Perspectivas internacionales sobre el desarrollo de una pedagogía para la construcción de Paz en Colombia

This article seeks to propose proven examples from pedagogy in the international sphere that can help the development of pedagogy for peace in Colombia in light of a complex attitude towards peace among the general public. The article will argue that only a Critical pedagogy, as first framed by Paul...

Full description

Autores:
McMullan, Martin
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/5332
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1113
Palabra clave:
nonviolence
pedagogy for peace
reconciliation
restorative justice
justicia restaurativa
no violencia
pedagogía para la paz
reconciliación
justice réparatrice
non-violence
pédagogie pour paix
réconciliation
justiça retroativa
não violencia
pedagogia para a paz
reconciliação
Rights
License
Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id SANTTOMAS2_d5a7804874450bb5b3bb82b801f6cf09
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/5332
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Perspectivas internacionales sobre el desarrollo de una pedagogía para la construcción de Paz en Colombia
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv International perspectives on developing pedagogy towards the construction of Peace in Colombia
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv Perspectives internationales sur le développement de la pédagogie vers la construction de Paix en Colombie
dc.title.alternative.por.fl_str_mv Perspectivas internacionais sobre o desenvolvimento de uma pedagogia para a construção de Paz na Colômbia
title Perspectivas internacionales sobre el desarrollo de una pedagogía para la construcción de Paz en Colombia
spellingShingle Perspectivas internacionales sobre el desarrollo de una pedagogía para la construcción de Paz en Colombia
nonviolence
pedagogy for peace
reconciliation
restorative justice
justicia restaurativa
no violencia
pedagogía para la paz
reconciliación
justice réparatrice
non-violence
pédagogie pour paix
réconciliation
justiça retroativa
não violencia
pedagogia para a paz
reconciliação
title_short Perspectivas internacionales sobre el desarrollo de una pedagogía para la construcción de Paz en Colombia
title_full Perspectivas internacionales sobre el desarrollo de una pedagogía para la construcción de Paz en Colombia
title_fullStr Perspectivas internacionales sobre el desarrollo de una pedagogía para la construcción de Paz en Colombia
title_full_unstemmed Perspectivas internacionales sobre el desarrollo de una pedagogía para la construcción de Paz en Colombia
title_sort Perspectivas internacionales sobre el desarrollo de una pedagogía para la construcción de Paz en Colombia
dc.creator.fl_str_mv McMullan, Martin
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv McMullan, Martin
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv nonviolence
pedagogy for peace
reconciliation
restorative justice
topic nonviolence
pedagogy for peace
reconciliation
restorative justice
justicia restaurativa
no violencia
pedagogía para la paz
reconciliación
justice réparatrice
non-violence
pédagogie pour paix
réconciliation
justiça retroativa
não violencia
pedagogia para a paz
reconciliação
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv justicia restaurativa
no violencia
pedagogía para la paz
reconciliación
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv justice réparatrice
non-violence
pédagogie pour paix
réconciliation
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv justiça retroativa
não violencia
pedagogia para a paz
reconciliação
description This article seeks to propose proven examples from pedagogy in the international sphere that can help the development of pedagogy for peace in Colombia in light of a complex attitude towards peace among the general public. The article will argue that only a Critical pedagogy, as first framed by Paulo Freire, can be truly effective in addressing the multi-faceted reasons for the armed conflict in Colombia towards building a sustainably peaceful future. Cases of pedagogy from Northern Ireland and South Africa will be discussed along with the possibilities offered by pedagogies of nonviolence, restorative justice and economic justice as to how they can help the practice of teaching and learning directed toward personal, social, political and institutional change and transformation. The article will argue that such approaches to pedagogy when adapted to the Colombian situation have the potential to bring about real reconciliation and a commitment to justice in the economic, political and social lives of all Colombians.
publishDate 2016
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2016-08-01
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1113
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1113
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1113/1078
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 9 Núm. 19 (2016): Quaestiones Disputatae Vol. 19; 118-140
2011-0472
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026262836936704
