Matematización y modelización: experiencias y saberes. Una propuesta de aula
This article shows a didactic sequence framed in space environments and mediation training classroom of the Degree in Basic Education with emphasis on Mathematics, University Francisco José de Caldas. This sequence was applied and validated in teaching practice which took place in a District school...
- Autores:
-
Martínez Novoa, Andrés Mauricio
Cobos Caicedo, Juan Camilo
Torres Puentes, Elizabeth
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2015
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/35895
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1437
http://hdl.handle.net/11634/35895
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id |
SANTTOMAS2_e378bbe804e7b4d177b24cdbfc1a170d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/35895 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Martínez Novoa, Andrés MauricioCobos Caicedo, Juan CamiloTorres Puentes, Elizabeth2021-09-24T13:03:58Z2021-09-24T13:03:58Z2015-07-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/143710.15332/erdi.v5i2.1437http://hdl.handle.net/11634/35895This article shows a didactic sequence framed in space environments and mediation training classroom of the Degree in Basic Education with emphasis on Mathematics, University Francisco José de Caldas. This sequence was applied and validated in teaching practice which took place in a District school in the city of Bogota, and had as main objective to develop the concept of scalelength, based on the relationships that exist between the mathematization and modeling, for which research work mathematisation Freudenthal (1968) was used.The sequence is based on a series of activities in second grade, building management methodology DECA model (1992). The most relevant results are related to how students through situations matematizables placed in a specific context, modeling reach metro, decimeter and centimeter as the unit of standard measure.Este artículo de investigación presenta una secuencia didáctica enmarcada en el espacio de formación: Ambientes y Mediaciones del Aula, de la Licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Matemáticas de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Dicha secuencia se aplicó y validó en la práctica docente que se realizó en un colegio Distrital de la ciudad de Bogotá, y tuvo como objetivo fundamental desarrollar el concepto de magnitud-longitud, partiendo de las relaciones que se presentan entre la matematización y la modelización, para lo cual se usó el trabajo de investigación sobre matematización de Freudenthal (1968).La secuencia se basó en una serie de actividades realizadas en grado segundo de primaria, tomando como metodología de gestión el modelo DECA (1992). Los resultados más relevantes se relacionan con el cómo los estudiantes a través de situaciones matematizables puestas en un contexto concreto llegan a la modelización del metro, decímetro y centímetro, como la unidad de medida estandarizada. application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1437/1135Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 5 Núm. 2 (2015); 9-222389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Matematización y modelización: experiencias y saberes. Una propuesta de aulaMathematisation and modeling: experiences and knowledge. A classroom proposalMathematization; modeling; scalelength; mathematical model; unit of measureinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35895oai:repository.usta.edu.co:11634/358952023-07-14 16:28:51.038metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Matematización y modelización: experiencias y saberes. Una propuesta de aula |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Mathematisation and modeling: experiences and knowledge. A classroom proposal |
title |
Matematización y modelización: experiencias y saberes. Una propuesta de aula |
spellingShingle |
Matematización y modelización: experiencias y saberes. Una propuesta de aula |
title_short |
Matematización y modelización: experiencias y saberes. Una propuesta de aula |
title_full |
Matematización y modelización: experiencias y saberes. Una propuesta de aula |
title_fullStr |
Matematización y modelización: experiencias y saberes. Una propuesta de aula |
title_full_unstemmed |
Matematización y modelización: experiencias y saberes. Una propuesta de aula |
title_sort |
Matematización y modelización: experiencias y saberes. Una propuesta de aula |
dc.creator.fl_str_mv |
Martínez Novoa, Andrés Mauricio Cobos Caicedo, Juan Camilo Torres Puentes, Elizabeth |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Martínez Novoa, Andrés Mauricio Cobos Caicedo, Juan Camilo Torres Puentes, Elizabeth |
description |
This article shows a didactic sequence framed in space environments and mediation training classroom of the Degree in Basic Education with emphasis on Mathematics, University Francisco José de Caldas. This sequence was applied and validated in teaching practice which took place in a District school in the city of Bogota, and had as main objective to develop the concept of scalelength, based on the relationships that exist between the mathematization and modeling, for which research work mathematisation Freudenthal (1968) was used.The sequence is based on a series of activities in second grade, building management methodology DECA model (1992). The most relevant results are related to how students through situations matematizables placed in a specific context, modeling reach metro, decimeter and centimeter as the unit of standard measure. |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2015-07-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:03:58Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:03:58Z |
dc.type.eng.fl_str_mv |
Mathematization; modeling; scalelength; mathematical model; unit of measure |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1437 10.15332/erdi.v5i2.1437 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/35895 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1437 http://hdl.handle.net/11634/35895 |
identifier_str_mv |
10.15332/erdi.v5i2.1437 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1437/1135 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 5 Núm. 2 (2015); 9-22 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2389-9719 2256-151X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026205528064000 |