Los videos tutoriales para el fortalecimiento del razonamiento matemático en la escuela rural
This article is based on a research work whose objective was to strengthen the competence of mathematical reasoning from spatial thinking and geometric systems in fifth grade students in an educational center in a rural sector through didactic sequences supported by tutorial vide...
- Autores:
-
Rodríguez Flórez, William Alexander
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/44997
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2669
http://hdl.handle.net/11634/44997
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2021 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id |
SANTTOMAS2_eb1711d46714a3968995232558d27c97 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/44997 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Rodríguez Flórez, William Alexander2022-06-15T21:50:17Z2022-06-15T21:50:17Z2021-12-16http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/266910.15332/erdi.v11i2.2669http://hdl.handle.net/11634/44997This article is based on a research work whose objective was to strengthen the competence of mathematical reasoning from spatial thinking and geometric systems in fifth grade students in an educational center in a rural sector through didactic sequences supported by tutorial videos that helped improve performances for meaningful learning. The approach of the project was qualitative with an action research design. As techniques were used participating observation, diagnostic tests, development of didactic sequences as evidence of student production, field diary and final test. Both diagnostic and final tests allowed to evaluate the level of performance of fifth students in the area of mathematics, specifically in spatial thinking and geometric systems, it was of great interest to know Ausubel's theory to strengthen meaningful learning and the structure proposed by Tobón for the construction of didactic sequences which helped improve performances in the area.El presente artículo está basado en un trabajo de investigación cuyo objetivo fue fortalecer la competencia de razonamiento matemático desde el pensamiento espacial y sistemas geométricos en estudiantes del grado quinto en una sede educativa del sector rural por medio de secuencias didácticas apoyadas con videos tutoriales que ayudaron a mejorar los desempeños para un aprendizaje significativo. El enfoque del proyecto fue cualitativo con un diseño de investigación acción, como técnicas se emplearon la observación participante, pruebas diagnósticas, desarrollo de secuencias didácticas como evidencia de la producción de los estudiantes, diario de campo y prueba final. Las pruebas tanto diagnostica como final permitieron evaluar el nivel de desempeño de los estudiantes del grado quinto en el área de matemáticas, específicamente en el pensamiento espacial y sistemas geométricos, fue de gran interés conocer la teoría de Ausubel para fortalecer el aprendizaje significativo y la estructura que plantea Tobón para la construcción de secuencias didácticas las cuales ayudaron a mejorar los desempeños en el área.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2669/1971Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 11 Núm. 2 (2021)2389-97192256-151XDerechos de autor 2021 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Los videos tutoriales para el fortalecimiento del razonamiento matemático en la escuela ruralinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/44997oai:repository.usta.edu.co:11634/449972023-07-14 16:02:18.906metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Los videos tutoriales para el fortalecimiento del razonamiento matemático en la escuela rural |
title |
Los videos tutoriales para el fortalecimiento del razonamiento matemático en la escuela rural |
spellingShingle |
Los videos tutoriales para el fortalecimiento del razonamiento matemático en la escuela rural |
title_short |
Los videos tutoriales para el fortalecimiento del razonamiento matemático en la escuela rural |
title_full |
Los videos tutoriales para el fortalecimiento del razonamiento matemático en la escuela rural |
title_fullStr |
Los videos tutoriales para el fortalecimiento del razonamiento matemático en la escuela rural |
title_full_unstemmed |
Los videos tutoriales para el fortalecimiento del razonamiento matemático en la escuela rural |
title_sort |
Los videos tutoriales para el fortalecimiento del razonamiento matemático en la escuela rural |
dc.creator.fl_str_mv |
Rodríguez Flórez, William Alexander |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Rodríguez Flórez, William Alexander |
description |
This article is based on a research work whose objective was to strengthen the competence of mathematical reasoning from spatial thinking and geometric systems in fifth grade students in an educational center in a rural sector through didactic sequences supported by tutorial videos that helped improve performances for meaningful learning. The approach of the project was qualitative with an action research design. As techniques were used participating observation, diagnostic tests, development of didactic sequences as evidence of student production, field diary and final test. Both diagnostic and final tests allowed to evaluate the level of performance of fifth students in the area of mathematics, specifically in spatial thinking and geometric systems, it was of great interest to know Ausubel's theory to strengthen meaningful learning and the structure proposed by Tobón for the construction of didactic sequences which helped improve performances in the area. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-12-16 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-06-15T21:50:17Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-06-15T21:50:17Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2669 10.15332/erdi.v11i2.2669 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/44997 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2669 http://hdl.handle.net/11634/44997 |
identifier_str_mv |
10.15332/erdi.v11i2.2669 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2669/1971 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 11 Núm. 2 (2021) |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2389-9719 2256-151X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Espiral, Revista de Docencia e Investigación |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026281873833984 |