Sistema de gestión de responsabilidad social universitaria: reflexiones en el contexto de la educación superior en Boyacá.
The purpose of this article is to present a proposal for a management system of University Social Responsibility, for which it was raised as a guiding question What actions of a University Social Responsibility System would be advanced in the context of higher education in Boyacá’s department? The m...
- Autores:
-
Higuera Sandoval, Jairo Alberto
Gutiérrez Tobar, Edimer
Ávila Guerrero, Flor Marlen
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/29541
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1928
http://hdl.handle.net/11634/29541
- Palabra clave:
- University social responsibility
training
university community
education
Responsabilidad social universitaria
formación
comunidad universitaria
educación
Responsabilité sociale universitaire
formation
communauté universitaire
éducation
Responsabilidade social da universidade
formação
comunidade universitária
educação
- Rights
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
id |
SANTTOMAS2_e1ca8b589c36f82793fd5f83147d8553 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/29541 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Sistema de gestión de responsabilidad social universitaria: reflexiones en el contexto de la educación superior en Boyacá. |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
University social responsibility management system: reflections on the context of higher education in Boyacá |
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv |
Systeme universitaire de gestion de la responsabilite sociale: reflexions sur le contexte de l’enseignement superieur a Boyacá |
dc.title.alternative.por.fl_str_mv |
Sistema de gestão da responsabilidade social universitária: reflexões sobre o contexto do ensino superior em Boyacá |
title |
Sistema de gestión de responsabilidad social universitaria: reflexiones en el contexto de la educación superior en Boyacá. |
spellingShingle |
Sistema de gestión de responsabilidad social universitaria: reflexiones en el contexto de la educación superior en Boyacá. University social responsibility training university community education Responsabilidad social universitaria formación comunidad universitaria educación Responsabilité sociale universitaire formation communauté universitaire éducation Responsabilidade social da universidade formação comunidade universitária educação |
title_short |
Sistema de gestión de responsabilidad social universitaria: reflexiones en el contexto de la educación superior en Boyacá. |
title_full |
Sistema de gestión de responsabilidad social universitaria: reflexiones en el contexto de la educación superior en Boyacá. |
title_fullStr |
Sistema de gestión de responsabilidad social universitaria: reflexiones en el contexto de la educación superior en Boyacá. |
title_full_unstemmed |
Sistema de gestión de responsabilidad social universitaria: reflexiones en el contexto de la educación superior en Boyacá. |
title_sort |
Sistema de gestión de responsabilidad social universitaria: reflexiones en el contexto de la educación superior en Boyacá. |
dc.creator.fl_str_mv |
Higuera Sandoval, Jairo Alberto Gutiérrez Tobar, Edimer Ávila Guerrero, Flor Marlen |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Higuera Sandoval, Jairo Alberto Gutiérrez Tobar, Edimer Ávila Guerrero, Flor Marlen |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
University social responsibility training university community education |
topic |
University social responsibility training university community education Responsabilidad social universitaria formación comunidad universitaria educación Responsabilité sociale universitaire formation communauté universitaire éducation Responsabilidade social da universidade formação comunidade universitária educação |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Responsabilidad social universitaria formación comunidad universitaria educación |
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv |
Responsabilité sociale universitaire formation communauté universitaire éducation |
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv |
Responsabilidade social da universidade formação comunidade universitária educação |
description |
The purpose of this article is to present a proposal for a management system of University Social Responsibility, for which it was raised as a guiding question What actions of a University Social Responsibility System would be advanced in the context of higher education in Boyacá’s department? The methodology corresponds to a type of documentary research with a qualitative approach. The importance of the implementation of the management system is evident given the impact of training activities on the transformation of societies. In this sense as a relevant finding is the fact that while it is true there are substantial functions that fall within the scope of higher education institutions, from there is their social commitment, for this reason, dynamics must be generated where promote awareness scenarios for the different actors who are immersed in these training spaces in higher education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2020-09-04T21:18:32Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2020-09-04T21:18:32Z |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2020-06-19 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1928 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/29541 |
url |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1928 http://hdl.handle.net/11634/29541 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1928/1711 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
In Vestigium Ire; Vol. 13 Núm. 1 (2019); 157-178 2422-2151 2011-9836 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás Tunja |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026320436264960 |
spelling |
Higuera Sandoval, Jairo AlbertoGutiérrez Tobar, EdimerÁvila Guerrero, Flor Marlen2020-09-04T21:18:32Z2020-09-04T21:18:32Z2020-06-19http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1928http://hdl.handle.net/11634/29541The purpose of this article is to present a proposal for a management system of University Social Responsibility, for which it was raised as a guiding question What actions of a University Social Responsibility System would be advanced in the context of higher education in Boyacá’s department? The methodology corresponds to a type of documentary research with a qualitative approach. The importance of the implementation of the management system is evident given the impact of training activities on the transformation of societies. In this sense as a relevant finding is the fact that while it is true there are substantial functions that fall within the scope of higher education institutions, from there is their social commitment, for this reason, dynamics must be generated where promote awareness scenarios for the different actors who are immersed in these training spaces in higher education.El presente artículo tiene como propósito presentar una propuesta de un sistema de gestión a partir de la pregunta ¿Qué acciones de un Sistema de Responsabilidad Social Universitaria se adelantarían en el contexto de la educación superior en el departamento de Boyacá? La metodología corresponde a un tipo de investigación documental con enfoque cualitativo. Se evidencia la importancia de la implementación del sistema de gestión dado el impacto que generan las actividades de formación en la transformación de las sociedades. En este sentido, como hallazgo relevante está el hecho de que si bien es cierto existen unas funciones sustanciales que les competen a las instituciones de educación superior, desde allí esta su compromiso social, por tal motivo, se deben generar dinámicas donde se propicien escenarios de conciencia para los diferentes actores que están inmersos en estos espacios formativos en la educación superior.Le but de cet article est de présenter une proposition pour un système de gestion de la responsabilité sociale de l’Université, pour lequel il a été soulevé comme une question directrice Quelles actions d’un système de responsabilité sociale universitaire serait avancé dans le cadre de l’enseignement supérieur dans le département de Boyacá ? La méthodologie correspond à un type de recherche documentaire avec une approche qualitative. L’importance de la mise en oeuvre du système de gestion est évidente compte tenu de l’impact des activités de formation sur la transformation des sociétés. En ce sens, en tant que conclusion pertinente est le fait que s’il est vrai qu’il existe des fonctions substantielles qui relèvent du champ d’application des établissements d’enseignement supérieur, à partir de là, leur engagement social, c’est pourquoi, la dynamique doit être générée lorsque promouvoir des scénarios de sensibilisation pour les différents acteurs qui sont immergés dans ces espaces de formation dans l’enseignement supérieur. O objetivo deste artigo é apresentar uma proposta para um sistema de gestão de Responsabilidade Social Universitária, para o qual foi levantado como uma questão orientadora quais ações de um Sistema de Responsabilidade Social Universitária seriam avançadas no contexto do ensino superior no departamento de Boyacá? A metodologia corresponde a um tipo de pesquisa documental com uma abordagem qualitativa. A importância da implementação do sistema de gestão é evidente, dado o impacto das atividades de formação na transformação das sociedades. Neste sentido, como uma constatação relevante é o fato de que, embora seja verdade, existem funções substanciais que se enquadram no âmbito das instituições de ensino superior, a partir daí é o seu compromisso social, por esta razão, a dinâmica deve ser gerada onde promover cenários de conscientização para os diferentes atores que estão imersos nesses espaços de treinamento no ensino superior.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1928/1711In Vestigium Ire; Vol. 13 Núm. 1 (2019); 157-1782422-21512011-9836https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Sistema de gestión de responsabilidad social universitaria: reflexiones en el contexto de la educación superior en Boyacá.University social responsibility management system: reflections on the context of higher education in BoyacáSysteme universitaire de gestion de la responsabilite sociale: reflexions sur le contexte de l’enseignement superieur a BoyacáSistema de gestão da responsabilidade social universitária: reflexões sobre o contexto do ensino superior em Boyacáinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1University social responsibilitytraininguniversity communityeducationResponsabilidad social universitariaformacióncomunidad universitariaeducaciónResponsabilité sociale universitaireformationcommunauté universitaireéducationResponsabilidade social da universidadeformaçãocomunidade universitáriaeducação11634/29541oai:repository.usta.edu.co:11634/295412023-07-14 16:28:11.056metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |