Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativo
The concept of competences has been transferred from the business field to educational institutions, mainly towards higher education, which seeks quality educational processes in opposition to the traditionally established models based on the transmission of information, focused on the teacher and h...
- Autores:
-
Guío Gutiérrez, Fernando
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2018
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/12151
- Acceso en línea:
- http://revistas.usta.edu.co/index.php/rccm/article/view/4427
- Palabra clave:
- Competence; teaching competencies; competence-based approach.
pedagogía, educación
competencia; competencias docentes; enfoque basado en competencias.
- Rights
- License
- Copyright (c) 2018 Cuerpo, Cultura y Movimiento
id |
SANTTOMAS2_f66503470d9807c4a4a40011fc7e2f28 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/12151 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Guío Gutiérrez, Fernando2018-06-28http://revistas.usta.edu.co/index.php/rccm/article/view/4427The concept of competences has been transferred from the business field to educational institutions, mainly towards higher education, which seeks quality educational processes in opposition to the traditionally established models based on the transmission of information, focused on the teacher and his knowledge, with little active student participation. However, in the academic environment, a series of concepts about competences have been established that generate misunderstandings of the term. In this sense, we propose a conceptual approach and some reflections on the development of the competency-based approach in the educational institution.El concepto de competencias se ha venido trasladando del ámbito empresarial a las instituciones educativas, fundamentalmente hacia la educación superior, que busca procesos educativos de calidad en oposición a los modelos establecidos tradicionalmente fundamentados en la transmisión de la información, centradas en el docente y su conocimiento, con poca intervención activa de los estudiantes. Sin embargo, en el entorno académico se han establecido una serie de conceptos sobre las competencias que generan comprensiones equivocadas del término. En este sentido, se propone una aproximación conceptual y algunas reflexiones sobre el desarrollo del enfoque basado en competencias en la institución educativa.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotáhttp://revistas.usta.edu.co/index.php/rccm/article/view/4427/4151Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 6, Núm. 2 (2016): Cuerpo, Cultura y Movimiento; 169-179Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 6, Núm. 2 (2016): Cuerpo, Cultura y Movimiento; 169-1792422-474X2248-4418Copyright (c) 2018 Cuerpo, Cultura y Movimientohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativoConceptual approach of the competences in the educational contextArtículo evaluado por paresCualitativoinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Competence; teaching competencies; competence-based approach.pedagogía, educacióncompetencia; competencias docentes; enfoque basado en competencias.11634/12151oai:repository.usta.edu.co:11634/121512023-07-14 16:37:14.083metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativo |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Conceptual approach of the competences in the educational context |
title |
Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativo |
spellingShingle |
Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativo Competence; teaching competencies; competence-based approach. pedagogía, educación competencia; competencias docentes; enfoque basado en competencias. |
title_short |
Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativo |
title_full |
Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativo |
title_fullStr |
Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativo |
title_full_unstemmed |
Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativo |
title_sort |
Aproximación conceptual de las competencias en el contexto educativo |
dc.creator.fl_str_mv |
Guío Gutiérrez, Fernando |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Guío Gutiérrez, Fernando |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Competence; teaching competencies; competence-based approach. |
topic |
Competence; teaching competencies; competence-based approach. pedagogía, educación competencia; competencias docentes; enfoque basado en competencias. |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
pedagogía, educación competencia; competencias docentes; enfoque basado en competencias. |
description |
The concept of competences has been transferred from the business field to educational institutions, mainly towards higher education, which seeks quality educational processes in opposition to the traditionally established models based on the transmission of information, focused on the teacher and his knowledge, with little active student participation. However, in the academic environment, a series of concepts about competences have been established that generate misunderstandings of the term. In this sense, we propose a conceptual approach and some reflections on the development of the competency-based approach in the educational institution. |
publishDate |
2018 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2018-06-28 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo evaluado por pares Cualitativo |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.spa.fl_str_mv |
http://revistas.usta.edu.co/index.php/rccm/article/view/4427 |
url |
http://revistas.usta.edu.co/index.php/rccm/article/view/4427 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.usta.edu.co/index.php/rccm/article/view/4427/4151 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 6, Núm. 2 (2016): Cuerpo, Cultura y Movimiento; 169-179 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 6, Núm. 2 (2016): Cuerpo, Cultura y Movimiento; 169-179 2422-474X 2248-4418 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Cuerpo, Cultura y Movimiento |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Cuerpo, Cultura y Movimiento http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026386218680320 |