La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericana

This essay expresses a critical overview of a possible alternative education project based on the concept of an ecology of knowledge proposed by Boaventura de Sousa Santos. In turn, the document proposes a debate on the current situation of education in order to constitute a philosophical criticism...

Full description

Autores:
Niño-Arteaga, Yesid
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/29633
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1954
http://hdl.handle.net/11634/29633
Palabra clave:
Pedagogy
philosophy of education
cultural criticism
knowledge ecology
Pedagogía
filosofía de la educación
crítica cultural
ecología de saberes
Pédagogie
philosophie de l'éducation
critique culturelle
écologie de la connaissance
Pedagogia
filosofia da educação
crítica cultural
ecologia do conhecimento
Rights
License
Derechos de autor 2020 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id SANTTOMAS2_e386ff609896697f1dc0c1db3e5b101d
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/29633
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericana
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The ecology of knowledge in the field of Latin American education
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv L'écologie de la connaissance dans le domaine de l'éducation en Amérique latine
dc.title.alternative.por.fl_str_mv A ecologia do conhecimento no domínio da educação latino-americana
title La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericana
spellingShingle La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericana
Pedagogy
philosophy of education
cultural criticism
knowledge ecology
Pedagogía
filosofía de la educación
crítica cultural
ecología de saberes
Pédagogie
philosophie de l'éducation
critique culturelle
écologie de la connaissance
Pedagogia
filosofia da educação
crítica cultural
ecologia do conhecimento
title_short La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericana
title_full La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericana
title_fullStr La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericana
title_full_unstemmed La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericana
title_sort La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericana
dc.creator.fl_str_mv Niño-Arteaga, Yesid
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Niño-Arteaga, Yesid
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Pedagogy
philosophy of education
cultural criticism
knowledge ecology
topic Pedagogy
philosophy of education
cultural criticism
knowledge ecology
Pedagogía
filosofía de la educación
crítica cultural
ecología de saberes
Pédagogie
philosophie de l'éducation
critique culturelle
écologie de la connaissance
Pedagogia
filosofia da educação
crítica cultural
ecologia do conhecimento
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Pedagogía
filosofía de la educación
crítica cultural
ecología de saberes
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv Pédagogie
philosophie de l'éducation
critique culturelle
écologie de la connaissance
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv Pedagogia
filosofia da educação
crítica cultural
ecologia do conhecimento
description This essay expresses a critical overview of a possible alternative education project based on the concept of an ecology of knowledge proposed by Boaventura de Sousa Santos. In turn, the document proposes a debate on the current situation of education in order to constitute a philosophical criticism that can inquire into the relations with knowledge, cultural criticism and the meaning of the human being present in the educational act. In view of this, the document begins with a description of the crisis of the paradigm of progress based on financial capitalism. Then it establishes possible confrontations with some postulates and ideas of Boaventura de Sousa Santos. Finally, it offers a possible characterization of Latin American pedagogy by considering the break with the indolent rationality implied by the proposal of the ecology of knowledge.
publishDate 2020
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2020-09-07T20:34:45Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2020-09-07T20:34:45Z
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2020-07-09
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1954
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/29633
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1954
http://hdl.handle.net/11634/29633
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1954/1726
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 25 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 25; 71-87
2011-0472
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Quaestiones Disputatae: temas en debate
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Quaestiones Disputatae: temas en debate
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026251592007680
spelling Niño-Arteaga, Yesid2020-09-07T20:34:45Z2020-09-07T20:34:45Z2020-07-09http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1954http://hdl.handle.net/11634/29633This essay expresses a critical overview of a possible alternative education project based on the concept of an ecology of knowledge proposed by Boaventura de Sousa Santos. In turn, the document proposes a debate on the current situation of education in order to constitute a philosophical criticism that can inquire into the relations with knowledge, cultural criticism and the meaning of the human being present in the educational act. In view of this, the document begins with a description of the crisis of the paradigm of progress based on financial capitalism. Then it establishes possible confrontations with some postulates and ideas of Boaventura de Sousa Santos. Finally, it offers a possible characterization of Latin American pedagogy by considering the break with the indolent rationality implied by the proposal of the ecology of knowledge.Este ensayo expresa un recorrido crítico sobre un posible proyecto de educación alternativa a partir de la concepción de una ecología de saberes propuesta por Boaventura de Sousa Santos. A su vez el documento propone un debate sobre la actualidad de la educación para constituir una crítica filosófica que pueda inquirir en las relaciones con los saberes, la crítica cultural y el sentido de lo humano presentes en el acto educativo. Ante esto, el documento inicia con una descripción respecto a la crisis del paradigma del progreso asentado en el capitalismo financiero. Luego se establecen posibles confrontaciones con algunos postulados e ideas de Boaventura de Sousa Santos. Finalmente se brinda una posible caracterización de la pedagogía latinoamericana al considerar la ruptura con la racionalidad indolente que implica la propuesta de la ecología de saberes.Cet essai exprime un aperçu critique d'un éventuel projet d'éducation alternative basé sur le concept d'une écologie de la connaissance proposé par Boaventura de Sousa Santos. A son tour, le document propose un débat sur la situation actuelle de l'éducation afin de constituer une critique philosophique qui puisse enquêter sur les relations avec la connaissance, la critique culturelle et le sens de l'être humain présent dans l'acte éducatif. Dans cette optique, le document commence par une description de la crise du paradigme du progrès basé sur le capitalisme financier. Il établit ensuite les confrontations possibles avec certains postulats et idées de Boaventura de Sousa Santos. Enfin, il offre une possible caractérisation de la pédagogie latino-américaine en considérant la rupture avec la rationalité indolente qu'implique la proposition de l'écologie de la connaissance.Este ensaio expressa uma visão crítica de um possível projecto de educação alternativa baseado no conceito de ecologia do conhecimento proposto por Boaventura de Sousa Santos. Por sua vez, o documento propõe um debate sobre a situação actual da educação, a fim de constituir uma crítica filosófica que possa indagar sobre as relações com o conhecimento, a crítica cultural e o significado do ser humano presente no ato educativo. Tendo isto em conta, o documento começa com uma descrição da crise do paradigma do progresso baseado no capitalismo financeiro. Depois estabelece possíveis confrontos com alguns postulados e ideias de Boaventura de Sousa Santos. Finalmente, oferece uma possível caracterização da pedagogia latino-americana, considerando a ruptura com a racionalidade indolente que a proposta da ecologia do conhecimento implica.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1954/1726Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 25 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 25; 71-872011-0472Derechos de autor 2020 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2La ecología de saberes en el campo de la educación latinoamericanaThe ecology of knowledge in the field of Latin American educationL'écologie de la connaissance dans le domaine de l'éducation en Amérique latineA ecologia do conhecimento no domínio da educação latino-americanainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Pedagogyphilosophy of educationcultural criticismknowledge ecologyPedagogíafilosofía de la educacióncrítica culturalecología de saberesPédagogiephilosophie de l'éducationcritique culturelleécologie de la connaissancePedagogiafilosofia da educaçãocrítica culturalecologia do conhecimento11634/29633oai:repository.usta.edu.co:11634/296332023-07-14 16:28:05.253metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co