Efectos económicos de la deserción en la gestión universitaria: el caso de una universidad pública chilena
Dropout is a reality for universities around the world, especially in Latin America. Dropout causes losses of resources that are difficult to quantify, especially for universities, whose financial management depend largely on income from their undergraduate careers, where this phenomenon is a fact,...
- Autores:
-
Améstica-Rivas, Luis
King-Domínguez, Andrea
Sanhueza Gutiérrez, Daniela Andrea
Ramírez González, Víctor
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/40914
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5772
http://hdl.handle.net/11634/40914
- Palabra clave:
- Chile; Dropout; Higher Education; Economics of Education; Educational Costs.
Chile; Deserción; Educación Superior; Economía de la Educación; Costes educativos.
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SANTTOMAS2_e530ccd4756c2cf60a83bf2058dee57f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/40914 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Améstica-Rivas, LuisKing-Domínguez, AndreaSanhueza Gutiérrez, Daniela AndreaRamírez González, Víctor2022-01-18T17:57:06Z2022-01-18T17:57:06Z2020-11-04https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/577210.15332/2422409X.5772http://hdl.handle.net/11634/40914Dropout is a reality for universities around the world, especially in Latin America. Dropout causes losses of resources that are difficult to quantify, especially for universities, whose financial management depend largely on income from their undergraduate careers, where this phenomenon is a fact, without there being a measure of assessment of the economic effects it creates for each institution. In this context, the aim is to quantify the dropout costs from a Chilean state university, based on its academic and financial data, between 2016 and 2019. A dropout of 2900 students was observed in the period, which represents a 7.67% average of dropout regarding the total enrollment. The main reason for dropping out is the loss of career associated with academic performance and the fact that most of the students who dropped out had free scholarship as source of funding, which represents a high cost for the State. In monetary terms, dropout cost by 2019 amounts to USD 23 428 287.14.La deserción es una realidad para las universidades en todo el mundo, especialmente en Latinoamérica. La deserción causa pérdidas de recursos difíciles de cuantificar, sobre todo para las universidades, cuya gestión financiera depende en gran parte de los ingresos provenientes de sus carreras de pregrado, en las que este fenómeno se da como un hecho cierto, sin existir una medida de valoración de los efectos económicos que crea para cada institución. En este contexto, se pretende cuantificar los costos de la deserción de una universidad estatal chilena, con base en sus datos académicos y financieros, entre 2016 y 2019. Se evidenció un abandono de 2900 estudiantes en el periodo, lo que representa un 7,67 % promedio de deserción respecto a la matrícula total. El motivo principal de la deserción es la pérdida de carrera asociada a rendimiento académico y al hecho de que la mayoría de los estudiantes desertores tenía como fuente de financiamiento la beca de gratuidad, que representa un alto costo para el Estado. En términos monetarios, el costo de la deserción a 2019 alcanza los USD 23 428 287,14.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá-Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5772/5960Hallazgos; Vol. 18 Núm. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 209-231Hallazgos; Vol. 18 No. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 209-2312422-409X1794-3841Efectos económicos de la deserción en la gestión universitaria: el caso de una universidad pública chilenaEconomic effects of dropout in university management: the case of a Chilean public universityinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Chile; Dropout; Higher Education; Economics of Education; Educational Costs.Chile; Deserción; Educación Superior; Economía de la Educación; Costes educativos.http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40914oai:repository.usta.edu.co:11634/409142023-07-14 16:16:06.003metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Efectos económicos de la deserción en la gestión universitaria: el caso de una universidad pública chilena |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Economic effects of dropout in university management: the case of a Chilean public university |
title |
Efectos económicos de la deserción en la gestión universitaria: el caso de una universidad pública chilena |
spellingShingle |
Efectos económicos de la deserción en la gestión universitaria: el caso de una universidad pública chilena Chile; Dropout; Higher Education; Economics of Education; Educational Costs. Chile; Deserción; Educación Superior; Economía de la Educación; Costes educativos. |
title_short |
Efectos económicos de la deserción en la gestión universitaria: el caso de una universidad pública chilena |
title_full |
Efectos económicos de la deserción en la gestión universitaria: el caso de una universidad pública chilena |
title_fullStr |
Efectos económicos de la deserción en la gestión universitaria: el caso de una universidad pública chilena |
title_full_unstemmed |
Efectos económicos de la deserción en la gestión universitaria: el caso de una universidad pública chilena |
title_sort |
Efectos económicos de la deserción en la gestión universitaria: el caso de una universidad pública chilena |
dc.creator.fl_str_mv |
Améstica-Rivas, Luis King-Domínguez, Andrea Sanhueza Gutiérrez, Daniela Andrea Ramírez González, Víctor |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Améstica-Rivas, Luis King-Domínguez, Andrea Sanhueza Gutiérrez, Daniela Andrea Ramírez González, Víctor |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Chile; Dropout; Higher Education; Economics of Education; Educational Costs. |
topic |
Chile; Dropout; Higher Education; Economics of Education; Educational Costs. Chile; Deserción; Educación Superior; Economía de la Educación; Costes educativos. |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Chile; Deserción; Educación Superior; Economía de la Educación; Costes educativos. |
description |
Dropout is a reality for universities around the world, especially in Latin America. Dropout causes losses of resources that are difficult to quantify, especially for universities, whose financial management depend largely on income from their undergraduate careers, where this phenomenon is a fact, without there being a measure of assessment of the economic effects it creates for each institution. In this context, the aim is to quantify the dropout costs from a Chilean state university, based on its academic and financial data, between 2016 and 2019. A dropout of 2900 students was observed in the period, which represents a 7.67% average of dropout regarding the total enrollment. The main reason for dropping out is the loss of career associated with academic performance and the fact that most of the students who dropped out had free scholarship as source of funding, which represents a high cost for the State. In monetary terms, dropout cost by 2019 amounts to USD 23 428 287.14. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020-11-04 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T17:57:06Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T17:57:06Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5772 10.15332/2422409X.5772 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/40914 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5772 http://hdl.handle.net/11634/40914 |
identifier_str_mv |
10.15332/2422409X.5772 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5772/5960 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Hallazgos; Vol. 18 Núm. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 209-231 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Hallazgos; Vol. 18 No. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 209-231 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2422-409X 1794-3841 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá-Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026342352551936 |