355 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Sacristán Carrillo, Edwin Estiven2021-12-20https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/651510.15332/21459169.6515This reflection article aims to establish the contributions to the democratization of higher education achieved during the development of the Regional Centers for Higher Education (CERES) strategy in Colombia, between 2003 and 2014. It is a critical reflection based on a documentary review, guided by an analysis of bibliographic trends. It is concluded that there is a bias defended by the Colombian State so far in the 21st century, in which coverage, from the perspective of supply and demand, was the main justification for promoting the CERES strategy, in the name of university democratization.Este artículo de reflexión tiene como objeto establecer los aportes a la democratización de la educación superior alcanzados durante el desarrollo de la estrategia Centros Regionales de Educación Superior (CERES) en Colombia, entre los años 2003 al 2014. Se trata de una reflexión crítica basada en una revisión documental, guiada por un análisis de tendencias bibliográficas. Se concluye que hay un sesgo defendido por el Estado colombiano durante lo que va del siglo XXI, en el que la cobertura, desde la perspectiva de la oferta y demanda, fue la principal justificación para impulsar la estrategia CERES, en nombre de la democratización universitaria. Este artigo de reflexão tem como objetivo estabelecer as contribuições para a democratização do ensino superior atingidas durante o desenvolvimento da estratégia Centros Regionais de Ensino Superior (Ceres) na Colômbia, entre 2003 e 2014. Trata-se de uma reflexão crítica baseada numa revisão documental, orientada por uma análise de tendências bibliográficas. Conclui-se que há um viés defendido pelo Estado colombiano durante o que já ocorreu no século XXI, no qual a cobertura, sob a perspectiva da oferta e da demanda, foi a principal justificativa para impulsionar a estratégia Ceres, em nome da democratização universitária. application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6515/6938Analisis; Vol. 54 No. 100 (2022): Edición misceláneaAnálisis; Vol. 54 Núm. 100 (2022): Edición misceláneaAnalisis; v. 54 n. 100 (2022): Edición miscelánea2145-91690120-8454Derechos de autor 2022 Autores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Aportes del programa Centros Regionales de Educación Superior a la democratización de la educación superior en ColombiaContributions of the Regional Centers for Higher Education program to the democratization of higher education in ColombiaContribuições do programa Centros Regionais de Ensino Superior para a democratização do ensino superior na Colômbiainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1democratizationuniversityregionhigher educationDemocratizaciónUniversidadRegiónEducación Superiordemocratizaçãouniversidaderegiãoensino superior11634/39355oai:repository.usta.edu.co:11634/393552023-07-14 16:08:40.829metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Aportes del programa Centros Regionales de Educación Superior a la democratización de la educación superior en Colombia |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Contributions of the Regional Centers for Higher Education program to the democratization of higher education in Colombia |
dc.title.alternative.por.fl_str_mv |
Contribuições do programa Centros Regionais de Ensino Superior para a democratização do ensino superior na Colômbia |
title |
Aportes del programa Centros Regionales de Educación Superior a la democratización de la educación superior en Colombia |
spellingShingle |
Aportes del programa Centros Regionales de Educación Superior a la democratización de la educación superior en Colombia democratization university region higher education Democratización Universidad Región Educación Superior democratização universidade região ensino superior |
title_short |
Aportes del programa Centros Regionales de Educación Superior a la democratización de la educación superior en Colombia |
title_full |
Aportes del programa Centros Regionales de Educación Superior a la democratización de la educación superior en Colombia |
title_fullStr |
Aportes del programa Centros Regionales de Educación Superior a la democratización de la educación superior en Colombia |
title_full_unstemmed |
Aportes del programa Centros Regionales de Educación Superior a la democratización de la educación superior en Colombia |
title_sort |
Aportes del programa Centros Regionales de Educación Superior a la democratización de la educación superior en Colombia |
dc.creator.fl_str_mv |
Sacristán Carrillo, Edwin Estiven |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Sacristán Carrillo, Edwin Estiven |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
democratization university region higher education |
topic |
democratization university region higher education Democratización Universidad Región Educación Superior democratização universidade região ensino superior |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Democratización Universidad Región Educación Superior |
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv |
democratização universidade região ensino superior |
description |
This reflection article aims to establish the contributions to the democratization of higher education achieved during the development of the Regional Centers for Higher Education (CERES) strategy in Colombia, between 2003 and 2014. It is a critical reflection based on a documentary review, guided by an analysis of bibliographic trends. It is concluded that there is a bias defended by the Colombian State so far in the 21st century, in which coverage, from the perspective of supply and demand, was the main justification for promoting the CERES strategy, in the name of university democratization. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-12-20 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6515 10.15332/21459169.6515 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6515 |
identifier_str_mv |
10.15332/21459169.6515 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6515/6938 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Analisis; Vol. 54 No. 100 (2022): Edición miscelánea |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Análisis; Vol. 54 Núm. 100 (2022): Edición miscelánea |
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv |
Analisis; v. 54 n. 100 (2022): Edición miscelánea |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2145-9169 0120-8454 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Autores/as |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Autores/as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026344955117568 |