spelling McMullan, Martin2016-08-01http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1113This article seeks to propose proven examples from pedagogy in the international sphere that can help the development of pedagogy for peace in Colombia in light of a complex attitude towards peace among the general public. The article will argue that only a Critical pedagogy, as first framed by Paulo Freire, can be truly effective in addressing the multi-faceted reasons for the armed conflict in Colombia towards building a sustainably peaceful future. Cases of pedagogy from Northern Ireland and South Africa will be discussed along with the possibilities offered by pedagogies of nonviolence, restorative justice and economic justice as to how they can help the practice of teaching and learning directed toward personal, social, political and institutional change and transformation. The article will argue that such approaches to pedagogy when adapted to the Colombian situation have the potential to bring about real reconciliation and a commitment to justice in the economic, political and social lives of all Colombians.Este artículo busca proponer ejemplos probados de la pedagogía en el ámbito internacional que puede ayudar al desarrollo de la pedagogía de la paz en Colombia, a la luz de una compleja actitud hacia la paz entre el público en general. El artículo sostiene que sólo una pedagogía crítica, como la enmarcada por primera vez por Paulo Freire, puede ser realmente eficaz en el tratamiento de las razones de múltiples facetas para el conflicto armado en Colombia hacia la construcción de un futuro sostenible pacífico. Los casos de la pedagogía de Irlanda del Norte y Sudáfrica son discutidos junto con las posibilidades que ofrece la pedagogía de la no violencia, la justicia restaurativa y la justicia económica en cuanto a cómo pueden ayudar a la práctica de la enseñanza y el aprendizaje dirigidos hacia el cambio personal, social, política e institucional y transformación. El artículo sostiene que tales enfoques de la pedagogía, tras su adaptación a la situación de Colombia tiene el potencial de lograr la reconciliación real y un compromiso con la justicia en la vida económica, política y social de todos los colombianos.Cet article cherche à proposer des exemples prouvés de la pédagogie dans la sphère internationale qui puisse aider au développement de la pédagogie pour la paix en Colombie à la lumière d’une attitude complexe vers la paix parmi le public en général. L’article soutiendra que seulement une pédagogie critique, comme d’abord encadré par Paulo Freire, peut être vraiment effective dans l’adressage des raisons à multiples facettes au conflit armé en Colombie vers la construction d’un avenir durablement paisible. Les cas de pédagogie de l’Irlande du Nord et l’Afrique du Sud seront discutés avec les possibilités offertes par les pédagogies de non-violence, la justice réparatrice et la justice économique quant à comment ils peuvent aider la pratique d’enseignement et l’apprentissage adressés vers le changement personnel, social, politique et institutionnel et la transformation. L’article soutiendra que de telles approches à la pédagogie une fois adaptés à la situation colombienne ont le potentiel pour apporter sur la réconciliation réelle et un engagement à la justice dans l’économique, la politique et la vie social de tous les Colombiens.Este artigo procura propor exemplos comprovados da pedagogia na esfera internacional, que pode ajudar o desenvolvimento da pedagogia para a paz na Colômbia num contexto de complexa atitude para a paz entre o público em geral. O artigo discutirá que somente a pedagogia Crítica, como foi primeiramente sustentada pelo Paulo Freire, poderia ser verdadeiramente efetiva em abordar as multifacetadas razões para o conflito armado na Colômbia, para assim construir uma paz futura sustentável. Casos da pedagogia da Irlanda do Norte e da África do Sul, serão discutidos junto ás possibilidades oferecidas pelas pedagogias da não-violência, justiça reconstituinte e justiça econômica, assim também no fato de como elas podem ajudar na prática do ensino E da aprendizagem diretamente para o pessoal, o social, político, mudança institucional e transformação. Também o artigo discute as abordagens para a pedagogia, quem quando adaptada à situação colombiana, apresenta o potencial para alcançar uma real reconciliação e um compromisso na justiça no escopo econômico, político e na vida social de todos os colombianos.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1113/1078Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 9 Núm. 19 (2016): Quaestiones Disputatae Vol. 19; 118-1402011-0472Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Perspectivas internacionales sobre el desarrollo de una pedagogía para la construcción de Paz en ColombiaInternational perspectives on developing pedagogy towards the construction of Peace in ColombiaPerspectives internationales sur le développement de la pédagogie vers la construction de Paix en ColombiePerspectivas internacionais sobre o desenvolvimento de uma pedagogia para a construção de Paz na Colômbiainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1nonviolencepedagogy for peacereconciliationrestorative justicejusticia restaurativano violenciapedagogía para la pazreconciliaciónjustice réparatricenon-violencepédagogie pour paixréconciliationjustiça retroativanão violenciapedagogia para a pazreconciliação11634/5332oai:repository.usta.edu.co:11634/53322023-07-14 16:27:47.886metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co