La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur.
The consolidation of peace and democracy in Colombia requires the inclusion of women in the field of policy from the instances of decision. To fulfill this objective, it is necessary to train women in training for citizen participation. Our work consisted in carrying out the diploma in "Politic...
- Autores:
-
Camacho León, Adriana del Pilar
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/27110
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1872
http://hdl.handle.net/11634/27110
- Palabra clave:
- women
human rights
epistemology
democracy
mujeres
derechos humanos
epistemología
democracia
femmes
droits de l'homme
épistémologie
démocratie
mulheres
direitos Humanos
epistemologia
democracia
- Rights
- License
- Derechos de autor 2020 Principia Iuris
id |
SANTTOMAS2_f89894fc8ca50ec536f433c09c33db0b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/27110 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur. |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
human rights’ pedagogy: an approach from the south |
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv |
Pédagogie des droits de l'homme : un point de vue du sud |
dc.title.alternative.por.fl_str_mv |
Pedagogia dos direitos humanos: uma visão do sul |
title |
La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur. |
spellingShingle |
La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur. women human rights epistemology democracy mujeres derechos humanos epistemología democracia femmes droits de l'homme épistémologie démocratie mulheres direitos Humanos epistemologia democracia |
title_short |
La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur. |
title_full |
La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur. |
title_fullStr |
La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur. |
title_full_unstemmed |
La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur. |
title_sort |
La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur. |
dc.creator.fl_str_mv |
Camacho León, Adriana del Pilar |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Camacho León, Adriana del Pilar |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
women human rights epistemology democracy |
topic |
women human rights epistemology democracy mujeres derechos humanos epistemología democracia femmes droits de l'homme épistémologie démocratie mulheres direitos Humanos epistemologia democracia |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
mujeres derechos humanos epistemología democracia |
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv |
femmes droits de l'homme épistémologie démocratie |
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv |
mulheres direitos Humanos epistemologia democracia |
description |
The consolidation of peace and democracy in Colombia requires the inclusion of women in the field of policy from the instances of decision. To fulfill this objective, it is necessary to train women in training for citizen participation. Our work consisted in carrying out the diploma in "Political Participation and Leadership of Women in the Construction of Democracy". It was made in thirteen provinces in the department of Boyacá - Colombia in which 4,000 women participated. It is important to emphasize that the diploma course is currently being developed in six municipalities. However, the paradigms and methods of the formal, scientific, theoretical education model circumscribed to the scope of the specialization of the academy, not pertinent to the specificities of the communities and the particularities of women. Based on this, we justify the analysis of this research from other theoretical references that correspond to the reality evidenced throughout the development of the work. “Epistemología del Sur” by Boaventura Sousa Santos, and “Los Siete Saberes Necesarios Para La Educación del Futuro” by Edgar Morin. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2019-05-01 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2020-06-17T20:59:31Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2020-06-17T20:59:31Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1872 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/27110 |
url |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1872 http://hdl.handle.net/11634/27110 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1872/1672 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Principia Iuris; Vol. 16 Núm. 33 (2019); 61-76 0124-2067 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Principia Iuris |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Principia Iuris http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunja |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026114141519872 |
spelling |
Camacho León, Adriana del Pilar2020-06-17T20:59:31Z2020-06-17T20:59:31Z2019-05-01http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1872http://hdl.handle.net/11634/27110The consolidation of peace and democracy in Colombia requires the inclusion of women in the field of policy from the instances of decision. To fulfill this objective, it is necessary to train women in training for citizen participation. Our work consisted in carrying out the diploma in "Political Participation and Leadership of Women in the Construction of Democracy". It was made in thirteen provinces in the department of Boyacá - Colombia in which 4,000 women participated. It is important to emphasize that the diploma course is currently being developed in six municipalities. However, the paradigms and methods of the formal, scientific, theoretical education model circumscribed to the scope of the specialization of the academy, not pertinent to the specificities of the communities and the particularities of women. Based on this, we justify the analysis of this research from other theoretical references that correspond to the reality evidenced throughout the development of the work. “Epistemología del Sur” by Boaventura Sousa Santos, and “Los Siete Saberes Necesarios Para La Educación del Futuro” by Edgar Morin.La consolidación de la paz y la democracia en Colombia requiere de la inclusión de las mujeres en el ámbito de la política desde las instancias de decisión. Para el cumplimiento de este objetivo es necesario capacitar a las mujeres en la formación para la participación ciudadana. Nuestro trabajo consistió en realizar el diplomado en “Participación Política y Liderazgo de las Mujeres en la Construcción de la Democracia”, realizado en las 13 provincias del departamento de Boyacá-Colombia, en el que participaron alrededor de 4.000 mujeres. Es importante destacar que actualmente se está desarrollando el diplomado en 6 municipios. Sin embrago, los paradigmas y métodos del modelo de educación formal, cientificista, teórico circunscrito exclusivamente al ámbito de la especialización desde la academia, no resultan pertinentes dadas las especificidades de las comunidades y las particularidades de las mujeres. En razón a lo cual, basamos el análisis de esta investigación desde otros referentes teóricos que guardan correspondencia con la realidad evidenciada a lo largo del desarrollo del trabajo. La “Epistemología del Sur”, de Boaventura Sousa Santos, y “Los Siete saberes necesarios para la Educación del futuro” de Edgar Morin.La consolidation de la paix et de la démocratie en Colombie passe par l'inclusion des femmes dans l'arène politique dès les organes de décision. Pour atteindre cet objectif, il est nécessaire de former les femmes à la participation citoyenne. Notre travail a consisté à mener le cours diplômant sur "la participation politique et le leadership des femmes dans la construction de la démocratie", qui s'est tenu dans les 13 provinces du département de Boyacá-Colombie, auquel environ 4 000 femmes ont participé. Il est important de noter que la formation diplômante se déroule actuellement dans six municipalités. Cependant, les paradigmes et les méthodes du modèle d'éducation formelle, scientifique et théorique, qui se limite exclusivement au domaine de spécialisation du milieu universitaire, ne sont pas pertinents compte tenu des spécificités des communautés et des particularités des femmes. Pour cette raison, nous avons basé l'analyse de cette enquête sur d'autres références théoriques qui correspondent à la réalité mise en évidence tout au long du développement de l'ouvrage. L'épistémologie du Sud", par Boaventura Sousa Santos, et "Les sept savoirs nécessaires à l'éducation du futur" par Edgar Morin.A consolidação da paz e da democracia na Colômbia exige a inclusão das mulheres na arena política a partir dos órgãos decisórios. Para atingir esse objetivo, é necessário treinar as mulheres na participação cidadã. Nosso trabalho consistiu na realização do curso de diploma sobre "Participação Política e Liderança da Mulher na Construção da Democracia", realizado nas 13 províncias do departamento de Boyacá-Colômbia, do qual participaram cerca de 4.000 mulheres. É importante notar que o curso de diploma está sendo realizado atualmente em seis municípios. No entanto, os paradigmas e métodos do modelo de educação formal, científica e teórica, que se limita exclusivamente ao campo de especialização da academia, não são relevantes dadas as especificidades das comunidades e as particularidades das mulheres. Por esta razão, baseamos a análise desta investigação em outras referências teóricas que correspondem à realidade evidenciada ao longo do desenvolvimento do trabalho. A "Epistemologia do Sul", de Boaventura Sousa Santos, e "Os Sete Conhecimentos Necessários para a Educação do Futuro", de Edgar Morin.application/pdfspaUniversidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1872/1672Principia Iuris; Vol. 16 Núm. 33 (2019); 61-760124-2067Derechos de autor 2020 Principia Iurishttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2La pedagogía en derechos humanos: una mirada desde el sur.human rights’ pedagogy: an approach from the southPédagogie des droits de l'homme : un point de vue du sudPedagogia dos direitos humanos: uma visão do sulinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1womenhuman rightsepistemologydemocracymujeresderechos humanosepistemologíademocraciafemmesdroits de l'hommeépistémologiedémocratiemulheresdireitos Humanosepistemologiademocracia11634/27110oai:repository.usta.edu.co:11634/271102023-07-14 16:27:25.53metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |