La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humano

This article is the result of reflections on the place of education in times of pandemic from the role of the student. The conversation is situated in educational symmetries and asymmetries in these times of tensions, crises, and social, educational, economic, and political changes. It is then obser...

Full description

Autores:
Saldaña Duque, Reina
Hernández Rodríguez, Christian Andrés
Pino Salamanca, Stella
Montenegro Mora, Luis Alberto
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/39521
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6922
http://hdl.handle.net/11634/39521
Palabra clave:
humanity
school
education
dialogue
pedagogy
humanidad
escuela
educación
diálogo
pedagogía
Rights
License
Derechos de autor 2021 Autores/as
id SANTTOMAS2_f7a8c5b6a8fa822fc917a1266f0543b2
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/39521
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Saldaña Duque, ReinaHernández Rodríguez, Christian AndrésPino Salamanca, StellaMontenegro Mora, Luis Alberto2022-01-18T16:05:31Z2022-01-18T16:05:31Z2021-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/692210.15332/25006681.6922http://hdl.handle.net/11634/39521This article is the result of reflections on the place of education in times of pandemic from the role of the student. The conversation is situated in educational symmetries and asymmetries in these times of tensions, crises, and social, educational, economic, and political changes. It is then observed that education has changed and will continue to change from the physical space, relationships, teaching methods, curricula, and communications, which invites us to focus on the fragility of the human. Thus, we propose to address four moments: the first one considers the relationship between society and school; the second inquires about the place of the human in education; the third invites us to reflect on education in times of pandemic, as a topic to reconsider; and the fourth addresses a questioning on the type of school we should start talking about. We then reflect on knowledge, practices, and discourses that have been concurring in the current change of era, and on the tensions and dynamics that affect the educational act and, with it, the human experience.Este texto es resultado de las reflexiones sobre el lugar de la educación en estos tiempos de pandemia desde el rol del estudiante. La conversación se sitúa en las simetrías y asimetrías educativas en estos momentos de tensiones, crisis y novedades sociales, educativas, económicas y políticas por las que transita el ser humano. Se observa entonces que la educación ha cambiado y seguirá cambiando desde el espacio físico, las relaciones, los métodos de enseñanza, los currículos y las comunicaciones, lo que nos invita a centrar la mirada en la fragilidad de lo humano. Así las cosas, se propone abordar cuatro momentos; el primero contempla la relación entre sociedad y escuela; el segundo pregunta por el lugar de lo humano en la educación; el tercero invita a la reflexión en torno a la educación en tiempos de pandemia, como un asunto para seguir repensando, y el cuarto aborda la siguiente pregunta: ¿de qué escuela debemos empezar a hablar? Se reflexiona sobre saberes, prácticas y discursos que han venido concurriendo en el actual cambio de época y sobre las tensiones y dinámicas que afectan el acto educativo y, con ello, la experiencia humana.application/pdfspaUniversidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6922/6502Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 Núm. 1 (2021): Interculturalidad y educaciónCampos en Ciencias Sociales; Vol. 9 No. 1 (2021): Interculturalidad y educación2500-66812339-3688Derechos de autor 2021 Autores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humanoEducation in Times of Crisis. Dialogues Around the Humaninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1humanityschooleducationdialoguepedagogyhumanidadescuelaeducacióndiálogopedagogía11634/39521oai:repository.usta.edu.co:11634/395212023-07-14 16:15:27.582metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humano
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Education in Times of Crisis. Dialogues Around the Human
title La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humano
spellingShingle La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humano
humanity
school
education
dialogue
pedagogy
humanidad
escuela
educación
diálogo
pedagogía
title_short La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humano
title_full La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humano
title_fullStr La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humano
title_full_unstemmed La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humano
title_sort La educación en tiempos de crisis. Diálogos en torno a lo humano
dc.creator.fl_str_mv Saldaña Duque, Reina
Hernández Rodríguez, Christian Andrés
Pino Salamanca, Stella
Montenegro Mora, Luis Alberto
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Saldaña Duque, Reina
Hernández Rodríguez, Christian Andrés
Pino Salamanca, Stella
Montenegro Mora, Luis Alberto
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv humanity
school
education
dialogue
pedagogy
topic humanity
school
education
dialogue
pedagogy
humanidad
escuela
educación
diálogo
pedagogía
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv humanidad
escuela
educación
diálogo
pedagogía
description This article is the result of reflections on the place of education in times of pandemic from the role of the student. The conversation is situated in educational symmetries and asymmetries in these times of tensions, crises, and social, educational, economic, and political changes. It is then observed that education has changed and will continue to change from the physical space, relationships, teaching methods, curricula, and communications, which invites us to focus on the fragility of the human. Thus, we propose to address four moments: the first one considers the relationship between society and school; the second inquires about the place of the human in education; the third invites us to reflect on education in times of pandemic, as a topic to reconsider; and the fourth addresses a questioning on the type of school we should start talking about. We then reflect on knowledge, practices, and discourses that have been concurring in the current change of era, and on the tensions and dynamics that affect the educational act and, with it, the human experience.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:05:31Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:05:31Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6922
10.15332/25006681.6922
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/39521
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6922
http://hdl.handle.net/11634/39521
identifier_str_mv 10.15332/25006681.6922
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6922/6502
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 Núm. 1 (2021): Interculturalidad y educación
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 No. 1 (2021): Interculturalidad y educación
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-6681
2339-3688
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Autores/as
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Autores/as
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026114003107840