Competencias ciudadanas: Representaciones sociales y prácticas pedagógicas en las Unidades Tecnológicas de Santander - UTS

This research article is derived from the Macro Project Education and Pedagogy for Peace in the Master of Pedagogical Practice – cohort 5 - of Francisco de Paula Santander, a university in Cúcuta. It aims to set up citizenship skills from the social representations that higher education students and...

Full description

Autores:
Páez Clavijo, Sandra Luz
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35907
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1588
http://hdl.handle.net/11634/35907
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SANTTOMAS2_f923b5e0febe96ba932dd11bd8b1ad76
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35907
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Competencias ciudadanas: Representaciones sociales y prácticas pedagógicas en las Unidades Tecnológicas de Santander - UTS
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Citizenship skills: Social representations and teaching practices in Unidades Tecnológicas de Santander – UTS
title Competencias ciudadanas: Representaciones sociales y prácticas pedagógicas en las Unidades Tecnológicas de Santander - UTS
spellingShingle Competencias ciudadanas: Representaciones sociales y prácticas pedagógicas en las Unidades Tecnológicas de Santander - UTS
title_short Competencias ciudadanas: Representaciones sociales y prácticas pedagógicas en las Unidades Tecnológicas de Santander - UTS
title_full Competencias ciudadanas: Representaciones sociales y prácticas pedagógicas en las Unidades Tecnológicas de Santander - UTS
title_fullStr Competencias ciudadanas: Representaciones sociales y prácticas pedagógicas en las Unidades Tecnológicas de Santander - UTS
title_full_unstemmed Competencias ciudadanas: Representaciones sociales y prácticas pedagógicas en las Unidades Tecnológicas de Santander - UTS
title_sort Competencias ciudadanas: Representaciones sociales y prácticas pedagógicas en las Unidades Tecnológicas de Santander - UTS
dc.creator.fl_str_mv Páez Clavijo, Sandra Luz
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Páez Clavijo, Sandra Luz
description This research article is derived from the Macro Project Education and Pedagogy for Peace in the Master of Pedagogical Practice – cohort 5 - of Francisco de Paula Santander, a university in Cúcuta. It aims to set up citizenship skills from the social representations that higher education students and teachers have, as well as the analysis of their own pedagogical practices.As part of the methodological horizon, the qualitative approach was chosen as it facilitates the rigorous observation of the particularities of the explicit and latent teaching practices as well as the meanings that the actors decide to give them. Consistently with the approach, the hermeneutical method was selected as a navigational chart of the project and the instruments such as semistructured interviews, focus groups and non-participant observation were selected for the information gathering process. Regarding to the process of analysis and interpretation, it departed with four categories that integrate the fields of civic education covered by the Standards of Citizenship Competences, by MEN: 1. Coexistence and peace; 2. Participation and democratic responsibility; 3. Plurality, identity and appreciation of differences.Among the preliminary findings, it may be mentioned that it was possible to identify that the imaginaries in teaching practices, are part of combinations between the dimensions for citizen action, with predominance of cognitive and communicative dimensions.
publishDate 2016
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2016-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:04:01Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:04:01Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1588
10.15332/erdi.v6i1.1588
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35907
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1588
http://hdl.handle.net/11634/35907
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v6i1.1588
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1588/1248
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 6 Núm. 1 (2016); 59-90
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026354241306624
spelling Páez Clavijo, Sandra Luz2021-09-24T13:04:01Z2021-09-24T13:04:01Z2016-01-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/158810.15332/erdi.v6i1.1588http://hdl.handle.net/11634/35907This research article is derived from the Macro Project Education and Pedagogy for Peace in the Master of Pedagogical Practice – cohort 5 - of Francisco de Paula Santander, a university in Cúcuta. It aims to set up citizenship skills from the social representations that higher education students and teachers have, as well as the analysis of their own pedagogical practices.As part of the methodological horizon, the qualitative approach was chosen as it facilitates the rigorous observation of the particularities of the explicit and latent teaching practices as well as the meanings that the actors decide to give them. Consistently with the approach, the hermeneutical method was selected as a navigational chart of the project and the instruments such as semistructured interviews, focus groups and non-participant observation were selected for the information gathering process. Regarding to the process of analysis and interpretation, it departed with four categories that integrate the fields of civic education covered by the Standards of Citizenship Competences, by MEN: 1. Coexistence and peace; 2. Participation and democratic responsibility; 3. Plurality, identity and appreciation of differences.Among the preliminary findings, it may be mentioned that it was possible to identify that the imaginaries in teaching practices, are part of combinations between the dimensions for citizen action, with predominance of cognitive and communicative dimensions.Objetivo y tipología textual. El presente artículo de investigación se deriva del macroproyecto Educación y Pedagogía para la Paz, de la Maestría en Práctica Pedagógica –V cohorte– de la Universidad Francisco de Paula Santander, seccional Cúcuta. Tiene como objetivo configurar las competencias ciudadanas a partir de las representaciones sociales de estudiantes y docentes de educación superior, así como del análisis de las prácticas pedagógicas de los mismos.Metodología. Como parte del horizonte metodológico se seleccionó el enfoque cualitativo por cuanto facilita la observación rigurosa de las particularidades de las prácticas pedagógicas explícitas y latentes, así como los significados que les dan los actores que las implementan; de forma coherente con el enfoque, se seleccionó el método hermenéutico como carta de navegación del proyecto e instrumentos como la entrevista semiestructurada, los grupos focales y la observación no participante para el proceso de recolección de información. El proceso de análisis e interpretación partió de cuatro precategorías que engloban los ámbitos de formación ciudadana contemplados por los Estándares de Competencias Ciudadanas del MEN: 1. Convivencia y paz; 2. Participación y responsabilidad democrática; 3. Pluralidad, identidad y valoración de las diferencias.Resultados y conclusiones. Entre los hallazgos preliminares puede mencionarse que, a partir de las precategorías seleccionadas, fue posible identificar que las concepciones presentes en las prácticas pedagógicas se enmarcan en combinaciones entre las dimensiones para la acción ciudadana, con predominio de las dimensiones cognitiva y comunicativa.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1588/1248Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 6 Núm. 1 (2016); 59-902389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Competencias ciudadanas: Representaciones sociales y prácticas pedagógicas en las Unidades Tecnológicas de Santander - UTSCitizenship skills: Social representations and teaching practices in Unidades Tecnológicas de Santander – UTSinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35907oai:repository.usta.edu.co:11634/359072023-07-14 16:28:51.841metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co