Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, México

The objective of this article is to show how rappers from a municipality in the metropolitan periphery of Monterrey, México, confront the violence derived from the drug war through their songs. The methodology used, in addition to ethnography and participant observation, is mainly based on Critical...

Full description

Autores:
Mejía Rosas, Erik
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/39354
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6511
http://hdl.handle.net/11634/39354
Palabra clave:
agencia
rap
narcoviolencia
discurso
Rights
License
Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomás
id SANTTOMAS2_d872b83e1df5416238975df9fc6bc692
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/39354
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Mejía Rosas, Erik2022-01-18T15:59:51Z2022-01-18T15:59:51Z2021-07-23https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/651110.15332/21459169.6511http://hdl.handle.net/11634/39354The objective of this article is to show how rappers from a municipality in the metropolitan periphery of Monterrey, México, confront the violence derived from the drug war through their songs. The methodology used, in addition to ethnography and participant observation, is mainly based on Critical Discourse Analysis of rappers’ rhymes, with an adaptation of Bonet’s (2012) proposal used by Araiza and González (2016), where the following are analyzed: 1) the author's position, 2) communicative interaction, 3) individuals and agencies, 4) interdiscursivity and 5) power relations. The analysis showed that rappers build their experiences using rap as a cultural resource and developing their creative agency to confront the violence derived from the drug war. The characteristics found in their lyrics are the following: 1) they avoid direct drug-related topics; 2) they slightly deal with aspects of the violence derived from the drug war; 3) they expose and/or propose alternatives to confront violence; 4) they try to raise awareness among listeners through their lyrics, that is, they rap to narrate an experience to generate a change. El objetivo de este artículo es mostrar cómo los raperos habitantes de un municipio de la periferia metropolitana de Monterrey, México, hacen frente a la violencia derivada dela guerra contra el narcotráfico por medio de sus canciones. La metodología utilizada, además de la etnografía y la observación participante, se basa principalmente en el Análisis Crítico del Discurso de las rimas de los raperos, con una adaptación de la propuesta de Bonet (2012) utilizada por Araiza y González (2016), donde se analiza lo siguiente: 1) la posición del autor, 2) la interacción comunicativa, 3) sujetos y agencias, 4) interdiscursividad y 5) relaciones de poder. Con el análisis se demostró que los raperos construyen sus experiencias utilizando el rap como recurso cultural y desarrollando su agencia creativa para hacer frente a la violencia derivada de la guerra contra el narcotráfico. Las características encontradas en sus líricas son las siguientes: 1) evaden temáticas directas sobre el narcotráfico; 2) tratan levemente aspectos de la violencia derivada por la guerra contra el narcotráfico; 3) exponen y/o proponen alternativas para hacer frente a las violencias; 4) tratan de concientizar a los oyentes a través de sus letras, es decir, usan el rap para contar una experiencia para generar un cambio. application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6511/6351Análisis; Vol. 53 Núm. 99 (2021): Los horizontes del Hip HopAnalisis; Vol. 53 No. 99 (2021): The horizons of Hip HopAnalisis; v. 53 n. 99 (2021): Los horizontes del Hip Hop2145-91690120-8454Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomáshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, Méxicoinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1agenciarapnarcoviolenciadiscurso11634/39354oai:repository.usta.edu.co:11634/393542023-07-14 16:08:37.546metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, México
title Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, México
spellingShingle Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, México
agencia
rap
narcoviolencia
discurso
title_short Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, México
title_full Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, México
title_fullStr Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, México
title_full_unstemmed Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, México
title_sort Rap-agencia frente a la narcoviolencia. Análisis crítico del discurso de canciones de los raperos de García, Nuevo León, México
dc.creator.fl_str_mv Mejía Rosas, Erik
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Mejía Rosas, Erik
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv agencia
rap
narcoviolencia
discurso
topic agencia
rap
narcoviolencia
discurso
description The objective of this article is to show how rappers from a municipality in the metropolitan periphery of Monterrey, México, confront the violence derived from the drug war through their songs. The methodology used, in addition to ethnography and participant observation, is mainly based on Critical Discourse Analysis of rappers’ rhymes, with an adaptation of Bonet’s (2012) proposal used by Araiza and González (2016), where the following are analyzed: 1) the author's position, 2) communicative interaction, 3) individuals and agencies, 4) interdiscursivity and 5) power relations. The analysis showed that rappers build their experiences using rap as a cultural resource and developing their creative agency to confront the violence derived from the drug war. The characteristics found in their lyrics are the following: 1) they avoid direct drug-related topics; 2) they slightly deal with aspects of the violence derived from the drug war; 3) they expose and/or propose alternatives to confront violence; 4) they try to raise awareness among listeners through their lyrics, that is, they rap to narrate an experience to generate a change. 
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-07-23
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T15:59:51Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T15:59:51Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6511
10.15332/21459169.6511
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/39354
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6511
http://hdl.handle.net/11634/39354
identifier_str_mv 10.15332/21459169.6511
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6511/6351
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Análisis; Vol. 53 Núm. 99 (2021): Los horizontes del Hip Hop
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Analisis; Vol. 53 No. 99 (2021): The horizons of Hip Hop
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv Analisis; v. 53 n. 99 (2021): Los horizontes del Hip Hop
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2145-9169
0120-8454
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomás
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomás
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026245500829696