Estética epistémica: el arte como representación
The conceptual tool “episteme” erected in the first period of Michel Foucault’s thought, allows to perform an analytic of art from the rules of discursive formation, which displace the traditional treatments that evoke the “mentality” or “conscience” of individuals. Foucault distinguishes three epis...
- Autores:
-
Beltrán-Castellanos, Andrés Santiago
Beltrán-Castellanos, Ara
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2018
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/13435
- Palabra clave:
- Estética
filosofía
historia del arte
epistemología
Aesthetics
philosophy
art history
epistemology
Esthétique
Philosophie
histoire de l’art
épistémologie
filosofia
história da arte
epistemologia
- Rights
- License
- Derechos de autor 2018 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id |
SANTTOMAS2_f2fea2c3a318d45b19d750a90f2adf5e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/13435 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Beltrán-Castellanos, Andrés SantiagoBeltrán-Castellanos, Ara2018-07-23http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1534The conceptual tool “episteme” erected in the first period of Michel Foucault’s thought, allows to perform an analytic of art from the rules of discursive formation, which displace the traditional treatments that evoke the “mentality” or “conscience” of individuals. Foucault distinguishes three epistemological components in his examination of Western society: The Renaissance, the Classical and the Modern. His analysis of Las Meninas provides elements to show the emergence of the classical episteme that revolves around representation and not about the similarity that characterized the Renaissance episteme. Don Quixote presents himself to Foucault as the hinge between the Renaissance and the classic episteme when he searches for words in things. La herramienta conceptual “episteme” erigida en el primer periodo de pensamiento del Michel Foucault, permite realizar una analítica del arte desde las reglas de formación discursiva, que desplazan los tradicionales tratamientos que evocan a la “mentalidad” o la “conciencia” de los individuos. Foucault distinguirá en su examen de la sociedad occidental tres epistemes: la renacentista, la clásica y la moderna. Su análisis de Las Meninas le proporcionará los elementos para mostrar la emergencia de la episteme clásica que gira sobre la representación y no sobre la semejanza que caracterizo la episteme renacentista. El Quijote, se presenta para Foucault, como la bisagra entre la episteme renacentista y la clásica al buscar en las palabras las cosas.L’outil conceptuel «épistème» érigé lors de la première période de la pensée du Michel Foucault, permet d’effectuer une analytique de l’art à partir des règles de formation discursive, qui déplacent les traitements traditionnels évoquant la «mentalité» ou la « conscience » des individus. Foucault distingue trois épistèmes dans son examen de la société occidentale, la Renaissance, le classique et le moderne. Son analyse de «Les Ménines» lui fournira les éléments nécessaires pour montrer l’émergence de l’épistème classique qui tourne autour de la représentation et non de la similitude qui caractérise l’épistème de la Renaissance. Don Quichotte se présente à Foucault comme la charnière entre l’épistème de la Renaissance et le classique lorsqu’il cherche les choses dans les mots.Resumo A ferramenta conceitual “epistemé” erguida no primeiro período do pensamento de Michel Foucault, permite realizar uma análise da arte a partir das regras da formação discursiva, que deslocam os tratamentos tradicionais que evocam a “mentalidade” ou a “consciência” dos indivíduos. Foucault distinguirá três epistemes em seu exame da sociedade ocidental: o Renascimento, o clássico e o moderno. Sua análise de Lãs Meninas fornecerá os elementos para mostrar o surgimento da epistemela clássica que gira em torno da representação e não sobre a similaridade que caracterizou a episteme renascida nist Dom Quixote apresenta-se a Foucault como a dobradiça entre a epistemela renascentista e a epistemela clássica quando procura palavras em palavras.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1534/1401Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 11 Núm. 22 (2018): Quaestiones Disputatae Vol. 11-22; 34 - 452422-21862011-0472Derechos de autor 2018 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Estética epistémica: el arte como representacióninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Estéticafilosofíahistoria del arteepistemologíaAestheticsphilosophyart historyepistemologyEsthétiquePhilosophiehistoire de l’artépistémologiefilosofiahistória da arteepistemologia11634/13435oai:repository.usta.edu.co:11634/134352023-07-14 16:22:59.746metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Estética epistémica: el arte como representación |
title |
Estética epistémica: el arte como representación |
spellingShingle |
Estética epistémica: el arte como representación Estética filosofía historia del arte epistemología Aesthetics philosophy art history epistemology Esthétique Philosophie histoire de l’art épistémologie filosofia história da arte epistemologia |
title_short |
Estética epistémica: el arte como representación |
title_full |
Estética epistémica: el arte como representación |
title_fullStr |
Estética epistémica: el arte como representación |
title_full_unstemmed |
Estética epistémica: el arte como representación |
title_sort |
Estética epistémica: el arte como representación |
dc.creator.fl_str_mv |
Beltrán-Castellanos, Andrés Santiago Beltrán-Castellanos, Ara |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Beltrán-Castellanos, Andrés Santiago Beltrán-Castellanos, Ara |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Estética filosofía historia del arte epistemología Aesthetics philosophy art history epistemology Esthétique Philosophie histoire de l’art épistémologie filosofia história da arte epistemologia |
topic |
Estética filosofía historia del arte epistemología Aesthetics philosophy art history epistemology Esthétique Philosophie histoire de l’art épistémologie filosofia história da arte epistemologia |
description |
The conceptual tool “episteme” erected in the first period of Michel Foucault’s thought, allows to perform an analytic of art from the rules of discursive formation, which displace the traditional treatments that evoke the “mentality” or “conscience” of individuals. Foucault distinguishes three epistemological components in his examination of Western society: The Renaissance, the Classical and the Modern. His analysis of Las Meninas provides elements to show the emergence of the classical episteme that revolves around representation and not about the similarity that characterized the Renaissance episteme. Don Quixote presents himself to Foucault as the hinge between the Renaissance and the classic episteme when he searches for words in things. |
publishDate |
2018 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2018-07-23 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1534 |
url |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1534 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1534/1401 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 11 Núm. 22 (2018): Quaestiones Disputatae Vol. 11-22; 34 - 45 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2422-2186 2011-0472 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 Quaestiones Disputatae: temas en debate |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 Quaestiones Disputatae: temas en debate http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Quaestiones Disputatae: temas en debate |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026163211730944 |